ÖZET
|
:
|
Transfer
Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Genel Tebliğinde
yapılan değişiklikle, ilişkili kişiler ile yapılan mal veya hizmet alım ya da satım
işlemlerine ilişkin transfer fiyatının tespitinde kullanılacak peşin fiyatlandırma anlaşması ile ilgili
açıklamalarda bulunulmuştur.
·
Peşin fiyatlandırma anlaşması sadece kurumlar vergisi mükellefleri
ile yapılabilir.
·
Peşin fiyatlandırma
anlaşmasına ilişkin süreç, mükellefin yazılı
başvurusu
ile başlar.
·
Başvurular
talebe ilişkin yazının İdarenin kayıtlarına girdiği tarihten itibaren tek
taraflı peşin fiyatlandırma anlaşmalarda dokuz ay, iki taraflı ya da çok
taraflı peşin fiyatlandırma anlaşmalarda 18 ay içinde sonuçlandırılır.
·
Anlaşmanın başka
mükellefler tarafından emsal
olarak kullanılması
veya yapılan işlemlere ilişkin bir kanıt olarak
sunulması mümkün değildir.
·
Anlaşma, başka
mükellefler tarafından emsal
olarak kullanılmaz
veya yapılan
işlemlere ilişkin bir kanıt olarak sunulamaz.
·
Anlaşma konusuyla ilgili
olarak mükellef ya da mükellefler her
zaman için
incelenebilir.
·
Peşin
fiyatlandırma anlaşmasının süresi en fazla üç yıl olup imzalandığı tarihten
itibaren anlaşmada belirlenen süre ve şartlar dâhilinde hüküm ifade eder.
·
Geçmiş vergilendirme
dönemlerinin anlaşma kapsamına
alınması
mümkün olup,
bu gibi durumlarda imzalanan
anlaşma, Vergi Usul
Kanununun pişmanlık ve ıslah hükümlerinde yer alan
haber verme
dilekçesi yerine geçmekte ve 15 gün içinde beyan ve ödeme işlemlerinin
tamamlanması gerekmektedir.
·
Anlaşmanın geçmiş
vergilendirme dönemlerine tatbik edilmesi
nedeniyle oluşacak ilave kurum kazancı için transfer fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç
dağıtımına konu edilmemesi için tebliğde belirtilen şartların oluşması gerekir.
7061 sayılı
Kanunla 56.979,40 TL tutarında olan Transfer
fiyatlandırması
ile ilgili yöntem
belirleme anlaşması harçları, 5 Aralık 2017
tarihi itibariyle
yürürlükten kaldırılmıştır.
|
Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 13’üncü maddesinin beşinci fıkrasında,
mükelleflere ilişkili kişiler ile gerçekleştirdikleri mal veya hizmet
alım ya da satım işlemlerinde uygulayacakları fiyat
veya bedelin tespitine ilişkin yöntemleri Maliye Bakanlığı ile anlaşarak
belirleme imkânı getirilmiş ve bu şekilde belirlenen yöntemin, üç yılı aşmamak
üzere anlaşmada tespit edilen süre ve şartlar dâhilinde kesinlik taşıyacağı
hükme bağlanmıştır. Dolayısıyla, uygulayacağı yöntem konusunda tereddüdü
bulunan mükelleflerin gerekli bilgi ve belgelerle birlikte Gelir İdaresi
Başkanlığına (İdare) başvurarak belli bir dönem için yöntem tespiti talebinde
bulunabilmeleri mümkündür.
Bu çerçevede, ilişkili kişiler ile yapılan mal veya hizmet alım ya da
satım işlemlerine ilişkin transfer fiyatının tespit
edilmesinde belli bir dönem için uygulanacak yöntem,
mükellefin talebi üzerine
İdare ile anlaşılarak belirlenebilecek olup bu anlaşma peşin fiyatlandırma
anlaşması olarak adlandırılmaktadır.
