T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü
Sayı
: 52085467/2069915/1973688
13/04/2015
Konu: Süresi içerisinde işleme alınamayan
6552 yapılandırma talepleri
GENEL YAZI
Ancak, Başkanlığımıza intikal eden yazılarda, bazı sigortalıların yasal süresi içinde
6552 sayılı Kanun uyarınca yapılandırma başvurusunda bulunmalarına rağmen,
değişik gerekçelerle ödeme planlarının zamanında tebliğ edilemediği,
dolayısıyla 6552 sayılı Kanunla getirilen borç yapılandırmasından yararlanmak
amacıyla öngörülen süre içinde Kurumumuza müracaat eden sigortalılarımızın
kendilerine yüklenemeyecek ihmal veya kusurlarından dolayı yapılandırma
hakkından faydalanamadıkları ve mağdur duruma düştükleri anlaşılmıştır.
Konuyla ilgili olarak Kurum
Başkanlık Makamından alınan 09/04/2015 tarih ve 1930793 sayılı olur'da; 5510
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki
sigortalıların, 6552 sayılı Kanun kapsamındaki borcunu (sosyal güvenlik destek primi dahil) yapılandırmak için yasal süresi içerisinde müracaatta
bulunduğu halde, peşin veya taksitle ödeme talebinde bulunanlar ile 5510 sayılı
Kanunun Geçici 17 nci maddesi hükmüne istinaden durdurulan sigortalılık
sürelerinin ihyası talebinde bulunanlar yönünden 02/03/2015 mesai
bitimine kadar ödeme planlan tebliğ edilemeyen yapılandırma/ihya taleplerinin
işleme alınması,
Yeniden yapılandırılan bu borçlara
ilişkin ödeme vadesi geçmiş tutarların ilgililere tebliğ edildiği ayı takip
eden ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine
istinaden hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte tamamının ödenmesi kaydıyla
yapılandırma anlaşmalarının devam etmiş sayılması uygun görülmüştür.
Bu itibarla, yasal süresi içerisinde 6552
sayılı Kanun uyarınca yapılandırma başvurusunda bulunduğu
halde, ödeme planlan gönderilemeyen 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılar hakkında İl/Merkez
Müdürlüklerimizce yapılacak işlemler aşağıda belirtilmektedir.
1)
6552 sayılı
Kanun uygulamasından yararlanmak için süresi içerisinde prim ve sosyal güvenlik
destek primi borçlarını peşin veya taksitle ödeme talebinde bulunanlar ile 5510
sayılı Kanunun Geçici 17 nci maddesi hükmüne istinaden durdurulan sigortalılık
sürelerinin ihyası için talepte bulunanların bu
talepleri, İl/Merkez Müdürlükleri tarafından işleme alınacaktır.
2) Yapılandırma başvuru süresi
içerisinde;
- Peşin ödeme talebinde bulunan
sigortalıların/hak sahiplerinin talep tarihleri itibarıyla işlemlerinin kayda
alındıktan sonra bu Kanun kapsamında hesaplanan peşin ödeme tutarlarına
03/03/2015 tarihinden itibaren,
- Taksitle ödeme talebinde bulunan
sigortalıların/hak sahiplerinin talep tarihleri itibarıyla işlemlerinin kayda
alındıktan sonra bu Kanun kapsamında hesaplanan ve süresi içerisinde ödenmeyen
taksit tutarlarına vade bitim tarihlerinden itibaren,
- 5510 sayılı Kanunun geçici 17 nci
maddesine göre durdurulan sigortalılık sürelerinin ihyası için talepte
bulunanların ihya borçlarına 03/03/2015 tarihinden itibaren,
6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesi hükmü
doğrultusunda hesaplanacak gecikme zammı (aylık %1,40) ile birlikte
hesaplanan borcun tamamının tebliğ tarihini takip eden ayın sonuna kadar
ödenmesi gerekmektedir.
Yapılandırma veya ihya borçlarına
yukarıda belirtilen ödeme sürelerini takip eden aydan tebliğ tarihini takip eden ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesi hükmü doğrultusunda hesaplanacak gecikme zammı sistem tarafından her ay
için hesaplanarak banka ekranlarına otomatik olarak gönderileceğinden, ödeme
planlarının altına "tebliğ edilen
borç, tebliğ tarihini takip eden ayın sonuna kadar hesaplanan gecikme cezası
ile birlikte ödenecektir" ibaresi yazılacaktır.
3) Ödeme planlan 7201 sayılı Kanuna
göre sigortalı veya hak sahiplerine tebliğ edilecektir.
