SAYIŞTAY KARARI
Sayıştay
Başkanlığından:
SAYIŞTAY
GENEL KURUL KARARI
Karar Sayısı: 5391/1
Sayıştay
Genel Kurulu tarafından, ekli "Sayıştay Başkanlığı Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (B) Bendi
Kapsamında Yapılacak İhalelere İlişkin Esas ve Usuller" 6085 sayılı
Sayıştay Kanununun 62 nci maddesinin dördüncü fıkrası hükmü uyarınca yürürlüğe
konulmak üzere 13/7/2015 tarihinde kabul edilmiştir.
SAYIŞTAY BAŞKANLIĞI TARAFINDAN 4734
SAYILI KAMU İHALE KANUNUNUN 3 ÜNCÜ MADDESİNİN (B) BENDİ KAPSAMINDA YAPILACAK
İHALELERE İLİŞKİN ESAS VE USULLER
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler
Amaç
MADDE
1 - (1) Bu Esasların amacı, Sayıştay Başkanlığı tarafından 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı
Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendi uyarınca yapılacak mal ve
hizmet alımları ile yapım işlerinde uygulanacak esas ve usullerin
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 - (1)
Bu Esaslar, güvenlik veya istihbarat
alanları ile ilişkili olduğuna veya gizlilik içinde yürütülmesi gerektiğine
Başkanlık tarafından karar verilen veya mevzuatı uyarınca sözleşmenin
yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren
hallerle alakalı olan mal ve hizmet alımları ile yapım işlerini kapsar.
Dayanak
MADDE
3 - (1) Bu Esaslar, 4734 sayılı Kanunun 3
üncü maddesinin (b) bendi ile Geçici 4 üncü maddesine ve 3/12/2010 tarihli ve 6085 sayılı Sayıştay Kanununun 62 nci maddesinin
dördüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu Esasların uygulanmasında;
a) Başkanlık:
Sayıştay Başkanlığını,
b) Kanun:
4734 sayılı Kanunu,
c)
Sözleşme: Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde Başkanlık ile yüklenici arasında
yapılan yazılı anlaşmayı,
ç)
Esaslar: Bu Esas ve Usulleri, ifade eder.
(2)
Bu Esaslarda tanımı bulunmayan hususlar hakkında 4734 sayılı Kanunda yer alan
tanımlar esas alınır.
Temel ilkeler
MADDE
5 - (1)
Bu Esaslar kapsamındaki mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde, ulusal
menfaatin korunması, standardizasyonun, modernizasyonun, güvenliğin ve
gizliliğin sağlanması ve süratle hareket ilkelerinin yanısıra, 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temel ilkeler de
dikkate alınır. Bu kapsamda mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri kısımlar halinde de yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM İhale Usulleri
Uygulanacak ihale usulleri
MADDE 6 -
(1) Bu Esaslar kapsamında uygulanacak ihale usulleri
aşağıdadır:
a)
Pazarlık usulü.
b)
Belli istekliler arasında ihale
usulü.
(2)
Başkanlık, bu Esaslar kapsamında ihale edilecek mal ve hizmet alımları ile
yapım işlerinde birinci fıkra kapsamındaki ihale usullerinden herhangi
birini seçebilir.
Pazarlık usulü
MADDE
7 - (1) Pazarlık usulü, ilân
yapılmaksızın davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür.
(2)
Davet edilecek istekliler ihale
yetkilisince belirlenir ve davet edilecek istekli
sayısı zorunlu haller dışında üçten az olamaz.
(3)
Tekliflerin alınması ve
değerlendirilmesini müteakip ihale sonuçlandırılır. Geçerli teklif sunan bütün
istekliler ile kamu menfaati gereği bir kez daha fiyat görüşmesi yapılabilir. Nihai teklif tutan ilk teklif bedelinden yüksek olamaz.
Belli istekliler arasında ihale
usulü
MADDE
8 - (1) Belli istekliler arasında ihale
usulü; ilân yapılmaksızın, ihale yetkilisince belirlenen adaylar arasında
yapılan ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda davet edilen
isteklilerin teklif verebildiği usuldür.
(2) Uzmanlık ve/veya ileri
teknoloji gerektiren işlerin ihalesi bu usule göre yaptırılabilir.
