DUYURU
Bilindiği üzere; 10/09/2014 tarihli ve 6552 sayılı İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun, 11/09/2014 tarihli ve 29116 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olması sebebiyle, Kanunun 41 inci maddesiyle 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 28 inci maddesinde değişiklik yapılması, 5510 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde yapılan değişiklik ve uygulamada yaşanan bazı aksaklıklar üzerine, 18/03/2015 tarihli ve 29299 sayılı Resmi Gazete’de “Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Bu nedenle gerek Yönetmelik değişikliği ve gerekse uygulamada karşılaşılan sorunlara, tereddüt edilen hususlara ve ayrıca e-maluliyet yazılımının kullanılmasına ilişkin olarak hazırlanan “Çalışma Gücü Kaybı ile Meslekte Kazanma Gücü Kayıp Oranı Tespit İşlemlerine” konulu 17.09.2015 tarih 2015/23 sayılı Genelge yayımlanmıştır.
Tüm ilgililere duyurulur..
T.C.
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Emeklilik Hizmetleri Genel
Müdürlüğü
Sayı : 56766929 -113 / 520 17.09.2015
Konu : Çalışma
Gücü Kaybı ile Meslekte Kazanma Gücü Kayıp Oranı Tespit İşlemleri
GENELGE
2015/23
10/09/2014 tarihli ve 6552 sayılı
İş Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması
ile Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına Dair Kanun, 11/09/2014 tarihli
ve 29116 (Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olup;
Kanunun 41 inci maddesiyle 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanununun 28 inci maddesinde değişiklik yapılmıştır.
Bilindiği üzere, 5510 sayılı
Kanunun 25 ve 28 inci maddeleri gereğince yapılan, çalışma gücü kaybına ilişkin
maluliyet ve oran tespitlerinde Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği esas
alınmaktadır. 5510 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde yapılan değişiklik ve
uygulamada yaşanan bazı aksaklıklar üzerine 18/03/2015 tarihli ve 29299 sayılı
Resmi Gazete'de “Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik
Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Diğer taraktan Kurum Yönetim
Kurulunun;
27/02/2014 tarih ve 2014/82
sayılı kararı ile Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığının, Emeklilik
Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesine alınmasına,
24/05/2013 tarih ve 2013/179
sayılı karan ile Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü, Kocatcpe Sağlık Sosyal
Güvenlik Merkezi bünyesinde yer alan Kurum Sağlık Kurullarında yapılan meslek
hastalığı dosyalarına ilişkin değerlendirmelerin İstanbul ve İzmir Sosyal
Güvenlik İl Müdürlüklerinde bulunan Kurum Sağlık Kurullarında da yapılmasına,
20/03/2014 tarih ve 2014/122
sayılı kararı ile de Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü, Kocatepe Sağlık
Sosyal Güvenlik Merkezi bünyesinde yer alan Kurum Sağlık Kurullarında yapılan
iş kazası dosyalarına ilişkin değerlendirmelerin İstanbul ve İzmir Sosyal
Güvenlik İl Müdürlüklerinde bulunan Kurum Sağlık Kurullarında da yapılmasına,
karar verilmiştir.
Buna göre, yukarıda belirtilen
değişiklikler ile birlikte uygulamada karşılaşılan sorunlara, tereddüt edilen
hususlara ve e-maluliyet yazılımının kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar
aşağıda açıklanmıştır.
1. Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği değişikliği ile
ilgili uygulamalar
1.1.
Maluliyet ve Sağlık
Kurulları Daire Başkanlığının Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesine
alınması
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğin 1 inci maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (T) bendinde yer alan “Genel Sağlık
Sigortası Genel Müdürlüğünü” ibaresi. “Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü”
şeklinde değiştirilmiştir.
Konu ile ilgili mevzuatta Genel Sağlık
Sigortası Genel Müdürlüğüne yapılmış atıflar, bmcklilik Hizmetleri Genel
Müdürlüğüne yapılmış sayılacaktır. Diğer yandan. Maluliyet ve Sağlık Kurulları
Daire Başkanlığı ile yapılacak yazışmalarda bu hususa dikkat edilecektir.
1.2.
Başka birinin sürekli bakımına
muhtaç derecede ağır engelli çocuğu bulunan kadın sigortalılar
5510 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin sekizinci fıkrasında; başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede
malul çocuğu olan kadın sigortalıların, emeklilik veya yaşlılık aylığı talebinde
bulunmaları halinde. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra geçen prim ödeme
gün sayılarının dörtte birinin prim ödeme gün sayısına eklenmesi ve eklenen
sürenin yaştan düşülmesi hakkı tanınmıştır.
6552 sayılı Kanunun 41 inci
maddesi ile “malûl” ibaresinin “ağır engelli” şeklinde değiştirilmesi üzerine.
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Kanuna uygun düzenleme yapılmıştır.
Buna göre; Maluliyet Tespiti
İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin;
1
inci maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri
Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde yer alan
“malul” ibaresinin “ağır engelli” olarak değiştirildiği,
2
nci maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri
Yönetmeliğinin “Başka birinin sürekli bakımına muhtaçlık halleri” başlıklı 12
nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “ve kadın sigortalıların malul
çocuklarının ' ibaresinin yürürlükten kaldırıldığı ve birinci
fıkradan sonra gelmek üzere" Kadın sigortalıların başka
birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli çocuklarının tespitinde,
yürürlükte
olan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere
Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik esas alınır hükmüne
amir ikinci fıkranın eklendiği,
6 ııcı maddesi ile de Maluliyet
tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 2
ııcı maddesinin 11/09/2014 tarihinden geçerli olmak üzere, yayımı tarihinde
yürürlüğe girdiği,
hüküm altına alınmıştır.
Dolayısıyla Kurum sağlık
kurullarınca, kadın sigortalıların başka birinin sürekli bakımına muhtaç
derecede ağır engelli çocuklarının bu durumlarının tespitinde talep tarihinde
yürürlükte olan “Özürlülük Ölçütü, S mı 11 andırması ve Özürlülere Verilecek
Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik” hükümleri esas alınacaktır.
Değişikliğin yürürlüğe girdiği
11/09/2014 tarihinden sonra yapılan talebe istinaden Maluliyet Tespiti
İşlemleri Yönetmeliğine göre yapılan değerlendirme sonucu, çocuğunun başka
birinin sürekli bakımına muhtaç derecede malul sayılmadığına karar verilen
kadın sigortalıların talepte bulunmaları halinde, karara esas raporu içerir
dosya, ilgili Kurum sağlık kurulunca bu defa “Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması
ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik”
çerçevesinde değerlendirilerek ağır engellilik durumuna ilişkin karar
verilecektir.
Bu şekilde yeniden talepte
bulunanlardan, ayrıca rapor istenmeyecek, ancak sigortalı tarafından temin
edilmiş, Kurumca yetkilendirilmiş sağlık hizmeti sunucularınca düzenlenmiş yeni
rapor ibraz edilmesi halinde, bu rapor da değerlendirilecektir.
