SON YAZILAR

27 Eylül 2016 Salı

Aftan sonra batık bilançolar ne olacak? (2)

Unknown | 16:01 | | | | |


Cevdet AKÇAKOCA  
EkoHaber  

(Önceki haftadan devam...)  


Burada bizim diyebileceğimiz “Ey işletme sahipleri, durumu öğrenin, af yasasından yararlanmaya çalışırken işinizi sonlandırmayın” tavsiyesinde bulunmaktır. 


TTK. 376. Maddeye göre sermayenin karşılıksız kalması veya azalması halinde genel kurul toplantıya çağırılır, önlemler alınır veya şirket sona erer. 


Alınabilecek önlemler: Sermaye artırımı bazı birimlerin kapatılması veya küçültülmesi, iştiraklerin satışı, pazarlama sisteminin değiştirilmesi vs. olabilir. 


Önlemler 378inci madde uyarınca tehlikelerin erken teşhisi komitesince de zaten daha önceki tarihlerde önerilmiş olabilir.


Yukarıdaki düşünülen önlemlerin uygulanabilmesi için, kanunî yedek akçeler dışındaki açık yedek akçelerle de zararın kapanmamış olması ve arta kalan zararın sermaye ile kanunî yedek akçeler toplamının yarısını geçmesi gerekir.


Kanunda, af yasalarından doğan geçmiş yıl zararları tipi göz önüne alınmamıştır. Genel olarak geçmiş yıl zararlarından bahsedilmiştir. Oysa, belki de firma karlı bir firmadır. Gayet iyi çalışan bir firmadır. Ama af yasasından yararlanmak, firmanın bilanço dengelerini bozmaktadır. 


Özellikle borsaya veya halka açık şirketlerde durum daha da ciddi ve acıklıdır.


Diğer yandan, ülkemiz artık Uluslararası Denetim Standartları ve Türkiye Denetim Standartları, Türkiye Muhasebe Standartları ve Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını kabul ve ilân etmiş bir ülkedir. Yukarıda bahsedilen dengeleri bozulmuş bilançolar bağımsız denetim yapılmasını önler. Böyle bir durumda firmanın, bağımsız denetim sonucunda olumlu rapor alması çok ama çok zordur. Olumlu bir bağımsız denetim raporu olmayınca: 


TTK açısından genel kurul yapamazsınız


Bankalardan kredi alamazsınız

Yabancı ortaklar size gelmez. 


Öyle ise bu olaya bir çözüm bulmak gerekmektedir. Yıllardır bu çözüm konusu gündeme gelmekte ve fakat çözüm mümkün olmamaktadır. Biz , bu yazımızla çözümü bulduğumuzu zannediyoruz.


ÇÖZÜM : Bir defalık yeniden değerleme veya enflasyon düzeltmesi yapılmalıdır..


Şu yeniden değerleme veya enflasyon düzeltmesinin son 10 yıllık durumunu da bir açıklayalım. 

Enflasyon düzeltmesi yapılabilmesi için son üç yıllık enflasyon toplamının yüzde 100ü aşması ve yıllık yüzde 10 enflasyon olması ve bu iki şartın birlikte gerçekleşmesi gerekmektedir.


Son enflasyon düzeltmesi sırasında ve düzeltme yapıldıktan sonra 2004 ve 2014 yılları yeniden değerleme oranları aşağıdaki gibidir. 

2015 Eylül sonu yeniden değerleme oranı yüzde 5,58
2004 yılı yeniden değerleme oranı 
(VUK genel tebliği No:341) yüzde 11.2


Yeniden değerleme oranlarını yıllar itibariyle geometrik dizi artış etkisini bir tarafa bırakarak topladığımızda dahi %94,06 gibi bir orana ulaşıyoruz.

Yıllar itibariyle tüfe ve tefe enflasyon 
göstergelerini görelim.

Yıllar Tüfe Endeks rakamı Yi-Üfe Endeks rakamı 
2004 104,81 107,17
2015 269,54 249,31

Endeksin ilk tesbitinden 2015 yılı sonuna kadar acaba enflasyon ne olmuştur? ...



Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.ekohaber.com.tr/ekohaber-cevdet-akcakoca-27-09-2016-yazisi-yazi_id-26528.html