Söz konusu anlaşma
ile belli bir dönem için anlaşmaya varılan
transfer fiyatlandırması yöntemi kapsamında; ilişkili kişiler ve işlemler,
anlaşmanın süresi, transfer fiyatı (kâr marjı, faiz oranı, bedel vb.) ve kritik
varsayımlar gibi hususlar belirlenmektedir.
07/12/2017 tarihli ve 30263 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan TRANSFER FİYATLANDIRMASI
YOLUYLA ÖRTÜLÜ KAZANÇ DAĞITIMI HAKKINDA
GENEL TEBLİĞ (SERİ NO: 1)’DE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SERİ NO: 3) ile 18/11/2007 tarihli ve 26704
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Transfer
Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı
Hakkında Genel Tebliğ (Seri
No:1)’in “6- Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ile Anlaşma Usulü”
başlıklı bölümü değiştirilmiştir. Yapılan değişiklikler ve getirilen yeni
düzenlemeler ışığında peşin fiyatlandırma anlaşması ile ilgili özellikli
hususlar aşağıdaki gibidir:
1.
Peşin fiyatlandırma anlaşmasına ilişkin İdareye başvuruda
bulunan mükellef, tek taraflı,
iki taraflı veya çok taraflı peşin fiyatlandırma anlaşması talep edebilir. Bu
anlaşmaların tanımları aşağıdaki gibidir.
Tek Taraflı Peşin Fiyatlandırma Anlaşması: Anlaşmaya ilişkin sürecin,
diğer ülke vergi idaresinin katılımı olmaksızın, başvuruda bulunan mükellef ile
İdare arasında gerçekleşmesi halidir.
İki Taraflı Peşin Fiyatlandırma Anlaşması: Anlaşmaya ilişkin sürecin, İki
ayrı ülkede bulunan vergi idaresi ile bu idarelerin yetki alanlarında bulunan
ilişkili iki mükellef arasında gerçekleşmesi durumudur.
Çok Taraflı Peşin Fiyatlandırma Anlaşması: Anlaşmaya ilişkin sürecin,
İkiden fazla ülke vergi idaresi ile bu idarelerin yetki alanlarında bulunan ilişkili
ikiden fazla mükellef arasında gerçekleşmesidir.
2.
Peşin fiyatlandırma anlaşmasının kapsamına kurumlar vergisi
mükellefleri girmektedir.
Bu çerçevede;
a) Kurumlar vergisi
mükelleflerinin ilişkili kişilerle
yaptıkları yurt dışı işlemleri,
b)
Kurumlar vergisi mükelleflerinin serbest bölgelerde
faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükellefleri ile ilişkili kişi kapsamında
yaptıkları işlemleri,
c)
Serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi
mükelleflerinin bu bölgelerde faaliyette bulunmayan kurumlar
vergisi mükellefleri ile ilişkili kişi kapsamında yaptıkları işlemleri,
ile ilgili olarak belirlenecek
yöntem konusunda İdareye başvurmaları mümkün bulunmaktadır.
3.
Mükellef tarafından talep edilmesi durumunda, yazılı
başvurudan önce, İdare ile ön görüşme yapılması mümkün
bulunmaktadır. Peşin fiyatlandırma anlaşmasına ilişkin süreç,
mükellefin yazılı başvurusu ile başlar.
Söz konusu başvuru, Tebliğ ekinde yer alan (EK-1) başvuru formuna
uygun olarak yapılır.
Formdaki bilgileri içermek
kaydıyla mükellefler anlaşma başvurularını diledikleri formatta
da hazırlayabilir.
4.
İdare gerekli gördüğü
takdirde mükelleften ilave bilgi ve belge talebinde
bulunabilir. İlgili bilgi ve belgelerin yabancı
dilde yazılmış olmaları
halinde, bunların Türkçe
çevirilerinin de ibraz edilmesi gerekmektedir.
5.
Değerlendirme ve analiz sürecinin, tek taraflı peşin
fiyatlandırma anlaşma başvurusunda altı ay, iki taraflı
ve çok taraflı peşin fiyatlandırma anlaşmaları başvurularında ise 12 ay içinde sonuçlandırılması esastır.
