İnşaat Ruhsatlarının SGK’ya Verilme Tarihi, İnşaat Ruhsatının İlgilisine Teslim veya Tebliğ Edildiği Tarih Olarak Esas Alınmıştır
ÖZET : SGK tarafından yayımlanan 08.12.2017 tarih 6206089 sayılı genel yazıda, yapı ruhsatının ruhsat sahibine veya vekiline teslim edildiği tarihin veya posta ile gönderilmiş ise tebliğ tarihinin, bu tarihleri ispatlayıcı belgelerin de beraberinde ibraz edilmesi kaydıyla, 5510 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen "verildiği tarih" olarak esas alınması, bu tarihten itibaren bir ay içinde ruhsatları SGK’ ya göndermeyen idareler aleyhine idari para cezası uygulanması gerektiği belirtilmiştir.
İNŞAAT RUHSATLARININ SGK’YA VERİLME USUL VE ESASLARI
5510
sayılı Kanunun 11 inci maddesinin altıncı fıkrasına göre, Valilikler,
belediyeler ve ruhsat vermeye yetkili diğer kamu ve özel hukuk tüzel kişileri,
yapı ruhsatı ve diğer tüm ruhsat veya ruhsat niteliği taşıyan işlemlerine ilişkin
bilgi ve belgeler ile varsa bunların verilmesine esas olan istihdama ilişkin
bilgileri, verildiği tarihten itibaren bir ay içinde SGK’ya bildirmekle
yükümlüdürler.
Yine 5510 sayılı Kanunun
102 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine istinaden, bu yükümlülüğü yasal
süresi içinde yerine getirmeyen kurum ve kuruluşlara yerine getirilmeyen her
bir bildirim yükümlülüğü için aylık asgari ücret tutarında idari para cezası
uygulanmaktadır.
Buna
göre, ruhsat vermeye yetkili makamlarca düzenlenen yapı ruhsatında yer alan
“ruhsatın onay tarihi” esas alınarak, yapı ruhsatlarının bu tarihten itibaren
bir aylık süre içerisinde ilgili idarelerce SGK’ ya bildirilmemesi halinde
ilgili kurum hakkında idari para cezası uygulanmaktadır.
Ancak,
yapı ruhsatlarının verilme tarihi ile ilgili olarak ihtilaf ve tereddüt
yaşandığı, Sosyal Güvenlik Kurumunca yapı ruhsatında yer alan onay tarihi esas
alınarak bir aylık sürenin hesaplanması sonucunda uygulanan idari para
cezalarına belediyelerce itiraz edildiği, devamında durumun ilgili idarelerce
yargıya intikal ettirilerek dava konusu edildiği için SGK bu konuya açıklık
getirmek istemiştir.
5490
sayılı ve 25/04/2006 tarihli Nüfus Hizmetleri Kanununa göre yapı ruhsatı formu,
ilgili makamlarca onaylandıktan sonra ulusal adres veri tabanına kaydedilmiş
olan “Ruhsat Takip No” kullanılarak ilgili Yapı Ruhsatı çağrılıp onay butonuna
basılarak onaylandığı teyid edildikten sonra sistemin oluşturduğu onay kodu
Yapı Ruhsatı formunda “118. Onay kodu” bölümüne elle yazılarak Yapı Ruhsatı
verme işlemi sonlandırılmaktadır. Bu işlemin gerçekleşmesinden sonra mekansal
adres kayıt (MAKS) sistemi üzerinden de onaylanması ile tekemmül etmesinden
sonra ilgilisine bir tutanak ile teslim edilmekte veya posta ile
gönderilmesinden sonra yapı ruhsatının bir sureti SGK’ ya gönderilmektedir.
Yapılan
düzenleme ile; yapı ruhsatının onaylanma aşamasında sistem tarafından yapılması
gereken en son işlemin "mekansal adres kayıt sistemine onay işlemi" olduğu ve bu işlemden sonra ilgilisine teslim
edildiği dikkate alınarak, yapı ruhsatının ruhsat sahibine veya vekiline
teslim edildiği tarihin veya posta ile gönderilmiş ise tebliğ
tarihinin, bu tarihleri ispatlayıcı belgelerin(Ruhsat teslim belgesi veya
tebellüğ belgesi) de beraberinde ibraz edilmesi kaydıyla, 5510 sayılı Kanunun
11 inci maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen "verildiği tarih"
olarak esas alınacağı, bu tarihten itibaren bir ay içinde ruhsatları SGK’ ya göndermeyen idareler aleyhine idari para cezası
uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Saygılarımızla…
Kaynak ► TÜRMOB