5510 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin sekizinci fıkrasıyla kadın sigortalılara sağlanan erken emeklilik
hakkı 01/10/2008 tarihinden sonraki çalışmalar için verilmiştir. 6552 sayılı
Kanunun 41 inci maddesi ile Kanun metninde değişiklik yapılmaksızın “malul”
ifadesi “ağır engelli” olarak değiştirildiğinden; değerlendirmeye esas sağlık
kurulu rapor tarihinden farklı bir tarihe ilişkin (01/10/2008 ile 11/09/2014
tarihleri arası) başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engellilik
tespitinin gerekmesi halinde, Kurum sağlık kurullarınca ağır engellilik
kriterlerine göre değerlendirme yapılacaktır.
Örnek
1: Başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli
çocuğu bulunduğundan bahisle tespit talebinde bulunan ve ilk işe girişi
01/10/2008 tarihinden önce olan kadın sigortalının talep tarihi 11/5/2015, ağır
engellilik tespiti istenen çocuğun doğum tarihi ise 27/09/2010 dur.
Bu durumda, sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince öncelikle değerlendirmeye esas
alınacak rapor/sağlık kurulu raporuna göre sigortalı çocuğunun başka birinin
sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli olup olmadığının, ağır engelli
sayılması halinde ise bu durumunun çocuğun doğum tarihi olan 27/09/2010
tarihinde de bulunup bulunmadığının tespiti istenecek. Kurum sağlık
kurullarınca da sigortalı çocuğunun doğum tarihi olan 27/09/2010 tarihinde de
başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli olup olmadığının
tespiti yapılacaktır.
Örnek 2: Başka
birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli çocuğu bulunduğundan
bahisle tespit talebinde bulunan ilk işe giriş tarihi 01/10/2008 tarihinden
önce olan kadın sigortalının talep tarihi 01/07/2010, çocuğun doğum tarihi ise
04/06/2002 dir.
Sigortalının talep tarihinde Kurum
sağlık kurulunca yapılan değerlendirmede “sigortalı çocuğunun başka birinin
sürekli bakımına muhtaç derecede malul olmadığı" kararı verilmiş, bu defa
kadın sigortalı yapılan değişiklik sonrasında 02/04/2015 tarihinde yeniden
talepte bulunmuştur. Bu durumda, sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal
güvenlik merkezlerince öncelikle değerlendirmede esas alınacak rapor/sağlık
kurulu raporuna göre sigortalı çocuğunun başka birinin sürekli bakımına muhtaç
derecede ağır engelli olup olmadığının, ağır engelli sayılması halinde bu
durumun 01/10/2008 tarihinde de bulunup bulunmadığının tespiti istenecek,Kurum
sağlık kurullarınca da sigortalı çocuğunun 01/10/2008 tarihinde de başka
birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelli olup olmadığının tespiti
yapılacaktır
1.3.
Sigortalıların
maluliyet tespiti
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğin;
2 nci maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin “Başka
birinin sürekli bakımına muhtaç olma halleri" başlıklı 12 nci maddesinin
birinci fıkrasının (ç), (d) ve (e) bentlerindeki “kaybı’’ ibarelerinden sonra
gelmek üzere “veya yok hükmünde olması” ibaresi,
5 inci maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği eki
Hastalık Listesinin “Onkoloji" başlıklı (T) maddesinin yirmi sekizinci
fıkrasında yer alan “tüm malign hastalıklar” ibaresinden sonra gelen “teşhis”
ibaresi çıkarılmış, yerine “maluliyet talep tarihinden önceki bir yıl içinde
tanı almak kaydıyla, talebe istinaden düzenlenmiş sağlık kurulu raporu ”
ibaresi,
eklenmiştir.
Buna göre, Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin söz konusu
bentlerindeki uzuvlar kayıp olmamakla birlikte tam olarak işlevlerini yitirmiş
iseler, maluliyet tespitlerinde kayıp kapsamında değerlendirilecektir. Bu
maddenin yürürlük tarihi 11/09/2014 olduğundan, bu tarihten sonraki taleplere
ilişkin maluliyet değerlendirmelerinde uzuv kaybı olmaması nedeniyle başka
birinin sürekli bakımına muhtaç olmadığı kararı verilmiş olan sigortalıların,
yeniden talepte bulunmaları halinde, hastaneye sevk yapılmadan ilk
değerlendirmede esas alınan
sağlık kurulu raporu/raporları söz konusu değişiklik kapsamında
tekrar değerlendirilecektir.
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğe istinaden; Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği eki Hastalık
Listesinin “Onkoloji” başlıklı (E) maddesinin yirmi sekizinci fıkrası “...
dışındaki tüm malign hastalıklar maluliyet talep tarihinden önceki bir yıl
içinde tanı almak kaydıyla, talebe istinaden düzenlenmiş sağlık kurulu raporu tarihinden
itibaren 18 ay süresince malul kabul edilir ve bu süre sonunda hastalık
durumuna göre maluliyet yönünden tekrar değerlendirilir.” şeklinde yeniden
düzenlenmiştir.
Bu maddenin yürürlük tarihi.
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğin yürürlük tarihi olduğundan, 18.03.2015 tarihinden sonra ilk defa
maluliyet tespit talebinde bulunanlar hakkında bu fıkra hükmüne göre
değerlendirme yapılacaktır.
Kanser hastalıkları, öncelikle
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliği eki Hastalık Listesinin “Onkoloji”
başlıklı (E) maddesinin 28 inci fıkrası hariç diğer fıkralarına göre
değerlendirilecektir. Bu değerlendirme sonucunda, malul sayılamayacak
olanlardan talep tarihinden önceki bir yıl içinde tanı alanlar, Maluliyet Tespiti
İşlemleri Yönetmeliği eki Hastalık Listesinin (H) maddesinin 28 inci fıkrası
hükmünce, taleplerine istinaden düzenlenmiş sağlık kurulu raporu tarihi
itibariyle 18 ay süresince malul kabul edilerek, bu süre sonunda kontrol
muayenesine tabi tutulacaktır. Kontrol muayenesi sonucu düzenlenecek sağlık
kurulu raporu Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinin ilgili hükümlerince
değerlendirilecektir.
1.4.
Yaşlılık sigortasına
ilişkin çalışma gücü kaybı tespiti
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğin 3 üncü maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri
Yönetmeliğinin 13 üncü maddesindeki “30/03/20î3 tarihli ve 28603
sayılı Resmi Gazete 'de yayımlanan'' ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Buna göre, 5510 sayılı Kanunun 28
inci maddesinin beşinci fıkrası gereğince %40 ile %59 arasında çalışma gücü
kaybı olduğu iddiası ile talepte bulunan sigortalılar hakkında talep tarihinde
yürürlükte olan Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek
Sağlık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmelik çerçevesinde değerlendirme
yapılacaktır.