4)
Ödeme vadesi geçmiş söz konusu borçlar, tebliğ edildiği tarihi takip eden ayın sonuna kadar gecikme
cezası ile birlikte ödenmesi halinde usulüne uygun ödenmiş sayılacaktır.
5)
Peşin ödemeli talepler için hesaplanan
gecikme cezalan yapılandırma kapsamında fazla ödeme olarak görüleceğinden, ceza olarak hesaplanan tutarların kurum kodu yapılırken cezaya
yazılması gerekmektedir.
Örnek 1: Yapılandırma kapsamında
15.500 TL peşin ödemesi gereken bir sigortalının bankada görünen 16.151 TL'yi
15/05/2015 tarihinde ödemesi halinde, yapılan ödeme
01/02/2015 tarihine kod 31 ile 15.500 TL prim aslına, 651 TL ise cezaya yazılmak
suretiyle kurum kodu yapılacaktır.
Örnek 2: Yapılandırma kapsamında
hesaplanan 31.000 TL ihya borcunu, 15/05/2015 tarihinde bankada görünen miktar
(32.302 TL) üzerinden ödeyen sigortalının, yaptığı bu ödeme
01/02/2015 tarihine kod 24 ile 31.000 TL prim aslına, 1.302 TL ise cezaya
yazılmak suretiyle kurum kodu yapılacaktır.
Örnek 3: Yapılandırma kapsamında 500
TL taksit ödemesi gereken bir sigortalının 15/05/2015 tarihinde gecikme cezası ile birlikte hesaplanan ilk iki taksitin (1.035 TL) ödemesi
halinde, yapılan ödeme 01/02/2015 tarihine kod 31 ile 1.000 TL prim aslına, 35
TL ise cezaya yazılmak suretiyle kurum kodu yapılarak ilk iki taksitin
süresinde ödenmiş olması sağlanacak olup, sigortalının 3 üncü taksitini
Mayıs ayı sonuna kadar ödemesi gerekmektedir.
Bilgi edinilmesini, uygulamanın
yukarıda belirtilen esaslar doğrultusunda yerine getirilmesini rica ederim.
EK: Başkanlık Olur'u
Celile ÖZLEM TUNÇAK Genel Müdür V.
DAĞITIM:
- Taşra Teşkilatına
Sayı
: 52085467/206990315/1930793
09/04/2015
Konu: Süresi içerisinde işleme
alınamayan yapılandırma talepleri.
BAŞKANLIK MAKAMINA
Bilindiği üzere, 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa 6552 sayılı
Kanunla eklenen geçici 60 ıncı madde hükümlerine istinaden Kurumumuzun bazı
alacakları yeniden yapılandırılmıştır. Söz konusu yapılandırmanın usul ve
esasları ise 2014/26 sayılı Genelge ile belirlenmiştir.
2014/26 sayılı
Genelgenin "3 -Kapsama Giren Alacakların Yeniden Yapılandırılması başlıklı
bölümünde, "İdari para cezalarının geçici 60 ıncı madde uyarınca yeniden
yapılandırılmasında, cezaya konu fiilin 30/4/2014 veya öncesinde işlenmiş
olması ve 02/02/2015 veya öncesinde tebliğ edilmiş olması esas
olduğundan, 30/4/2014 tarihinden önce işlenmiş ancak başvuru tarihi itibariyle
tebliğ edilmemiş idari para cezalan 02/02/2015 tarihinden önce tebliğ edilmesi
kaydıyla yeniden yapılandırma kapsamına dahil edilecektir."
7.1 Ödeme planlarının ilgililere
tebliği başlıklı bölümünde "Geçici 60 ıncı madde uyarınca yapılacak
başvurulara istinaden hazırlanan ödeme planları, başvuru formunda beyan edilen
adrese gönderilmek suretiyle imza karşılığı elden verilecek ya da 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre ilgililere tebliğ edilecektir."
hükümlerine yer verilmiştir.
