Nakit Sermaye Artıranlarda Faiz İndirimi ve Cevap Bekleyen Sorular (2)
Recep BIYIK
29 Temmuz 2015 tarihinde yayınlanan makalede, yeni kurulan veya nakit sermaye artıran şirketler için getirilen faiz indirimi teşviki genel hatlarıyla özetlenmişti.
Düzenleme yürürlüğe gireli henüz bir ay gibi kısa bir süre geçti. Henüz pratik uygulaması yok. Bütün vergi düzenlemelerinde olduğu gibi, bu konuda da uygulamayla birlikte çok sayıda sorunun ve tereddüdün ortaya çıkması kaçınılmaz. Bu sorunlar ve tereddütler, vergi hukukçularının yorumu, Gelir İdaresinin görüşleri ve yargı kararları çerçevesinde zamanla azalacak veya yok olacaktır.
Konuya katkı yapmak adına, daha bu günden tartışılmaya başlanan tereddütlü bazı konuları tespit etmek ve bu konularla ilgili görüşümü özetlemek isterim.
Faiz indirim oranı %100’ü geçebilir mi?
Daha önceki makalede belirttiğim gibi, faiz indiriminde kullanılacak indirim oranı genel olarak %50’dir. Yani, nakit olarak artırılan sermaye tutarı üzerinden hesaplanacak faizin yarısı kadar matrahtan indirim yapılacaktır.
Yayımlanan Bakanlar Kurulu kararıyla, bazı durumlarda uygulanacak indirim oranı, genel indirim oranına belirlenen puan kadar ilave edilerek bulunacaktır.
Örneğin indirim oranı;
- Payları borsada işlem gören halka açık sermaye şirketlerinden, indirimin uygulanacağı yılın son günü itibariyle, halka açıklık oranı %50’nin üzerinde olanlar için genel orana 50 puan ilave edilerek %100,
- Nakit artırılan sermayenin, yatırım teşvik belgeli üretim ve sanayi tesisleri ile bu tesislere ait makine ve teçhizat yatırımlarında kullanılması durumunda, genel orana 25 puan ilave edilerek %75,
olarak uygulanacaktır.
Teşvik belgeli yatırım yapan halka açık bir şirketin bu ek indirim olanaklarının ikisinden de yararlanıp yararlanamayacağı açık değildir.
Kişisel düşüncem, halka açıklık oranı %50’nin üzerinde olan bir şirketin, artırılan sermaye nedeniyle koyduğu nakdi yatırımda kullanması durumunda uygulanacak indirim oranı toplam 75 puan ilavesiyle %125 olmaktadır.
Bakanlar Kurulu'nun oranı halka açık şirketler için %150’ye kadar artırma yetkisi vardır. Bakanlar Kurulu'nun yukarıdaki durum için yetkisini bu sınır çerçevesinde kullandığını ve % 125 oranında indirime yasal bir engel bulunmadığını düşünüyorum. Kaldı ki, bu durum düzenlemenin amacına da uygundur. Düzenlemeyle hem halka açık şirketlere, hem de yatırım yapan kurumlara özel bir ayrıcalık sağlanmaktadır. Yasal bir sınırlama olmadığına göre, her iki ayrıcalığın da kullanılması düzenlemenin amacıyla da uyumludur.
Zincirleme sermaye artırımında birden fazla şirket indirimden yararlanabilir mi?
Sermaye artırımı yapan şirketler, bu işlem nedeniyle gelen nakdi yasal sınırlar içerisinde serbestçe kullanabilirler. Bu seçeneklerden birisi de iştiraklerinin sermaye artırımında kullanılmasıdır. Sermaye artırımından gelen nakdin iştirakin sermaye artırımında kullanılması durumunda, her iki şirketin de faiz indiriminden yararlanıp yararlanamayacağı gündeme gelebilir. Kanunla, zincirleme sermaye artışı yapılmasında, sermaye artırımı yapan bütün kurumların teşvikten yararlanmasına bir engel konulmamıştır. Ancak Bakanlar Kurulu kararında, artırılan sermayenin başka şirketlere sermaye olarak konulan kısmı için indirim oranı sıfır olarak belirlenmiştir. Dolayısıyla mükerrer indirim önlenmek istenmiştir.
Bakanlar Kurulu kararıyla yapılmak istenen düzenleme anlaşılabilir bir düzenlemedir. Ancak...
Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.dunya.com/nakit-sermaye-artiranlarda-faiz-indirimi-ve-cevap-bekleyen-sorular-2-160868yy.htm