1.5.
Kurum sağlık kurulu
kararlarına itiraz
Maluliyet Tespiti İşlemleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmeliğin 4 üncü maddesi ile Maluliyet Tespiti İşlemleri
Yönetmeliğinin 18 inci maddesi “Kurum sağlık kurullarınca verilen kararlara
yapılan itirazlar. Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunda değerlendirilir”
şeklinde değiştirilmiştir.
Daha önce Kurum sağlık kurulu
kararlarına, ilgililere tebliğ tarihinden itibaren 6 ay içerisinde yapılan
itirazlar değerlendirilmekte iken, bu değişiklikle itirazda süre şartı
kaldırılmıştır. İlgililerin itirazda bulunmaları halinde, karar ve itiraz
tarihi arasında süre şartı aranmaksızın dosyaları Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık
Kuruluna gönderilecektir.
Kurum sağlık kurullarınca, karar
verilebilmesi için ek bilgi/belge veya yeniden muayene istenmesine dair
kararlar maluliyet tespiti içermediğinden, bu karara yapılan itirazlar Sosyal
Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna gönderilmeyecektir.
2.
Maluliyet tespitine
ilişkin diğer açıklamalar
2.1.
Almanya ile müşterek
sigortalılarımızın, sosyal güvenlik sözleşmesi kapsamında maluliyet
değerlendirmelerinin yapılacağı Kurum sağlık kurulları
Bilindiği üzere, Almanya ile müşterek sigortalılarımızın dosyaları
Yurtdışı Sözleşmeler ve Emeklilik Daire Başkanlığınca, bağlı bulundukları
sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerine devredilmiştir.
Dosyaların devredilmesinden önceki uygulamada,
söz konusu sigortalıların sosyal güvenlik sözleşmesi kapsamında maluliyet
değerlendirmeleri, dosyalan Yurtdışı Sözleşmeler ve Emeklilik Daire
Başkanlığında bulunduğundan; Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Kocatcpe
Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi bünyesinde yer alan Kurum sağlık kurullarınca
yapılmakta idi.
Dosyaların devredilmesi ile birlikle Alman Sigorta Kurumundan alınan
sigortalı raporları. Yurtdışı Sözleşmeler ve Emeklilik Daire Başkanlığınca
Ankara’da tercüme edildikten sonra, ilgili müdürlüklere iade edilmektedir. Söz
konusu raporlar ve tercümelerini içerir dosyalar, sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince, maluliyet değerlendirmesi için
yeniden, Ankara’ da bulunan Kurum sağlık kuruluna gönderilmektedir.
Maluliyet tespit işlemlerinde
süreein kısaltılması ve sigortalı mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla, Almanya
ile müşterek sigortalılarımızın sosyal güvenlik sözleşmesi kapsamında maluliyet
değerlendirmeleri, artık dosyalarının bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerinin bağlı okluğu Kurum sağlık
kurullarında yapılacaktır. Buna göre, tercümesi tamamlanan rapoıy tercümesi ve
gerekli diğer belgelerle birlikte. (UK-lfde yer alan listede belirtilmiş olan
ilgili müdürlüklerce, bağlı bulundukları Kurum sağlık kuruluna gönderilecektir.
2.2.
Yurt dışı
çalışmalarının borçlanılması durumunda maluliyet tespitinde esas alınacak ilk
işe giriş tarihi
6552 sayılı Kanun ile 3201 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
beşinci fıkrasına eklenen “Uluslararası
sosyal güvenlik sözleşmelerinde Türk sigortasına girişinden önce akit ülke
sigortasına girdiği tarihin Türk sigortasına girdiği tarih olarak kabul
edileceğine ilişkin özel hüküm bulunan ülkelerdeki sigortalılık sürelerini
borçlananların, akit ülkede ilk defa çalışmaya başladıkları tarih ilk işe giriş
tarihi olarak kabul edilir T hükmüne istinaden;
29/9/2014 tarih ve 2014/27 sayılı
Genelge ile ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi bulunan ülkelerden,
sözleşmede özel hüküm bulunan 18 ülkede geçen sigortalılık sürelerini
borçlananların, Türkiye'de hiç çalışması yoksa ya da sigortalının akit ülkede
çalışmaya başladığı tarih Türkiye'deki sigortalılığın başlangıç tarihinden önce
ise; gelir ve aylıklara hak kazanma şartlarının tespitinde, bu ülkelerdeki ilk
işe başlama tarihinin Türkiye’de ilk işe giriş tarihi olarak kabul edileceği.
Uluslararası sosyal güvenlik
sözleşmelerinde özel hüküm bulunmayan ülkeler ile sosyal güvenlik sözleşmesi
imzalanmamış ülkelerde geçen çalışma sürelerini borçlananların ise ilk işe
giriş tarihinin, Kanunun 5 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları hükmü
gereğince: sigortalının Türkiye’de çalışması yoksa borcun ödendiği en son
tarihten, Türkiye’de çalışması varsa ve Türkiye’de çalışmaya başladığı tarihten
önceki süreleri borçlanmak istemesi halinde ise Türkiye’ de ilk defa çalışmaya
başlanıldığı tarihten, borçlanılan gün sayısı kadar geriye gidilerek
belirlenmesine devam edileceği hususları düzenlenmiştir.
Buna göre, yurt dışı
çalışmalarını borçlanarak maluliyet tespiti talebinde bulunan sigortalıların,
değerlendirmede esas alınacak ilk işe giriş tarihlerinin, söz konusu Genelge
hükümlerine göre tespit edilerek. Kurum sağlık kuruluna bildirilmesi
gerekmektedir.
2.3.
Malul çocuklar
8/10/2013 tarihli ve 2013/34 sayılı Genelgenin “Sigortalıların veya
Genel Sağlık Sigortalılarının Hak Sahibi veya Bakmakla Yükümlü Olduğu
Çocuklarının Maluliyet Tespiti” başlıklı bölümünün 2.3. ve 2.4. fıkralarına
göre mevcut uygulamada; malul olduğu iddiası ile sağlık sigortasından veya ölüm
aylığından yararlanma talebinde bulunan sigortalı veya genel sağlık sigortalısı
çocuğunun, talep tarihinden önceki bir yıl içerisinde Kurumca yetkilendirilmiş
sağlık hizmet sunucularınca düzenlenmiş sağlık kurulu raporunun mevcut olması
halinde hastaneye sevk işlemi yapılmadan mevcut raporu değerlendirilmek üzere
gerekli belgelerle birlikte Kurum sağlık kuruluna gönderilmekte idi.
Maluliyet tespiti için talepte bulunan çocuğun mevcut sağlık kurulu
raporunun, talep tarihinden önceki
bir yıl içerisinde
düzenlenmiş olma şartı kaldırılmıştır.