Ancak, Genel Müdürlüğümüze intikal eden
yazılardan,
a)
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı çalıştıran bazı işverenlerin yasal süresi içinde başvuruda bulunmalarına rağmen, ödeme planlarının
zamanında tebliğ edilemediği, bazı işverenlere ise ödeme planlarının zamanında
tebliğ edilmesine rağmen, kapsama giren borçlardan bir kısmının yapılandırma
kapsamına dahil edilmediği, bazı işverenlere ise yapılandırma
başvurusunda bulunduğu halde idari para cezalarının işverene atfedilecek bir
kasıt ve kusur bulunmamasına rağmen Kurumca 2/2/2015 tarihinden sonra tebliğ
edildiği,
b)
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki bazı
sigortalıların yasal süresi içinde yapılandırma talebinde bulunmalarına rağmen;
- Şahıs hesabına yüklenemeyen
tevkifat ödemeleri nedeniyle ödeme planlarının zamanında tebliğ edilemediği,
- Tevkifat ödemesine
istinaden sigortalılık başlangıç tarihi ve basamak intibakı gibi işlemlerle
sigortalı bilgilerinin güncellenmesine ilişkin değişik kurum veya kuruluşlarla
yapılan yazışmaların neticelenmemesi nedeniyle ödeme planlarının ilgililere
gönderilemediği,
- İl Müdürlüklerimizdeki yoğunluk
nedeniyle işleme alınamayan yapılandırma ve ihya taleplerinin bulunduğu anlaşılmıştır.
Görüleceği üzere, geçici 60 ıncı madde
ile getirilen yapılandırma hükümlerinden yararlanmak amacıyla maddede öngörülen süre içinde Kurumumuza müracaat
eden bazı işveren ve sigortalıların ihmal veya kusurların dan
kaynaklanmamasına rağmen, yapılandırma hükümlerinden faydalanamadıkları ve
mağdur duruma düştükleri anlaşılmıştır. Bu durumda olan işveren ve
sigortalılarımızın konuyu yargıya taşımaları halinde lehlerine karar verilebileceği ve takip edilecek yol açısından emek ve zaman kaybma neden
olunabileceği gibi Kurumumuzca yargılama gideri ve vekalet ücreti ödenmek
zorunda kalınacağı düşünülmektedir.
Bu nedenle, kapsama giren
borçlarını geçici 60 ıncı madde uyarınca yeniden yapılandırmak
amacıyla yasal süresi içinde başvuruda bulunan ancak ihmal veya kusurları
bulunmamasına rağmen yapılandırma hükümlerinden yararlanamayan 5510 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı
çalıştıran işverenler ile (b) bendi kapsamındaki
sigortalılardan (sosyal güvenlik destek primi borçlan dahil);
1) Peşin ödeme talebinde bulunanlar yönünden 6552 sayılı Kanun kapsamında
hesaplanan
tutara 3/3/2015 tarihinden,
tutara 3/3/2015 tarihinden,
2) Taksitle ödeme talebinde bulunanlar yönünden, 6552 sayılı Kanun kapsamında
hesaplanan ve süresi içerisinde ödenmeyen taksit tutarlanna ödeme vadesinin sona erdiği tarihten,
hesaplanan ve süresi içerisinde ödenmeyen taksit tutarlanna ödeme vadesinin sona erdiği tarihten,
3) 5510 sayılı Kanunun geçici 17 nci maddesine göre durdurulan
sigortalılık sürelerinin
ihyası için talepte bulunanlann hesaplanacak ihya borçlarına 3/3/2015 tarihinden,
ihyası için talepte bulunanlann hesaplanacak ihya borçlarına 3/3/2015 tarihinden,
ödeme planının tebliğ edildiği
tarihi takip eden ayın sonuna kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesi hükmü
doğrultusunda hesaplanacak gecikme zammı (aylık %1,40) ile birlikte peşin
ödenmesi gereken borçların tamamının ödenmesi halinde yapılandırma
anlaşmalannın geçerli kabul edilmesinin, vadesi geçmiş bahse konu taksitlerin
bu süre içinde ödenmesi halinde (4/b kapsammda sigortalı olanların yapılandırma
ve geçici 17 nci madde ihya kapsamında ödenen tutarlann geçmiş tarihli prim değerlendirme işlemi yapılarak) yapılandırma ihlali
sayılmamasının ve idari para cezalannm 2/6/2015 tarihine kadar tebliğ edilmesi
halinde yapılandırma kapsamına dahil edilmesinin uygun olacağı
değerlendirilmektedir.
Durumu bilgilerinize sunar, uygun görülmesi halinde yukanda belirtilen hususlarla ilgili düzenleme
yapılmasını,
Olurlannıza arz ederim.
Ahmet AÇIKGÖZ Genel Müdür
Uygun görüşle arz ederim.
.../.../2015
Cevdet CEYLAN Kurum Başkan
Yardımcısı
OLUR .../.../2015
Murat YAZICI Kurum Başkan V.
Kaynak ► sgk.gov.tr