(3) Tekliflerin alınması ve
değerlendirilmesini müteakip ihale sonuçlandırılır.
Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi
yapılabilir. Nihai teklif tutarı teklif edilen ilk bedelden yüksek olamaz.
Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi
yapılabilir. Nihai teklif tutarı teklif edilen ilk bedelden yüksek olamaz.
(4) Davet edilecek istekliler üçten az olmamak üzere ihale yetkilisince
belirlenir.
Doğrudan temin
Doğrudan temin
MADDE
9 - (1) Aşağıda belirtilen hallerde,
ihtiyaçlar ilân yapılmaksızın idari ve teknik şartlar ile fiyat üzerinde
görüşme yapılarak doğrudan temin yoluyla karşılanabilir.
a)
İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel
tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edildiği
alımlar ve yapım işleri.
b)
Sadece gerçek veya tüzel tek
kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olduğu alımlar.
c)
Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya
hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan ve asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve süresi beş
yılı geçmeyen sözleşmeyle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden yapılacak
mal ve hizmet alımları.
ç)
4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde
belirtilen ve Kamu İhale Kurumunca güncellenen limit
tutarın beş katma kadar olan mal ve hizmet alımları ile yapım işleri.
d)
İdare tarafından önceden
öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak
yapılmasının zorunlu olması.
e)
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu kapsamındaki kamu idareleri, kamu iktisadi
teşebbüsleri, döner sermayeler, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları,
bu idarelere ait birlikler, özel kanunlarla vakıf, fon ve sair adlarla kurulmuş olan kuruluşlar ile bunların doğrudan veya dolaylı
olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip
bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme veya şirketlerden
alınacak ve bu Esaslar kapsamına giren mal ve hizmet alımları ile yapım
işleri.
(2)
Bu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasında, komisyon kurma ve bu Esaslarda
belirtilen yeterlik kurallarını arama, teminat alma ve sözleşme yapma
zorunluluğu bulunmaksızın ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından, teknik şartlar ve fiyat üzerinde görüşmeler
yapılarak ihtiyaçlar temin edilebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Genel Esaslar
İhale komisyonu
MADDE 10 - (1) İhale
yetkilisi; biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı olması şartıyla ve muhasebe veya malî işlerden sorumlu bir
personel ile ilgili idare personelinin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek
sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, aynı sayıda yedek üyeler de dâhil
olmak üzere görevlendirir.
(2) Gerekli
incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği,
daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
(3) İhale
komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır.
Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri
oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri gerekçesini
komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(4) İhale
komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek
imzalanır.
İhale işlem dosyası
MADDE
11 - (1) İhalesi yapılacak her iş için bir
işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan onay belgesi ve
eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale dokümanı,
adaylar veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer
belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili
bütün belgeler bulunur.
Yaklaşık maliyet
MADDE
12 - (1) Mal ve hizmet
alımı ile yapım işlerinin ihalesi yapılmadan önce, Başkanlık tarafından, her
türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere
yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde
gösterilir. Yaklaşık maliyete ihale dokümanında yer verilmez ve
yaklaşık maliyet isteklilere veya ihale süreci ile resmî ilişkisi olmayan diğer
kişilere açıklanmaz.
İhale dokümanının verilmesi
MADDE 13 -
(1) Başkanlık tarafından hazırlanan ihale konusu işe ait talimatları içeren
idari şartnameler ile varsa teknik şartnameler, sözleşme tasarıları ve
gerekli diğer belge ve bilgiler Başkanlıkça davet edilen isteklilere bedelli
veya bedelsiz olarak verilebilir.
İhale dokümanında değişiklik veya
açıklama yapılması
MADDE
14 - (1) Davet yapıldıktan
sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması
zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit
edilerek davet edilenlere bildirilir.
(2) Ancak davet yapıldıktan sonra tekliflerin hazırlanmasını veya işin
gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin
Başkanlıkça tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde ihale
dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının
bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az üç gün öncesinde bilgi
sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderilir.
Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek
yeniden teklif verme imkânı sağlanır.
gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin
Başkanlıkça tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde ihale
dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının
bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az üç gün öncesinde bilgi
sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderilir.
Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye
ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek
yeniden teklif verme imkânı sağlanır.
(3) Ayrıca, istekliler tekliflerini
hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç
duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden on gün öncesine kadar yazılı
olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin Başkanlıkça uygun görülmesi halinde yapılacak
açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden
üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan
istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.
duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden on gün öncesine kadar yazılı
olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin Başkanlıkça uygun görülmesi halinde yapılacak
açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden
üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan
istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.
İhaleye katılabilme şartları
MADDE
15 - (1) İhalelere katılmak için ihale
dokümanında belirtilen gerekli nitelik ve yeterliğe sahip bulunmak, ihale
dokümanında belirtilen bilgi, belge, teminatları vermek ve tebligat için adres
beyanında bulunmak zorunludur.
İhaleye katılamayacak olanlar
MADDE
16 - (1) 4734 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen durumda olan istekliler
ihale dışı bırakılır. 4734 sayılı Kanunun 11
inci maddesinde belirtilenler ihalelere katılamazlar.
Alt yükleniciler
MADDE
17 - (1) İhale konusu işin özelliği nedeniyle
ihtiyaç görülmesi halinde, ihale veya sözleşme dokümanında gerekli
düzenlemelerin yapılması kaydıyla alt yüklenici çalıştırılmasına izin
verilebilir.
(2)
Alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu
yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İhale saatinden önce ihalenin iptal
edilmesi
MADDE
18 - (1) Başkanlığın
gerekli gördüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına
engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların
bulunduğunun tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale iptal
edilebilir.
(2)
Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği
isteklilere hemen tebliğ edilir. İhalenin iptal edilmesi halinde,
verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızm
isteklilere iade edilir.
(3)
İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden
ihaleye çıkılabilir.
Geçici ve kesin teminat işlemleri
MADDE 19 - (1)
İhalelerde teklif edilen bedelin % 3'ünden az olmamak üzere, istekli tarafından
verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi
şartıyla mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde
geçici teminat alınması zorunlu değildir.
(2)
Taahhüdün sözleşme ve ihale
dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla,
sözleşmenin yapılmasından önce, ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli
üzerinden hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat
alınır. Ancak özellikli durumlarda ve gerekçe belirtmek suretiyle Sayıştay
Başkanının onayı ile kesin teminat alınmamasına karar verilebilir. Bu durumda,
düzenlenecek her hakedişten % 6 oranında yapılacak kesintiler teminat olarak alıkonulur.
(3)
İhaleye, mevzuat gereği teminat
vermesi mümkün olmayan isteklilerin katılması halinde, bu durumun yazılı ve
gerekçeli olarak açıklanması şartıyla bu isteklilerden teminat alınmaz.
Teminat olarak kabul edilecek
değerler
MADDE 20 - (1) Tedavüldeki Türk parası ya da
bankalar tarafından verilen teminat mektupları teminat olarak kabul edilir.
Teminat mektupları
MADDE
21 - (1) Bu Esaslar kapsamında yapılacak
ihalelerde bankalarca verilecek teminat mektuplarının kapsamı ve şekli konusunda, 4734 sayılı Kanunun 35 inci maddesine göre Kamu İhale Kurumunun
tespit ettiği hususlar geçerlidir.
(2) Başkanlığa
verilecek teminat mektuplarının, ilgili mevzuat uyarınca Türkiye'de bankacılık
faaliyetinde bulunmalarına izin verilen yerli ve yabancı
bankalarca düzenlenmesi şarttır.
(3) 23
üncü maddeye göre belirlenen tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün
fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir.
Teklif geçerlilik süresinin uzatılması halinde geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile uzatılır.
(4) Kesin
teminat mektubu alınması durumunda bunun süresi, ihale konusu işin bitiş tarihi
dikkate alınmak suretiyle ihale dokümanında belirlenir. Başkanlıkça, kesin
teminat mektuplarının geçerlilik süresi ile ilgili hususlarda kesin
kabulün yapılacağı tarihe kadar gerektiğinde garanti süresini de kapsayacak
şekilde düzenlemeler yapılabilir.