Buna göre, sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik
merkezlerince, sigortalı çocuğunun talep tarihi ile Kurumca yetkilendirilmiş
sağlık hizmet sunucularınca düzenlenmiş mevcut sağlık kurulu rapor tarihi
arasındaki süreye bakılmaksızın, rapor diğer belgelerle birlikte Kurum sağlık
kuruluna gönderilecektir. Bu değerlendirme sonucu gerekli görmesi halinde.
Kurulca çocuğun yeniden muayenesi istenilebilir.
2.4.
Kurum sağlık
kurullarına intikal ettirilen dosyalar
Kurum sağlık kurullarına
maluliyet tespiti için dosya gönderilmesi işlemlerinin 8/10/2013 tarih ve
2013/34 sayılı Genelgenin ‘M-Sigortalılann Maluliyet Tespiti'' başlıklı
bölümündeki düzenlemelere göre yapılması gerekmektedir.
Diğer taraktan. 5510 sayılı
Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasında iş kazası veya meslek hastalığı
sonucu meslekte kazanma gücünün en az % 60’ını kaybettiği Kurum sağlık
kurulunca tespit edilen sigortalının malul sayılacağı hüküm altına alınmış
olup; en az % 60 ve üzerinde meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespit edilmiş
sigortalıların, çalışma gücü kaybı nedeniyle maluliyet tespiti talep etmeleri
durumunda, sigortalıların dosyaları Kurum sağlık kuruluna gönderilmeden anılan
Kanun hükmüne göre işlemlerinin yapılması gerekmektedir.
2.5.
Kurul kararlarının
tebliği
Kurum sağlık kurullarınca veya
Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca tespit edilen maluliyet kararlarının,
sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince sigortalıya
yapılacak bildirimlerinde;
Kurulda “çalışma gücünün en az
%60’ını kaybetmediğinden malul sayılamayacağı” kararı verilmesi durumunda
“malul sayılamayacağınıza karar verilmiştir” ,
“Maluliyete esas hastalıkların
ilk işe giriş tarihinde de mevcut olduğuna” karar verilmesi halinde ise,
“maluliyetini gerektirir hastalık ve arazların sigortalı olarak ilk işe girdiği
tarihte de mevcut olması sebebiyle malullük aylığından yararlanamayacağı”
ifadelerinin bulunması gerekmektedir.
Maluliyet tespit işlemlerinin
kayıt ve takibinin yapılması, sonuçların ve istatistiki bilgilerin, tek veri
tabanında ve tek ekranda birleştirilmesini sağlayan e-maluliyet yazılımı
01/01/2015 tarihinden itibaren uygulamaya girmiştir.
3.1.
E-maluliyet kapsamında
yapılacak tespitler
Sigortalılarımız ile bunların hak sahiplerinin maluliyet tespit
işlemlerinin kısa sürede sonuçlandırılmasını teminen; sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezleri ile Emeklilik Hizmetleri Genel
Müdürlüğü Hizmet Akdiyle Çalışanlar Emeklilik Daire Başkanlığı ve Yurtdışı
Sözleşmeler ve Emeklilik Daire Başkanlıklarınca, 5510 sayılı Kanunun;
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki
sigortalılar ile bunların hak sahibi ve genel sağlık sigortalılarının bakmakla
yükümlü oldukları çocuklarının, malul oldukları iddiası üzerine çalışma gücü
kaybının tespitine ilişkin talepleri ile varsa kontrol muayenelerine,
28 inci maddesinin beşinci fıkrasına göre istenilen yaşlılık aylığı
bağlanmasına esas çalışma gücü kaybı oranına,
28 inci maddesinin yedinci fıkrasına göre sigortalının erken
yaşlandığına,
28 inci maddesinin sekizinci fıkrasına göre kadın sigortalıların
çocuklarının başka birinin sürekli bakımına muhtaç derecede ağır engelliliğinin
tespitine,
ilişkin talepler. Kurum sağlık kurullarına SGK intranet portalı
altındaki (Uygulamalar- Hizmet Sunumu Maluliyet)
http://intra3.sgk.mtra/maluliyetWEB/login.jsp linki üzerinde yer alan e-maluliyet sistemine kaydedilerek gönderilecektir.
Sigortalı veya hak sahibi/bakmakla yükümlü olunan çocuklarının sevk
işleminin sigortalının en son çalıştığı ildeki birim tarafından yapılması
gerekmektedir. Sigortalı veya hak sahibi/bakmakla yükümlü olunan çocuklarının
ikamet ettikleri ilin, sigortalının en son çalışmasının bulunduğu ilden farklı
olması ve maluliyetin tespiti istemini içeren sevk talebinin
ikamet edilen ilde bulunan sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerine yapılması durumunda talebe ilişkin
dilekçe, e-maluliyet sistemine kaydedilmeden, sigortalının en son çalışmasının
bulunduğu il müdürlüğüne gönderilecektir. İlgili sosyal güvenlik il
müdürlüğü/susyat güvenlik merkezi taralından sevk talebi e-maluliyet sistemine
kaydedilerek, sigortalı ya da hak sahibi/bakmakla yükümlü olunan çocukların
ikamet adresine en yakın sağlık hizmeti sunucusuna şevki yapılacaktır.
Bilindiği üzere, 5510 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıların
ölüm tahsis dosyaları Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Hizmet Akdiylc
Çalışanlar Emeklilik Daire Başkanlığı ve Yurtdışı Sözleşmeler ve Emeklilik
Daire Başkanlıklarında bulunmaktadır. Bu sigortalıların hak sahibi çocuklarının
malul olduğu iddiası ile tespit talebinde bulunmaları halinde, maluliyet
tespiti için Kurum sağlık kurullarına rapor ve ilgili belgeleri gönderecek
ünite veya birim ( daire başkanlığı/ sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal
güvenlik merkezi) tarafından e-maluliyet sistemine kayıt yapılacaktır.
Hak sahibi dosyaları e-maluliyct
sistemine kaydedilirken Kurul üst yazı açıklama kısmına “sigortalının ölüm
tarihi"' mutlaka yazılacaktır.
Hak sahibi çocukların
maluliyetine ilişkin kararlar ve kararlara esas olan sağlık kurulu raporu ile
diğer belgeler, sigortalının ölüm tahsis dosyasında muhafaza edilecektir.
Sigortalının birden fazla çocuğu
hakkında maluliyet tespit talebinde bulunması halinde, her bir çocuk için
c-maluliyct sistemine ayrı ayrı kayıt yapılarak Kurum sağlık kurullarına
gönderilecektir.
3.3.
