Star Gazetesi
Bugünlerde, okuyucularımız tarafından yöneltilen soruların büyük bir bölümü, zorunlu bireysel emeklilik sistemine ilişkin.
25 Ağustos tarihinde, Resmi Gazete’de yayımlanan 6740 sayılı Kanun ile çalışanların belli şartlar dahilinde ve kademeli olarak otomatik katılım/zorunlu bireysel emeklilik sistemine dahil edileceği netleşti. Buna göre;
1) Türk vatandaşı ve çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybeden kişilerden (Mavi kartlılar),
2) 45 yaşını doldurmamış (işverenin kapsama alınma tarihi itibarıyla çalışmakta olan 45 yaşını doldurmamış kişiler),
3) SSK ve devlet memuru statüsünde çalışanlar sisteme dahil oluyor. Ancak yabancı uyruklularla Bağ-Kur’lular otomatik katılım kapsamında olmayacak.
2 Ocak’ta Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile hangi işyerlerinde çalışanların hangi tarihte otomatik zorunlu bireysel emeklilik kapsamına gireceği açıklığa kavuştu. Yönetmelikteki düzenlemeye göre özel sektöre ait işyerlerindeki çalışan sayısı dikkate alınarak, aşağıdaki tabloya göre sisteme girilecek.

Buradaki çalışan sayısının tespitinde çalışanların otomatik katılıma dahil olma şartlarını taşıyıp taşımadıklarına bakılmaksızın (45 yaş altı ve üstü çalışan sayısı ayrımı yapılmaksızın) işverene bağlı tüm çalışan sayısı ve aynı işveren (tüzel veya gerçek kişi) ait tüm işyerleri toplamı dikkate alınır.
Kamuda ise 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinde 1/4/2017 tarihi itibarıyla mevcut çalışanlar 1/4/2017 tarihinden itibaren ilgili emeklilik planına dahil edilecek. Diğer kamu idarelerinde 1/1/2018 tarihi itibarıyla mevcut çalışanlar 1/1/2018 tarihinden itibaren ilgili emeklilik planına dahil edilecek.
Çalışanlardan ne kesilecek?
Çalışan kesintisinin referans noktası, çalışanın SGK prim matrahıdır. Kesinti SGK matrahı üzerinden yüzde 3 olarak yapılacak ve kişinin net ücretten bu tutarda düşülerek, işverence, bireysel emeklilik şirketine aktarılacak.
Çalışan, eğer talep ederse, bu yüzde 3 orandan daha fazla kesinti yapılmasını isteyebilecek. Çalışanların ücretlerinde, haciz, nafaka gibi ek kesintiler olması halinde de, BES kesintisi tutarı değişmiyor. Bir başka ifade ile kesinti tutarı prime esas kazanç ve emeklilik keseneği etkilenmediği sürece ödenecek katkı payı tutarı değişmeyecek.
Caymayana bin TL ne zaman verilecek?
Emeklilik planına göre çalışanın ücretinden kesilmek suretiyle yapılan ilk katkı payının şirket hesaplarına nakden intikal ettiği tarihi takip eden işgünü emeklilik planına dâhil edildiği şirket tarafından çalışana posta yoluyla veya güvenli elektronik iletişim araçları ile bildirilecek.
Çalışan, bu bildirimi müteakip iki ay içinde cayma hakkını kullanabilir. Cayma süresinden...
Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.star.com.tr/yazar/otomatik-katilimda-var-misiniz-yazi-1173386/
