Yönetici Adayları Dikkat
Dünya Gazetesi
Yönetici adaylarında aranan en önemli özellik: Yüksek EQ
Yeni tamamlanan bazı çalışmalarda EQ’nun profesyonellerin başarısındaki etkisinin düşünüldüğünden daha da etkili olduğunu, IQ ve deneyim gibi diğer önemli nitelikleri geçtiğini göstermekte.
EQ ya da duygusal zekânın liderler ve çalışanlar için kilit bir yetenek olduğunu biliyoruz. Ancak yeni tamamlanan bazı çalışmalarda EQ’nun profesyonellerin başarısındaki etkisinin düşünüldüğünden daha da etkili olduğunu, IQ ve deneyim gibi diğer önemli nitelikleri geçtiğini göstermekte.
Harvey Deutschendorf’un Fast Company’de yayınlanan yazısına göre, yüksek EQ’ya sahip insanlar yüksek IQ’ya sahip insanlara göre daha başarılı olabilmekte. Amerika’da liderlik alanında saygın çalışmalarıyla bilinen Center for Creative Leadership’in (CCL) yayınladığı son çalışmalara göre, yöneticilerin başarısız olmalarının en büyük sebebi duygusal yetiler konusunda yetersiz kalmaları. CCL, her yıl, aralarında 80’den fazla Fortune 100 şirketinin bulunduğu 20 bin profesyonel ve 2 bin kuruma, yönetim ve liderlik alanlarında hizmet götürmekte. Çalışma sonuçlarına göre, başarısızlıkların ardında ortaya çıkarılan en belirgin üç sebep; değişimi yönetmede yetersizlik, takım içerisinde çalışmada uyumsuzluk ve diğer çalışanlarla iletişim kuramama.
Uluslararası araştırma firması Egon Zehnder, 515 üst düzey yöneticinin niteliklerini incelemiş ve EQ’su yüksek olan yöneticilerin IQ’su yüksek olanlara veya geçerli deneyimi olanlara göre daha güçlü liderler oldukları sonucunu çıkarmış. Ayrıca çalışma, EQ ve IQ arasında zayıf bir ilinti olduğunu göstermekte.
Carnegie Institute of Technology’nin yürüttüğü araştırmaya göre ise, finansal başarının %85’i insanı diğer canlılardan ayıran ve duygusallığıyla öne çıkaran özelliklerine bağlı. Bu özelliklerin başında, kişilik, iletişim kurma, müzakere etme ve önderlik etme yetileri sayılmakta. Çalışmanın sonucu, finansal başarının sadece %15’inin teknik yeteneklere dayandığını göstermekte. Bir diğer deyişle EQ, IQ’ya göre daha çok para kazandırmakta. Nobel ödüllü Amerikalı Psikolog Daniel Kahneman, insanların sevdikleri ve güvendikleri bir insanla iş yapmayı, sevmedikleri ancak iyi bir ürünü olan veya daha uygun bir fiyat teklif eden biriyle iş yapmaya tercih ettiklerini göstermekte. Kahneman’ın sözünü ettiği durumu kendi alışverişlerinizde de gözlemleyebilirsiniz. En son ne zaman büyük bir alım yaptınız? Ev? Araba? Bir büyük elektronik alet? Size satış yapan kişiyle kimyanız uyuştu mu? Kendisine güven duydunuz mu? Çoğu zaman bu sorulara verdiğiniz cevapların evet olduğunu göreceksiniz ve satın alma kararınızda satıcının önemli rolü olduğunu fark edeceksiniz.
EQ ile çalışmaların henüz yaygınlaşmadığı 1990’larda Hay/Mc- Ber Research and Innovation Group bir sigorta şirketi satış ekibiyle geniş kapsamlı bir çalışma yürütmüş. Çalışma sonuçları EQ’su yüksek ve düşük çalışanları bir bıçak gibi keskin bir şekilde ikiye ayırmış. Birinci grup, öz güveni yerinde, inisiyatif almayı bilen ve empati kurarak satış yapmaya odaklanan kişilerden oluşuyormuş ve bu grubun ortalama poliçe satışları 114 bin dolar civarındaymış. Diğer grup ise, karşısındakiyle ilişki kurmada yetersiz kaldığı gibi, 54 bin dolar ortalamanın üzerine çıkmıyormuş. Bu çalışma, kurumların en alt seviyesinde dahi EQ’nun rolünün ne kadar önem- Yönetici adaylarında aranan en önemli özellik: Yüksek EQ li olduğunu göstermekte. Bir sigorta şirketi için, satış ekibi şirketin yüzü, imajı ve en önemlisi parasını kazandığı birincil kaynağı.
EQ’nun önemi, yönetim seviyesine geldikçe önemini yitirmemekte, bilakis arttırmakta. Kurumunuzun ne kadar yukarısında EQ’su yüksek profesyonellerle çalışıyorsanız, şirketinizin geleceği o kadar emin ellerde demektir. Yukarıdan gelen EQ odaklı kararların şirketin performansına etkisini gündelik faaliyetlerde olduğu gibi, departmanların ve şirketin genel performansına katacağı artıları da yakından görebilirsiniz. EQ kurumun her kademesinde önemlidir.
Örneğin, MCClelland’ın 1999’da yaptığı bir çalışmada, bir üretim tesisinde amirlere duygusal yeterliliklerle ilgili eğitim verilmiş. Etkili dinlemek için neler yapılması gerektiği, zaman kaybını ve iş kazalarını önlemek için ne gibi stratejiler geliştirmek gerektiğiyle ilgili çalışmalar yapılmış. Sonuç; verimlilik %50 artmış, kazalar yılda 15’ten 3’e inmiş ve verimlilik hedefl erini yıl sonunda 250 bin dolarla geçmişler.
Aynı prensipler iş ortamı dışında yaşamın her alanında devreye girmekte. Herkes kolay anlaşılabilen, destek olan, güvenilebilir, sempatik insanlarla çalışmayı ister. Hepimiz kolay sinirlenmeyen, işler kontrolden çıktığında soğukkanlı çözümler üretebilen kişilerle çalışmayı tercih ederiz...
Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.dunya.com/ozel-dosyalar/degisim-yelpazesi/yonetici-adaylarinda-aranan-en-onemli-ozellik-yuksek-267915h.htm