E-maluliyet kapsamı
dışında bulunan tespitler
-
5510 sayılı Kanunun 4/1 -(c) kapsamındaki
sigortalılar ile bunların bakmakla yükümlü oldukları/hak sahibi çocuklarının
maluliyetlerinin (çalışma gücü kaybı, vazifelerini yapamayacak şekilde meslekte
kazanma gücü kaybı dâhil ), vazife maluliyetinin, vazife malullük
derecelerinin, maluliyetin sürekli veya geçici olduğuna ilişkin tüm işlemlerin
tespiti,
-
İş kazası veya meslek hastalığı sonucu meslekte
kazanma gücü kaybı oranlarının
tespiti,
-
Kurum sağlık kurullarınca verilen kararlara
ilişkin Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna yapılan itirazlara ilişkin
talepler
e-maluliyet yazılımı kapsamı
dışında olduğundan, bu taleplere ilişkin dosyalar e-maluliyct sistemine
kaydedilmeden Kurullara gönderilecektir.
4.
İş kazası ve meslek
hastalığı
Bilindiği üzere, yalnızca Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Kurum
Sağlık Kurulunca değerlendirilmekte olan meslek hastalığı dosyaları 01/01/2014,
iş kazaları dosyaları ise 01/01/2015 tarihinden itibaren İstanbul ve İzmir
Sosyal Güvenlik İl Müdürlükleri Kurum Sağlık Kurullarında da değerlendirilmeye
başlanmıştır. 10/06/2011 tarih ve 2011/49 sayılı Genelge ile meslekte kazanma
gücü kaybı oranı tespitiyle ilgili Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü Kocatepc
Sağlık Sosyal Güvenlik Merkezi Kurum Sağlık Kuruluna yapılan atıflar, söz
konusu oran tespitini yapan diğer Kurum sağlık kurullarına da yapılmış
sayılacaktır.
Çalışma Gücü ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri
Yönetmediğinde iş kazasına bağlı meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespitinde
esas alınacak sağlık kurulu raporlarım düzenlemeye yetkilendirilmiş sağlık
hizmeti sunucuları belirtilmiştir. Bununla birlikte, geçirilen iş kazası sonucu
son durumu gösterir sağlık kurulu raporunun tam teşekküllü Sağlık Bakanlığı
Devlet Hastanelerince düzenlenmesi durumunda, bu raporlarda Kurum Sağlık
kurullarınca değerlendirilecektir.
Bu Kurullar arasında karar standardının ve uygulamada birlikteliğin
sağlanabilmesi için gerekli olan hususlar aşağıda açıklanmıştır.
4.1.
Meslekte kazanma gücü
kaybı oranı (sürekli iş göremezlik derecesi) tespiti
Sigortalının iş kazası geçirmesi
veya meslek hastalığına yakalanması sebebiyle malul kaldığım iddia etmesi
üzerine hazırlanan dosyaların, Kurum sağlık kurullarında değerlendirilmesi
sonucu meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespitine ilişkin karar (EK-3)
düzenlenecektir.
4.1.1.
Sigortalının sürekli
iş göremez durumuna girdiği tarih
Ünitelerin. Kurum sağlık
kurullarına dosya gönderim yazısında, sigortalının geçirdiği iş kazasına bağlı
ne kadar süre istirahatli kaldığı, hangi süreler içinde geçici iş göremezlik
ödeneği aldığı ve iş başı tarihi bildirilecektir. Bu süre ve tarihin
bildirilmemesi veya olmaması durumunda;
a)
Sürekli iş göremezlik halinin oluştuğu ilk
raporda belirtilen iş başı tarihi,
b)
Birden fazla işbaşı/çalışır kararını bildiren
rapor olması halinde;
1)
Çalışır tarihleri en fazla 5 gün ara ile
birbirini takip ediyorsa, son raporda belirtilen iş başı tarihi.
2)
Raporlarda bildirilen çalışır tarihleri arasında
5 günden fazla süre olması halinde, ilk rapor tarihi.
c)
Yukarıdaki maddelerde belirtilen raporların
olmaması durumunda, sigortalının ilgili klinikte yeniden muayenesi ile sekel
(kalıcı) hale gelen hastalıkların, iş kazası tarihinden itibaren iyileşme
süreleri dikkate alınarak tespit edilecek talimini çalışır/çalışamaz tarihi,
d)
Sigortalının sağlık durumu nedeniyle, tespit
edilmiş meslekte kazanma gücü kaybı oranında değişiklik olmuş ise
(artma/azalma) bu değişikliğin saptandığı rapor tarihi,
e)
Sigortalının sağlık durumunda değişiklik olmamakla
birlikte, daha önce tespit edilen meslekte kazanma gücü kaybı oranında düzeltme
yapılacak ise ilk tespitteki sürekli iş göremezlik durumuna girdiği tarih,
esas alınacaktır.
4.1.2.
Meslekte kazanma gücü
kaybı oranında değişiklik olması
Kontrol muayenesi veya
sigortalı/işverenin yeniden muayene talebi vb. nedenlerle düzenlenen sağlık
kurulu raporlarım içerir dosyanın değerlendirilmesi sonucu:
Rapor tarihinden itibaren
meslekte kazanma gücü kaybı oranında azalma/artma olmuş ise, bu ibareler söz
konusu rapor tarihi ile birlikte kararda belirtilerek hesaplama yapılması.
Değişiklik olmaması halinde, daha
önce tespit edilmiş meslekte kazanma gücü kaybı oranında değişiklik olmadığına
ilişkin kararın düzenlenmesi,
İlk yapılan tespitte değişiklik
olması halinde, tarih yazılmadan sadece düzeltme ibaresi kararda belirtilerek
hesaplama yapılması,
gerekmektedir.
4.13. Birden fazla iş kazası/meslek
hastalığı olma hali
Birden fazla iş kazası/meslek hastalığı olması durumunda, Kurum sağlık
kurullarınca her vaka için ayrı ayrı meslekte kazanma gücü kaybı oranını
gösterir karar düzenlendikten sonra, tespit edilmiş oranların birleştirme
işlemini gösterir ayrı bir karar düzenlenecektir.
İş kazası/meslek hastalığı
nedeniyle meslekte kazanma gücü kaybı oram tespit edilmek üzere hazırlanan
dosyalar, Kurum sağlık kurullarına gönderilmeden, sigortalılar hakkında başka
bir vaka nedeniyle daha Önce meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespit edilip
edilmediği (8/.. nolu tahsis dosyasının bulunup bulunmadığı) araştırılacaktır.
Haklarında daha önce meslekle kazanma gücü kaybı oranı tespit edildiği
anlaşılan sigortalının hazırlanan dosyası ilk tespite ilişkin tahsis dosyası
ile birlikte Kurum sağlık kurullarına gönderilecektir.
Tahsis dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal
güvenlik merkezi ile yeni geçirilen vakanın bağlı bulunduğu ünitenin farklı
olması halinde, bu ünite tarafından hazırlanacak dosya, iş kazası tahsis dosyasının bulunduğu
sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezine iletilecektir, tahsis
dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürhiğü/sosyal güvenlik merkezince
yeni vakaya ilişkin meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespit edilmek üzere her
iki dosya ilgili Kurum sağlık kuruluna gönderilecektir.