(5)
Kesin teminat mektubu, yüklenicinin
taahhüdünü şartname ve sözleşme hükümleri uyarınca eksiksiz ve sorunsuz yerine getirmesi ve kesin kabulünün yapılmasını müteakip 5/1/2002
tarih ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 13 üncü maddesinde
belirtilen şartlar çerçevesinde iade edilir.
(6)
İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.
Tekliflerin hazırlanması ve sunulması
MADDE 22 - (1) Teklif
mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak
istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı,
soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe
ait olduğu ve Başkanlığın açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli
tarafından imzalanır ve kaşelenerek veya mühürlenerek kapatılır.
(2) Teklif
mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda
ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen
bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde
kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış
olması zorunludur. Mal ve hizmet alımı ile yapım işlerine ait ihalelerde, ihale
dokümanında alternatif teklif verilebileceğine dair hüküm bulunması halinde
alternatif teklifler de aynı şekilde hazırlanarak sunulur.
(3) Teklifler
ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar
karşılığında Başkanlığa verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul
edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale
dokümanında belirtilen ihale saatine kadar Başkanlığa ulaşması şarttır.
Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin almış zamanı
bir tutanakla tespit edilir.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE
23 - (1) Tekliflerin geçerlilik süresi ihale
dokümanında belirtilir. Başkanlıkça ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif
ve sözleşme şartları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla en fazla
ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar
uzatılabilir.
Tekliflerin alınması ve açılması
MADDE
24 - (1) Teklifler ihale dokümanında
belirtilen ihale saatine kadar Başkanlığa verilir. İhale komisyonunca ihale
dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve hemen
ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre
inceler. Bu Esaslarda belirtilen teklif hazırlama usullerine uygun olmayan
zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar
isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
(2)
İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici
teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik
veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler
tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet
tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar
verilmez, teklifi oluşturan
belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen
değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin değerlendirilmesi
MADDE 25 - (1) îhale komisyonu, tekliflerin
incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net
olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini
açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer
alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla
istenilmez ve yapılmaz.
(2)
Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif
mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı
ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı
bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte
olmaması kaydıyla, belge veya bilgi eksikliği bulunması halinde Başkanlıkça belirlenen sürede isteklilerden bu eksikliklerin
tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede eksiklikleri tamamlamayan
istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve varsa geçici teminatları gelir
kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve
teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin
tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin
ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı
ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı
incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat
teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme
dışı bırakılır.
Aşırı düşük teklifler
MADDE
26 - (1) İhale dokümanında teklifi sınır
değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen ihalelerde,
aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen düzenlemelere göre işlem tesis
edilir.
Bütün tekliflerin reddedilmesi ve
ihalenin iptali
MADDE
27 - (1) İhale komisyonu kararı üzerine
Başkanlık verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte
serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu
durum bütün isteklilere derhal bildirilir. Başkanlık bütün tekliflerin
reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. İhalenin iptal
edilmesi nedeniyle isteklilerce Başkanlıktan herhangi bir hak talebinde bulunulamaz. Ancak Başkanlık isteklilerin talepte bulunması halinde
ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.
(2)
İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden
ihaleye çıkılabilir.
İhalenin karara bağlanması ve
onaylanması
MADDE 28 - (1) 25 inci ve 26 nci maddelere göre
yapılan değerlendirme sonucunda ihale ekonomik açıdan en avantajlı teklifi
veren isteklinin üzerinde bırakılır.
(2)
Ekonomik açıdan
en avantajlı teklif sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme
ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi
fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en
avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate
alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların parasal
değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.
(3)
Bu Esasların 38 inci maddesine göre
ihale dokümanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak
suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale
sonuçlandırılır.
(4)
En düşük fiyatın ekonomik açıdan en
avantajlı teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da
ekonomik açıdan en avantajlı teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada
belirtilen fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan
en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır. Fiyat dışı
unsur belirlenmemişse iş deneyim belge tutarı yüksek olan istekli üzerine ihale
sonuçlandırılır. İş deneyim belgesi istenmeyen durumlarda bu hususla ilgili
ihale dokümanında gerekli düzenleme yapılır.