6.
İdareye yapılan tek taraflı peşin fiyatlandırma
anlaşma başvurusu, başvuru talebine ilişkin yazının İdarenin kayıtlarına
girdiği tarihten itibaren dokuz ay, iki taraflı ya da çok taraflı peşin
fiyatlandırma anlaşma başvuruları, başvuru talebine ilişkin yazının İdarenin
kayıtlarına girdiği tarihten itibaren 18 ay içinde sonuçlandırılır. Başvurunun
bu süre içinde sonuçlandırılamaması durumunda, İdare ile mükellefin anlaşması
halinde söz konusu süre uzatılabilir.
7.
Yapılan anlaşmaların başka mükellefler tarafından
emsal olarak kullanılması veya yapılan işlemlere ilişkin bir kanıt olarak
sunulması mümkün değildir.
8.
Peşin fiyatlandırma anlaşmasının süresi en fazla üç yıl olup imzalandığı tarihten itibaren
anlaşmada belirlenen süre ve şartlar dâhilinde hüküm ifade eder.
9.
İdare, mükellefin anlaşmada belirlenen koşullara uyum gösterip göstermediğini ve/veya bu koşulların geçerliliğini sürdürüp sürdürmediğini,
anlaşmada belirlenen süre boyunca mükellefin sunacağı peşin fiyatlandırma
anlaşmasına ilişkin yıllık rapor üzerinden takip edecektir. Söz konusu raporun,
anlaşma süresi boyunca her yıl kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi
içinde Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Genel Tebliğ (Seri No:1) ekinde yer alan
(EK-2) formata uygun şekilde hazırlanarak bir yazı ekinde İdareye gönderilmesi gerekmektedir.
10.
İlişkili kişilerle gerçekleştirilen ve anlaşma
kapsamında olmayan işlemler için yıllık transfer fiyatlandırması raporu
hazırlanacaktır. İdare ile peşin fiyatlandırma anlaşması imzalayan
mükelleflerin, anlaşma kapsamındaki işlemlerine ilişkin olarak yıllık transfer
fiyatlandırması raporu hazırlamalarına gerek
bulunmamaktadır.
11.
Mükellef mevcut bir peşin fiyatlandırma anlaşmasının yenilenmesi talebinde bulunabilir. Bu durumda mükellef anlaşma süresinin bitiminden
en az dokuz ay önce İdareye başvurmalıdır.
12.
İdare ile mükellef arasında imzalanmış ve yürürlükte
olan bir peşin fiyatlandırma anlaşması aşağıdaki durumların gerçekleşmesi
halinde revize edilebilir:
a) Anlaşmada yer alan kritik
bir varsayımın gerçekleşmemesi,
b)
Anlaşma koşullarında esasa ilişkin bir değişikliğin
gerçekleşmesi veya anlaşmada belirlenen koşulların geçerliliğini sürdürmemesi,
c)
Çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmaları da dâhil,
yasal düzenlemelerde anlaşmayı etkileyecek değişikliklerin gerçekleşmesi,
d)
İki taraflı veya çok taraflı
peşin fiyatlandırma anlaşmalarında, diğer ülke vergi idaresinin
veya idarelerinin anlaşmayı revize etmesi, yürürlükten kaldırması veya iptal
etmiş olması.
İdarenin anlaşmanın revize edilmesini kabul etmediği durumda anlaşma
aynen devam edecektir. Ancak mükellef yukarıda yer alan nedenleri ileri sürerek
anlaşmanın iptalini isteyebilir. Bu durumda, İdare anlaşmayı iptal edebilir.
Mevcut bir peşin fiyatlandırma anlaşmasının revize edilmesine ilişkin nedenler
İdare tarafından da tespit edilebilir. Anlaşmanın iptal edildiği durumlarda
iptal kararının verildiği tarihten itibaren anlaşma hükümleri geçerliliğini
kaybeder
13.