Sosyal güvenlik i! müdürlüğü/sosyal
güvenlik merkezlerince, yeni vaka için meslekte kazanma gücü kaybı oranı
tespiti istenirken, aynı zamanda mevcut oranla birleştirme işleminin de
yapılması talep edilecektir.
Birleştirme işlemine ilişkin
karar, son meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespitini yapan Kurum sağlık
kurulunca düzenlenecektir.
4.1.4.
Sigortalı ölümünün iş
kazası/meslek hastalığına bağlı olma hali
Fiil indiği üzere. Çalışma Gücü
ve Meslekte Kazanma Gücü Kaybı Oranı Tespit İşlemleri Yönetmeliğinin
"Kapsam” başlıklı 2 nci maddesinin (ı) fıkrasında "Sürekli iş
göremezlik geliri bağlanmış iken ölenlerin, ölümünün iş kazası veya meslek
hastalığı sonucu olup olmadığının tespitine’' hükmü bulunmaktadır.
Buna göre. Kurum sağlık
kurullarınca iş kazası/meslek hastalığı sonucu sürekli iş göremezlik geliri
bağlanmış iken ölen sigortalının, ölüm nedeninin geçirmiş olduğu iş
kazası/meslek hastalığına bağlı olup olmadığının tespiti yapılacaktır.
Diğer yandan; sürekli iş
göremezlik geliri bağlanamayan %10’un altında meslekte kazanma gücü kaybı oram
tespit edilmiş sigortalıların dosyalarında oran tespitine esas sağlık kurulu
raporu ve diğer tıbbi belgeler bulunduğundan, bu sigortalılarında ölümü halinde
Kurum sağlık kurullarınca ölüm nedeninin geçirmiş olduğu iş kazası/meslek
hastalığına bağlı olup olmadığının tespiti yapılacaktır.
4.1.5.
Kurum sağlık
kurullarına dosya gönderimi
Kurum sağlık kurullarına meslekte
kazanma gücü kaybı oranı tespiti için gönderilen dosyalar, sigortalının iş
kazası/meslek hastalığı geçirdiğinde bağlı bulunduğu sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince düzenlenecektir.
İş kazası sonucu görülen tedavi
ile ilgili olarak geçici iş göremezlik durumu sona erip iş kazasına ilişkin
hastalık ve arazlar kalıcı hale gelmeden meslekte kazanma gücü kaybı oranı
tespiti yapılamamaktadır. Bu nedenle; sigortalıların iş kazası sonucu
çalışıp/çalışamayacaklarım ve sekel (kalıcı) muayene bulgularını gösteren,
Kurumca yetkilendirilmiş sağlık hizmeti sunucusunca düzenlenmiş raporlarda
belirtilen geçici iş göremezlik (istirahat) süreleri dolduktan sonra, dosyaları
meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespiti İçin Kurum sağlık kurullarına
gönderilecektir.
Ayrıca, meslekte kazanma gücü
kaybı oranı tespiti talebiyle Kurum sağlık kurullarına gönderilen dosyalardaki,
tıbbi belgeler, grafiler. kompakt diskler (CD), zarar görmemesi için korunaklı
biçimde dosyaya yerleştirilecektir.
Diğer yandan, meslekte kazanma
gücü kaybı oranı tespiti için dosya, 10/06/2011 tarihli ve 2011/49 sayılı
Genelgenin (3.1.2) ve (3.2.12) numaralı bentlerindeki hususlara dikkat edilerek
hazırlanacak ve (EK-2) de yer alan listedeki bağlı bulunulan Kurum sağlık
kuruluna gönderilecektir.
4.2.
Meslek hastalığı
4.2.1.
Meslek hastalığı
tespitinde denetim talebi
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 3/2/2015 tarih ve
1993287 sayılı Genel Yazısının son paragrafında “Ancak Kurum sağlık kurullarınca, meslek hastalıkları ile
ilgili dosyalarda hastalığın mesleki olup olmadığına karar verilememesi
durumunda, bundan böyle Kurum
sağlık kurulu tarağından gerekçesi de belirtilmek suretiyle denetim talebinde
bulunulması halinde, Rehberlik
ve Teftiş Başkanlığının ilgili grup başkanlığınca
değerlendirme
yapılacak!ır ” hükmü bulunmaktadır.
Buna göre, Kurum sağlık
kurullarınca, hastalığın mesleki olup olmadığına ilişkin tespit yapılabilmesi
için gerekli bilgi ve belgelerin eksikliği veya yetersizliği halinde, öncelikle
bu bilgi ve belgeler kurul sckrctaryası / il müdürlükleri tarafından temin
edilecektir. Buna rağmen, hastalığın mesleki olup olmadığına karar
verilemiyorsa. Rehberlik ve Teftiş Başkanlığınca yapılacak denetime esas olacak
gerekçeleri belirtir Kurum sağlık kurulu kararı düzenlenecektir.
4.2.2.
Yükümlülük ve
maruziyet sürelerine ilişkin Kurum sağlık kurulu kararları
Bilindiği üzere. 5510 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin üçüncü
fıkrasında "... Herhangi bir
meslek has la lığının klinik ve lahor atuvar bulgularıyla belirlendiği ve
meslek hastalığına yol açan etkenin işyerinde ki inceleme sonunda tespit
edildiği hallerde, meslek hastalıkları listesindeki yükümlülük süresi aşılmış
olsa bile, söz konusu hastalık Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun onayı ile
meslek hastalığı sayılabilir’’ hükmü bulunmaktadır.
Buna göre. Kurum sağlık kurulunca
yapılan değerlendirme sonunda, mesleki bulgu saptanması halinde meslek
hastalıkları listesindeki yükümlülük süresi aşılmış ya da maruziyet süresi
yetersiz olsa bile, söz konusu hastalık Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun
kararı ile meslek hastalığı sayılabilmektedir.
Kurum sağlık kurullarınca, meslek
hastalıklarına ilişkin yükümlülük ve/veya maruziyet süresi yönünden tespit
istenmesi durumunda, hastalığa ait tıbbi parametreler belirtilmeksizin, sadece
yükümlülük ve maruziyet süresi yönünden değerlendirilmesiyle ilgili (FJC-5) de bulunan
örneklere göre düzenlenecek karar, dosya ile birlikte Sosyal Sigorta Yüksek
Sağlık Kuruluna intikal ettirilecektir.
Türkiye-Almanya Sosyal Güvenlik
Sözleşmesinin 21 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan L7ür meslek
hastalığına müstenid yardım talebi hususunda, bir akit tarafın Sosyal Sigorta
Mercii tarafından, diğer akit ülkesinde yapılan ve mahiyeti itibariyle böyle
bir hastalığa neden olan işler de nazara alınır.” hükmü
gereğince; Türkiye ve Almanya’ da aynı mahiyette meslek hastalığı yapıcı çalışmanın
bulunması halinde, bu çalışmalar birbirinin devamı sayılmalıdır. Dolayısıyla
sosyal güvenlik mevzuatımız gereği meslek hastalığı tespiti yapılırken Almanya’
da geçen meslek hastalığı yapıcı çalışma süreleri de Türkiye’ de geçmiş meslek
hastalığı yapıcı çalışma süreleri olarak değerlendirilecektir.