(5)
İhale
komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek ihale yetkilisinin onayına sunar.
Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller,
ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale
yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(6)
İhale yetkilisi, karar tarihini
izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini
açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.
(7)
İhale, kararın onaylanması halinde
geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz
sayılır.
(8)
İhale kararları ihale yetkilisince
onaylanmadan önce Başkanlık, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik
açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan
yasaklı olup olmadığım teyit ettirerek buna ilişkin
belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. İki isteklinin de yasaklı çıkması
durumunda ihale iptal edilir.
Kesinleşen ihale kararının
bildirilmesi
MADDE
29 - (1) İhale sonucu, ihale kararının ihale
yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün
içinde, ihale üzerinde bırakılan dâhil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün
isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin
değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
(2)
İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi
durumunda da isteklilere aynı şekilde bildirim yapılır.
Sözleşmeye davet
MADDE
30 - (1) 29 uncu maddede belirtilen sürenin
bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale
üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin
teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Sözleşmenin
imzalanacağı tarihte, ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere
katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
(2) 19 uncu madde hükmü gereğince
sözleşmeden önce kesin teminat alınmayan mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerinde sözleşmeye davet, kesin teminat istenilmeksizin birinci fıkra hükümlerine göre yapılır.
Sözleşme yapılmasında isteklinin
görev ve sorumluluğu
MADDE 31 - (1)
İhale üzerinde kalan istekli 19 uncu ve 30 uncu maddelere göre sözleşmeyi
imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen sonra varsa geçici teminat iade edilir.
(2)
Bu zorunluluklara uyulmadığı
takdirde protesto çekmeye veya hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde
kalan isteklinin varsa geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda Başkanlık,
ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının
ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de bu
Esaslar çerçevesinde sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı
ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için, 30 uncu maddede
belirtilen on günlük sürenin bitimini izleyen üç
gün içinde ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye 30 uncu
maddede belirtilen şekilde bildirimde bulunulur.
(3)
Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci
teklif sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda
ise bu teklif sahibinin de varsa geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal
edilir.
Sözleşme yapılmasında Başkanlığın
görev ve sorumluluğu
MADDE
32 - (1) Başkanlık, 30 uncu ve 31 inci
maddede yazılı süre içinde sözleşme yapılması
hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. Başkanlığın bu
yükümlülüğü yerine getirmemesi halinde istekli, sürenin bitmesini izleyen
günden itibaren en geç beş gün içinde on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile
bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici
teminat geri verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı belgelendirilmiş
giderleri istemeye hak kazanır.
Şikâyet başvurusu
MADDE
33 - (1) Şikâyet başvurusu, ihale
sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla
bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken
tarihi izleyen günden itibaren beş gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından
önce, Başkanlığa yapılır.
olması gereken tarihi izleyen günden
itibaren beş gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, Başkanlığa
yapılır.
(2) Başkanlık,
şikâyet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli
bir karar alır. Alman karar, şikâyetçi ile diğer isteklilere üç gün içinde
bildirilir.
(3) Başvurular
üzerine Başkanlık tarafından gerekçeli olarak;
a) İhale sürecinin devam etmesine
engel oluşturacak ve düzeltici işlemle
giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,
giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,
b) Başkanlık
tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve
ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici
işlem belirlenmesine,
c) Başvurunun
süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması hallerinde, başvurunun reddine,
karar
verilir.
(4) Başkanlık, şikâyet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün
içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikâyetçi ile diğer isteklilere
karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. Başkanlık tarafından nihai
karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.
(5) Bu
esaslar kapsamında yapılan ihalelere yönelik olarak Kamu İhale Kurumuna
itirazen şikâyet başvurusunda bulunulamaz.
Sözleşmeler
MADDE
34 - (1) Bu Esaslar kapsamında ihale edilen
işler sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler Başkanlıkça hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından imzalanır. Düzenlenecek
sözleşmelerde 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun
7 nci maddesinde yer alan hususlardan ilgili olanlar belirtilir.
(2) İhale dokümanında aksi
belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve
onaylattmlması zorunlu değildir.
onaylattmlması zorunlu değildir.
