Nakit Sermaye Artıranlarda Faiz İndirimi ve Cevap Bekleyen Sorular (3)
Recep BIYIK
Nakit sermaye artırımı yapan şirketlerde faiz indirimi uygulamasıyla ilgili konulara devam ediyoruz.
Sermaye artışı yapan şirketler, ortakların sermaye paylarının kaynağını bilmek zorunda mıdır?
Yasal düzenlemeye göre, ortaklar veya ortaklarla ilişkili kişilerce kredi kullanılmak veya borç alınmak suretiyle gerçekleştirilen sermaye artırımları, indirim hesaplamasında dikkate alınmamaktadır.
Bu düzenleme, sermaye artıran şirketin, ortağın veya ortakla ilişkili kişilerin sermaye payını hangi kaynaktan karşıladığını, sermaye taahhüt borcunu karşılamak için kredi kullanıp kullanmadığını veya borç alıp almadığını tespit etmesini gerektirmektedir.
Bu durum da çoğu zaman mümkün değildir. Örneğin, sermaye artıran bir halka açık şirketin ortaklarının sermaye paylarını hangi kaynaktan karşıladığını nasıl tespit edebilir? Bu ortaklardan bir kısmı da yabancı ise, sermaye artıran şirketin yapabileceği bir şey var mıdır? Tespit edemezse, faiz indirimi olanağını nasıl kullanabilir?
Nakit sermaye artırımı yapan kurumun, ortaklarının sermaye taahhütlerini nasıl karşıladıklarını bildiği veya bilmesi gerektiği durumlarda (örneğin hakim ortaklar için), faiz indirimi uygulanmasının yapaılamayacağı söylenebilir. Ancak bütün ortaklar için sermaye artıran şirketin araştırma yapması, sermayenin kaynağını tespit etmesi ve buna göre uygulama yapması düşünülemez. Bu çerçevede, sermaye artıran ve faiz indiriminden yararlanan şirketlerin bu sorumluluklarının belirli bir şekilde sınırlandırılmasına ihtiyaç vardır.
Halka açık şirketlerde yıl içinde halka açıklık oranı düşerse ne olur?
Payları borsada işlem gören halka açık şirketlerin faiz indiriminde dikkate alacakları indirim oranı, yılın son günündeki halka açıklık oranına bağlı olarak belirlenmektedir. Geçici vergi dönemlerinin sonu ile yıl sonundaki halka açıklık oranın farklılığı, indirim oranının da farklılaşmasına yol açacaktır. Halka açıklık oranı yükselen şirketlerde pratik bir sorun olmayabilir ancak halka açıklık oranında yıl içinde düşüş meydana gelen şirketler için faiz indirimi uygulaması sorun yaratabilir. Kişisel düşüncem, her geçici vergi dönemini ve yıllık vergilendirme dönemini ayrı ayrı düşünmek gerektiği yönündedir. Buna göre yıl içinde halka açıklık oranı % 50’nin üzerinde olan bir şirket 50 ek puanı dikkate alarak faiz indiriminden yararlanacaktır. Bu şirketin, daha sonraki geçici vergilendirme döneminde veya yıl sonu itibariyle halka açıklık oranının %50’nin altında olması durumunda %25 ek puanı dikkate alarak indirimden yararlanacağı ve önceki geçici vergi dönemi için her hangi işlem yapılmasına gerek olmadığı düşünülmektedir.
Sermaye artışından gelen nakdin nerede kullanıldığı nasıl tespit edilir?
Bakanlar Kurulu kararına göre, sermaye artırımından gelen nakdin teşvik belgeli yatırımlarda kullanılması durumunda, faiz indiriminde genel orana 25 puan ilave edilecektir. Bu durumda indirim oranı %75 olacaktır. Bu düzenleme, sermaye artırımından gelen nakdin teşvik belgeli yatırımlarda kullanılan kısmının tespitini gerektirmektedir. Sermaye artırımının bir defalık bir işlem, özellikle de büyük ve belli bir zamanda gerçekleşecek yatırımların ise uzun bir sürece yayılı olması nedeniyle, sermaye artışından gelen nakdin yatırımlarda kullanılan kısmını tam olarak tespit etmek çoğunlukla mümkün olmayacaktır.
Konuya pratik açıdan bakacak olursak, yatırımını sermaye artışından gelecek nakitle finanse etmek isteyen bir şirket, gelen nakdi özel bir hesaba koyup yatırımını bu kaynakla finanse etmeyecektir. Sermaye artırımından gelen kaynak her türlü ödemede kullanılacak, başka kaynaklardan gelen nakit ise yatırım harcamaları dahil her türlü ödemelerde kullanılacaktır.
Örneğin...
Kaynak ve Yazının Devamı ► http://www.dunya.com/nakit-sermaye-artiranlarda-faiz-indirimi-ve-cevap-bekleyen-sorular-3-160911yy.htm