Buna göre, anılan sözleşme gereği
Kurum sağlık kurullarınca yapılacak meslek hastalığı tespitlerinde,
sigortalıların her iki ülkede aynı türden meslek hastalığı yapıcı
çalışmalarının olması halinde, bu işe başladığı ilk tarih ile işten ayrıldığı
en son tarih, yükümlülük ve maruziyet sürelerinin tespitlerinde esas
alınacaktır. Şayet her iki ülkede geçen çalışmalar aynı türden meslek hastalığı
yapıcı çalışma değil ise, anılan sözleşme maddesi uygulanmayacak ve talebi her
iki ülke kendi mevzuatlarına göre değerlendirecektir.
Almanya ile müşterek
sigortalılarımızın ilk defa meslek hastalığı tespitlerinde, Kurum sağlık
kurullarınca meslek hastalığına ilişkin rapor ve dayanakları, mesai listesi.
Alman Sigorta Kurumunun kararı ve hizmet belgesi dikkate alınarak, dosya
mevzuatımız çerçevesinde değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede yükümlülük
süresinin aşıldığı ya da maruziyet süresinin yetersizliği tespit edilirse;
dosya, konuyla ilgili değerlendirme yapılmak üzere, Sosyal Sigorta Yüksek
Sağlık Kuruluna gönderilecektir.
Ancak söz konusu sigortalılardan, Kurumumuzca meslek
hastalığına ilişkin meslekte kazanma gücü kaybı oranı tespit edilmiş olanlar
hakkında, herhangi bir nedenle düzenlenmiş sağlık kurulu raporu ve
dayanaklarının tekrar değerlendirilmesinde, yükümlülük/maruziyet süresi yeniden
araştırılmayacaktır.
5.
Kurum sağlık
kurullarınca yapılacak değerlendirmelerde dikkat edilecek hususlar
5.1.
Kurum sağlık kurullarınca, verilecek karara
dair kanaatlerinin güçlenmesi, karar vermeye yardımcı olması, gereksiz ara
karar yapılmasının ünlenmesi ve bilgi edinilmesi amacıyla (epikriz ve ilaç
raporları vb.) Kurumumuzun Medula uygulamaları kullanılacaktır.
5.2.
Kurum Sağlık Kuruluna intikal eden dosyalar,
öncelikle sekretarya tarafından incelenecek ve eksik olan bilgi/belgeler Kurum
intranet sistemindeki kimlik paylaşım sistemi, tescil programı vb.
uygulamalardan sağlanacaktır. Gereği halinde, dosya iade edilmeden ilgili
üniteden faks/e-posta vb. yollarla temin edilen bu belgelerin yazılı örnekleri
dosyada muhafaza edilecektir.
5.3.
Sağlık kuruluşlarının bilgisayar sistemine
geçmiş olması nedeniyle. Kurum sağlık kurullarına intikal eden dosyalarda
bulunan kompakt diskler (CD) değerlendirilecektir.
5.4.
Kurumumuz Merkez Teşkilatı Yönetmeliğinin
löncı maddesinde; Kurum sağlık kurulları ile Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık
Kurulunun çalışma usul ve esaslarını belirlemek, malul sayılma, meslek
hastalığı tespiti, sürekli iş göremezlik derece tespiti ve kontrollerine
yönelik usul ve esas mevzuat çalışmalarını yapmak, bu tespitlerde esas alınacak
sağlık kurulu raporlarının usul ve esaslarını belirlemek, Kurum sağlık
kurullarının çalışmalarını koordine etmek, eğitimlerine ilişkin gerekli
işlemleri yürütmek, Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığının görevleri
arasında sayılmıştır. Kurum sağlık kurullarınca mevzuata ilişkin tereddüt
oluştuğunda uygulamada birlikteliğin sağlanabilmesini teminen, Maluliyet ve
Sağlık Kurulları Daire Başkanlığından alınacak talimat çerçevesinde işlem
yapılacaktır.
5.5.
Sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanan ülke
sigorta kurumlarına malullük aylığı talebinde bulunan, ancak talep formülleri ve
raporları on yıldan uzun süre sonra Kurumumuza intikal eden sigortalılar için,
sözleşmeli ülkelerde raporlar on yıldan sonra imha edildiğinden talep tarihinden
önceki raporlar istenmeyerek mevcut raporlara göre maluliyet durumu tespit
edilecektir.
5.6.
Ülkemizde ve Almanya'da meslek hastalığına
neden olan işyerlerinde çalışmaları bulunan sigortalılardan aynı zamanda
Ülkemizde iş kazası sonucunda gelir bağlananların Türkiye-Almanya Sosyal
Güvenlik Sözleşmesine göre meslek hastalığı oranlarının veya artma/azalma olup
olmadığının belirlenmesi taleplerinde Ülkemizde iş kazası sonucu tespit edilmiş
meslekte kazanma gücü kayıp oranı dikkate alınmadan yalnız meslek hastalığı
sonucu meslekte kazanma gücü kayıp oranı tespit edilecektir.
6.
Diğer hususlar
6.1.
Malul veya ağır
engelli çocuklara ilişkin sağlık kurulu raporları
8/10/2013 tarihli ve 2013/34 sayılı Genelgede, 5510 sayılı Kanunun 28
inci maddesinin 8 inci fıkrası hükmüne göre yapılacak kadın sigortalı
çocuklarının ağır engellilik durumlarının ve sigortalı çocuklarının
maluliyetlerinin tespitinde esas alınacak yetkilendirilmiş sağlık hizmet
sunucularınca düzenlenmiş sağlık kurulu raporunun mevcut olması halinde yeniden
şevkle rapor düzenleneceğine ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.
Buna göre, sigortalı çocuklarının malul veya ağır engellilik
durumlarının tespitinde, Kurumca yetkilendirilmiş sağlık hizmet sunucularınca
düzenlenmiş sağlık kurulu raporunun mevcut olması durumunda yeniden şevkle
rapor düzenlettirilmeyecek, mevcut rapor şevkle düzenlenmediğinden Sağlık
Bakanlığı Devlet Hastanelerince düzenlenmiş ise de, sigortalı çocuğunun
mağduriyetinin önlenmesi amacıyla bu rapor, Kurum sağlık kurullarınca
değerlendirilecektir.
Söz konusu çocuklarla ilgili müracaatlarda Kurumca yetkilendirilmiş
sağlık hizmet sunucularınca düzenlenmiş sağlık kurulu raporunun aslı veya
raporu düzenleyen hastane yetkilisince Başhekimlik mührü ve ıslak imza ile aslı
gibidir şeklinde onaylanmış fotokopisi değerlendirilmek üzere Kurum sağlık
kuruluna gönderilecektir.