İdare ile mükellef arasında peşin fiyatlandırma
anlaşmasının yapılmış olması, anlaşma konusuyla ilgili olarak mükellef
ya da mükelleflerin incelenmeyeceği anlamına
gelmemektedir. Anlaşma kapsamındaki işlemlere ilişkin belirlenen
yöntemin uygulanması inceleme konusu yapılabilecektir.
14.
Peşin fiyatlandırma anlaşması
sürecinde anlaşma kapsamındaki işleme ilişkin bir vergi
incelemesine başlanması halinde anlaşma görüşmelerine devam edilir. Benzer
şekilde, bir vergi incelemesi devam ederken aynı konuda peşin fiyatlandırma
anlaşmasına başvurulması mümkündür.
15.
Geçmiş vergilendirme dönemlerinin anlaşma kapsamına alındığı
durumlarda imzalanan anlaşma,
Vergi Usul Kanununun pişmanlık ve ıslah hükümlerinde yer alan haber verme
dilekçesi yerine geçer. Söz konusu dönemlere ilişkin beyan ve ödeme işlemleri
buna göre tekemmül ettirilir. Bir başka ifadeyle, anlaşmanın imzalandığı tarihten
başlayarak 15 gün içinde
beyan ve ödeme işlemlerinin tamamlanması gerekmektedir. Anlaşmanın geçmiş
vergilendirme dönemlerine uygulanması sebebiyle
daha önceden ödenen
vergiler ret ve iade edilmez.
16.
Anlaşmanın geçmiş vergilendirme dönemlerine tatbik
edilmesi nedeniyle oluşacak ilave kurum kazancı için aşağıdaki şartların oluşması halinde, transfer
fiyatlandırması yoluyla örtülü kazanç dağıtımı gerçekleşmemiş olacağından, kâr dağıtımına bağlı vergi kesintisi yapılmaz:
a) Bu kazanca ilişkin kurumlar
vergisi farkının zamanında ödenmesi,
b)
Yine bu kazancın, genel muhasebe ilkeleri çerçevesinde
ilgili yıl gelir hesaplarıyla bağlantı kurulması ve içinde bulunulan yılın
defterlerinde gerekli düzeltmenin yapılması suretiyle, ilgili dönem kazancına
ilave edilmesi,
c)
Söz konusu tutarın yurt dışı ilişkili kişiden alacak
olarak kaydedilmesi veya tahsil edilerek Türkiye’deki kurumun hesaplarına aktarılması.
Yurt dışı ilişkili kişiye ilişkin geçmiş vergilendirme dönemlerinde
alacak kaydının oluşması gereken tarih ile söz konusu alacağın tahsil tarihi arasında
geçen süre nedeniyle, gerekmesi halinde, emsallere uygun bir alacak faizi
hesaplanması gerekmektedir.
Kayıt ve beyanların anlaşmanın imzalandığı tarihten başlayarak on beş gün
içinde bu şekilde düzeltilmemesi halinde, Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü
maddesi altıncı fıkrası uyarınca örtülü kazanç dağıtımı gerçekleşmiş
sayılacağından, kâr dağıtımına bağlı vergi kesintisinin de yapılması
gerekmektedir.
Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Genel
Tebliğ (Seri No:1)’in “7.2- Peşin Fiyatlandırma Anlaşmasına İlişkin Belgelendirme” başlıklı bölümü Tebliğ
metninden çıkarılmış olup; aynı Tebliğe ekte yer alan Ek-1 eklenmiş ve
diğer ekler buna göre teselsül ettirilmiştir.
Diğer taraftan 06.12.2017/139 sayılı Sirkülerimizde açıklandığı üzere;
7061 sayılı Kanunun 32’nci maddesi ile Transfer fiyatlandırması uygulamasında peşin fiyatlandırma anlaşmalarının teşvik edilmesi amacıyla söz konusu anlaşmalara
yönelik uygulanan ve anlaşma sürecinde ödenmesi gereken başvuru harcı ve yenileme
harcı 05.12.2017 tarihi itibariyle kaldırılmıştır.
Söz konusu
tebliğ yayımı tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir.
Saygılarımızla…
Kaynak ► Türmob