(3) İhale
dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.
(4) Gerek
görülmesi halinde, Sayıştay Başkanından onay almak kaydıyla %50 oranına kadar
iş artışı veya %30 oranına kadar iş eksilişi yapılabilir.
Mücbir sebepler
MADDE
35 - (1) Mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a)
Doğal afetler.
b)
Kanuni grev.
c)
Genel salgın hastalık.
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilânı.
d)
Başkanlık tarafından belirlenecek benzeri diğer haller.
(2)
Süre uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dâhil olmak üzere,
Başkanlık tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul
edilebilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş
olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu
engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana
geldiği tarihi izleyen on gün içinde yüklenicinin Başkanlığa yazılı
olarak bildirimde bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi
zorunludur.
Avans işlemleri
MADDE
36 - (1) Bu Esaslar kapsamında yapılacak
mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde ihale veya onay belgesi ve
sözleşmede belirtilmesi kaydıyla 5018 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde
teminat mektubu karşılığı avans verilebilir.
(2) Avans verilmesi durumunda
alınacak avans teminat mektuplarının süresi mahsup süresi göz önünde bulundurularak Başkanlıkça belirlenir.
İhale sonucunun Kamu İhale
Kurumuna bildirilmesi
MADDE
37 - (1) Başkanlık ihtiyaçları için
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımı ile yapım işleri ihale sonuçları,
sözleşmenin taraflarca imzalanmasını müteakip 4734 sayılı
Kanunda belirtilen süre içerisinde Kamu İhale Kurumuna bildirilir. Bu Esaslar
kapsamında gerçekleştirilen ihalelere ilişkin sonuç bildirimleri Kamu İhale
Bülteninde yayımlanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yerli
istekliler ile ilgili düzenleme
MADDE
38 - (1) Hizmet
alımı ve yapım işlerine ait ihalelerde yerli istekliler lehine %15 oranına
kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
(2)
Mal alımı ihalelerinde yerli malı teklif eden istekliler lehine %15 oranına
kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
Fiyat farkı
MADDE 39 - (1) İhalelerde
esas alınacak para birimi yabancı ülke para birimi olduğunda fiyat farkı
hesaplanmaz. İhale onay belgesi ile idari şartname ve sözleşme tasarısında
belirtilmek kaydıyla Türk parası esas alınarak yapılacak ihalelerde 4735 sayılı
Kanunun 8 inci maddesi uyarınca yürürlüğe konulan Esaslara göre fiyat farkı
hesaplanabilir.
Yasak fiil ve davranışlar
MADDE
40 - (1) Yasak fiil ve davranışlarla ilgili
hususlarda 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanunda belirtilen hükümler
uygulanır.
Sürelerin hesabı
MADDE
41 - (1) Sürelerin hesaplanmasında bu
Esaslarda hüküm bulunmayan hallerde 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk
Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Bildirim ve tebligat esasları
MADDE
42 - (1) Aday ve isteklilere yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlar, Başkanlıkça ihale
dokümanında farklı bir düzenleme yapılmadığı takdirde 4734 sayılı Kanunun 65
inci maddesine göre yapılır.
Diğer hususlar
MADDE 43 - (1)
Bu Esaslar kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımları ile
yapım işlerinde ek sözleşme düzenlenmesi, denetim, muayene ve kabul
işlemleriyle ilgili esaslar Başkanlıkça belirlenir.
(2)
Bu Esaslar dâhilinde yapılacak
ihalelerde, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinde sayılan belge ve bilgilerden
hangisinin isteneceği işin özelliği dikkate alınarak
Başkanlıkça belirlenir.
(3)
Bu Esaslar dâhilinde yapılacak mal
ve hizmet alımları ile yapım işleri, götürü bedel veya birim fiyat üzerinden
teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilir.
(4)
Bu Esaslarda belirtilmeyen
hususlarda Başkanlık, 4734 sayılı Kanun ve 4735 sayılı Kanun ile ilgili mevzuat
hükümlerini uygulayabilir.
Yürürlük
MADDE 44 - (1)
Bu Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme
MADDE 45 - (1) Bu Esasları Sayıştay
Başkanı yürütür.