6.2.
Kurumumuzdan aylık
ve/veya gelir alaıı kişiler hakkında yapılan ihbar ve şikâyet değerlendirmeleri
Kurum sağlık kurullarınca verilen
kararlar hakkında ihbar, şikâyet veya Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından
yapılan soruşturma olması halinde, bu dosyalar Maluliyet ve Sağlık Kurulları
Daire Başkanlığında bulunan Kurum sağlık kurulunca değerlendirilecektir.
Diğer yandan, söz konusu ihbar ve
şikâyetlerde, ilgili birim tarafından kontrol muayenesine gönderilerek yeniden
sağlık kurulu raporu düzenlenmesine gerek olmaksızın, mevcut kurul kararı ve
karara esas sağlık kurulu raporu ve dayanağı bilgi ve belgeleri içerir dosya.
Maluliyet ve Sağlık Kurulları Daire Başkanlığına gönderilecektir.
6.3.
Yeniden değerlendirme
Kurum sağlık kurullarınca verilen
karar tarihinden sonra düzenlenmiş usulüne uygun sağlık kurulu raporu olmaması
halinde, mevzuatımızda aynı raporun tekrar değerlendirileceğine dair hüküm
bulunmamaktadır. Bu nedenle, ilgililerin mevcut Kurul kararının yeniden
değerlendirilme talebine istinaden Kurum sağlık kurullarınca yeniden
değerlendirme yapılmayacaktır.
Bu nedenle, sosyal güvenlik il
müdür!ükleri/sosyal güvenlik merkezlerince, yeniden değerlendirme talebinde
bulunan ilgililere, haklarındaki Kurum sağlık kurulu kararma sadece Sosyal
Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunda incelenmek üzere itirazda bulunabilecekleri
bildirilecektir. İtirazda bulunmaları halinde (EK-4) de yer alan örneğe göre
düzenlenecek dilekçeleri alınarak, dosyaları ile birlikte Sosyal Sigorta Yüksek
Sağlık Kuruluna gönderilecektir.
6.4.
Dava dosyalarına
ilişkin Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulu kararı
Kurum sağlık kurullarınca verilen
kararlarla ilgili olarak tarafların, Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kuruluna
itiraz hakkım kullanmadan açtıkları dava (maddi ve manevi tazminat, itiraz veya
rücu... vb) sürecinde, dava dosyası üzerinden düzenlenen Sosyal Sigorta Yüksek
Sağlık Kurulu kararma göre değil, kesinleşmiş mahkeme kararma göre Kurumumuzca
işlem yapılacaktır.
Ancak, yargı süreci devam etmekte
İken, Kurumumuza yapılan itiraz üzerine Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunca
Kurum dosyasına ilişkin alınacak karara göre sosyal güvenlik il
müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince işlem yapılacaktır.
Ayrıca, mahkemelerden bilgi ve
belge istenmesi halinde. Kurum sağlık kurulu kararlan, bu kararlara esas tüm
sağlık kurulu raporları ve dayanağı graii vb. tıbbi belgeler ile iş kazası/
meslek hastalıklarına ilişkin tahkikat, denetim raporu veya komisyon kararı
sosyal güvenlik il müdürlükleri/sosyal güvenlik merkezlerince eksiksiz olarak
gönderilecektir.
Diğer taraftan. Kurum sağlık
kurullarınca verilen karara karşı açılan davalarda ilgili mahkemelerce dosya
istendiğinde, dosya aslı yerine onaylı ve dizin pusulasına bağlanmış dosya
örneği, ancak özellikle dosya aslının istenmesi durumunda dizin pusulasına
bağlanmış dosya aslı gönderilecektir.
7.
Yürürlükten kaldırılan
ve değiştirilen hükümler
7.1.
8/10/2013 tarihli ve 2013/34 sayılı
Genelgenin;
-1 inci maddesinin,
“Hizmet Borçlanmalarında Maluliyete Esas İlk İşe Giriş Tarihinin Tespiti'’ başlıklı
1.5 İnci fıkrasının ikinci bendi, bu Genelgenin “Yurtdışı çalışmalarının
borçlanılması durumunda maluliyet tespitinde esas alınacak ilk işe giriş
tarihi” başlıklı 2 nci maddesinin 2 nci fıkrası ile değiştirilmiştir.
-2 nci maddesinin, “Bakmakla Yükümlü Olunan Çocuklara İlişkin
İşlemler” başlıklı üçüncü fıkrasının 1 ve 2 nci bentleri ile “Hak Sahibi
Çocuklara İlişkin İşlemler” başlıklı dördüncü fıkrasının 5 ve 6 nci bentleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
-3 üncü maddesinin, “Kanunun 28
inci Maddesinin Beşinci Fıkrasına Göre Tespit İşlemleri” başlıklı ikinci
fıkrasının 1 inci bendindeki “esas çalışma gücü kaybı oranı” ibaresinden sonra
gelen “30/03/2013 tarihli ve 285603 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan'* ibaresi
yürürlükten kaldırılmış, “Kanunun 28 inci Maddesinin Sekizinci Fıkrasına Göre
Tespit İşlemleri" başlıklı dördüncü fıkrasının İve 2 inci cümlesindeki
“bakımına muhtaç derecede”, ibaresinden sonra gelen “malul” ibaresi “ağır
engelli" olarak değiştirilmiştir.
-4 üncü maddesinin, “İtiraz ve
Süresi” başlıklı birinci fıkrasının 2 ve 3 üncü bentleri ile yürürlükten
kaldırılmıştır.
-8 inci maddesinin, “Kanser
Hastalarında Kontrol Muayenesi” başlıklı üçüncü fıkrası, bu Genelgenin
“Sigortalıların maluliyet tespiti" başlıklı 1 inci maddesinin 3 üncü
fıkrası ile değiştirilmiştir.
7.2.
10/06/2011 tarih ve 2011/49 sayılı
Genelgenin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının 11 inci bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
Bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
Yadigâr
GOKALP İLHAN
Kurum Başkanı
Ek:
Ek listesi (1 sayfa)
Dağıtım:
Gereği:
Merkez ve Taşra Teşkilatı
Bilgi:
Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına Sağlık Bakanlığına
Ek 1:
Maluliyet dosyası bakmaya yetkili Kurum sağlık kurulları listesi ( 1 sayfa)
Ek 2: İş
kazası ve Meslek Hastalığı dosyası bakmaya yetkili Kurum sağlık kurulları
listesi ( 1 sayla)
Ek 3: Meslekte
kazanma gücü kaybı oranı tespitine ilişkin karar örneği ( 1 sayfa)
Ek 4: Kurum
sağlık kurulu kararma itiraz dilekçesi örneği. ( 1 sayfa)
Ek 5:
Yükümlülük/Maruziyet süre tespitlerine ilişkin karar metinleri. ( 1 sayfa)