SON YAZILAR

12 Mayıs 2015 Salı

Nakit Sermaye Artışına Teşvik

Unknown | 09:27 | | | | | | | | |
Nakit Sermaye Artışına Teşvik

Ali Rıza Akbulut



Kurumlar Vergisi Kanununun 10. maddesine; 07.04.2015 tarih ve 29319 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 6637 sayılı Kanunun 8. maddesi ile eklenen “ı” bendi, sermaye şirketlerinin dış kaynak yerine öz kaynak kullanmalarını özendirmek amacıyla nakit sermaye artışlarına vergi teşvikini öngörmektedir. 

Leasing şirketleri, faktoring şirketleri, finansman şirketleri, varlık kiralama şirketleri gibi finans sektöründe çalışan şirketler ile bankacılık ve sigorta sektöründe faaliyet gösteren şirketler, kamu iktisadi teşebbüsleri ve gerçek kişiler bu teşvik kapsamı dışında bırakılmış olup, sadece Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan veya yeni kurulacak olan anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketler yararlanacaktır.

Uygulama 01.07.2015 tarihinde ve bu tarihten sonra yapılacak nakit sermaye artırışları için geçerli olacaktır. Yapılacak sermaye artırımına ilişkin kararın veya ilk kuruluş aşamasında ana sözleşmenin tescilinin, anılan tarihten yıl sonuna kadar yapılması halinde, söz konusu uygulamadan 2015 hesap döneminin geriye kalan kısmı için yararlanılacaktır.

Sermaye şirketlerinin, ticaret siciline tescil edilmiş olan ödenmiş veya çıkarılmış sermaye tutarlarında yapılacak nakit sermaye artış tutarları üzerinden, ilgili yılda TCMB tarafından en son açıklanan bankalarca açılan “TL” cinsinden ticari kredilere uygulanan ağırlıklı yıllık ortalama faiz oranı dikkate alınarak hesaplama yapılacaktır. Hesaplama sonucu bulunan tutarın % 50si, ilgili hesap dönemine ait kurumlar vergisi matrahından indirilecek tutar olarak dikkate alınacaktır.

Bankalarca açılan ticari kredilere uygulanan yıllık ortalama faiz oranı verilerine TC Merkez Bankası sitesinin (http://www.tcmb.gov.tr) “Genel İstatistikler” bölümünden ulaşılabilmektedir.
Yeni kurulan sermaye şirketlerinde söz konusu hesaplama, ödenmiş sermayenin nakit olarak karşılanan kısmı üzerinden yapılacaktır. Ayrıca, yapılan hesaplama sırasında, nakdi sermayenin ödendiği ay kesri tam sayılmak suretiyle, hesap döneminin sonuna kadar kalan ay süresi dikkate alınarak, kıst hesaplama yapılacaktır.

Bu çerçevede, uygulamadan yararlanmakta herhangi bir süre sınırı olmadığı gibi, faydalanacak tutara ilişkin bir üst sınır da bulunmamaktadır. Matrahın yetersiz olması nedeniyle ilgili dönemde indirim konusu yapılamayan tutarlar, sonraki hesap dönemlerine devredecektir. Dolayısıyla, indirim hakkının kaybolması söz konusu olmayacaktır.
Ancak, sonraki dönemlerde sermaye azaltımı yapılması halinde azaltılan sermaye tutarı indirim hesaplamasında dikkate alınmayacaktır.

Örnek: XYZ AŞ 2015 yılı Temmuz ayında sermayesini 500.000 TL tutarında nakden artırım kararı almış ve 27 Temmuz 2015 tarihi itibarıyla sermaye artırım işlemlerini tamamlamıştır. Bankalarca...


Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.ekohaber.com.tr/ekohaber-ali-riza-akbulut-12-05-yazi_id-22948.html