Organize Perakende Sektöründe Kullanılan Eski Nesil Ödeme Kaydedici Cihazlar Mali Hafızalarının Dolacağı Zamana Kadar Kullanılabilecektir
ÖZET : 488 sıra No’lu VUK Genel Tebliği ile yapılan düzenlemeyle mükelleflerin yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanım mecburiyetinin 1 Ocak 2018 tarihi yerine 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazların mali hafızalarının dolduğu veya mali hafıza değişimini gerektiren durumun oluştuğu tarihten itibaren 30 gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde başlayacağına ilişkin değişiklikten sonra; 489 sıra No’lu VUK Genel Tebliği ile organize perakende sektöründe kullanılan eski nesil ödeme kaydedici cihazların da mali hafızasının dolacağı zamana kadar kullanılabilmesi olanağı getirilerek alım tarihinden sonra azami 10 yıllık süre ile kullanılabilme şartı kaldırılmıştır.
69 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin
Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili
Genel Tebliği ve 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (427, 437,
450, 465, 466, 473 ve 488 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile
“Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları” (YN ÖKC) nın kullanımlarına başlama
konusunda düzenleme yapılmıştı.
Mezkûr
Genel Tebliğler uyarınca getirilen kademeli geçiş takvimi aşağıdaki gibiydi.
Mükellef
Grubu
|
Yeni
Nesil ÖKC Kullanımına Başlama Tarihi
|
3100
sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan
mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar yeni nesil
ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli cihazları kullananlar
|
1/10/2013
|
Yol
kenarı otopark hizmeti veren mükellefler
|
1/10/2013
|
Yukarıda
yer alanlar dışında kalan mükelleflerden 2014 yılı satışları veya gayri safi
iş hasılatı
|
|
1
milyon TL'yi aşanlar
|
1/4/2016
|
1
milyon TL'den 500 Bin TL'ye kadar olanlar
|
1/7/2016
|
500
Bin TL ile 150 Bin TL arasında olanlar
|
1/10/2016
|
150
Bin TL'den az olanlar
|
1/1/2018
|
Bilgisayar
Bağlantılı Ödeme Kaydedici Cihazları”
kullanan mükelleflerden bu tür cihazları, aynı veya şube şeklindeki
işyerlerinde çok sayıda kullanılıyor olmaları, birbirleri ile olduğu kadar
değişik çevre birimleri ile de entegre olacak şekilde kullanılmaları, farklı
teknik özelliklere sahip olmaları gibi nedenlerle ve bu cihazların
kullanıldığı işyerleri yukarıda yer verilen yıllık satış veya gayri safi iş
hasılatı tutarlarına bağlı olmaksızın
|
1/1/2018
|
1/1/2015
ila 31/12/2015 tarihleri arasında işe başlayanlar
|
1/1/2017
tarihinden itibaren,
|
1/1/2016
tarihinden sonra işe başlayacak mükellefler
|
İşe başlama tarihinden
itibaren 30 gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde
|
30 Eylül
2017 tarihli
ve 30196 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 483 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğinde; YN ÖKC (yeni ödeme kaydedici cihaz) kullanma mecburiyeti getirilen söz konusu
mükelleflerden, aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda ödeme
kaydedici cihazı veya fatura vb. belgeleri düzenlemede kullanılan bilgisayar
sistemini, kurumsal satış veya muhasebe yazılımları ve değişik çevre
birimleriyle (barkod sistemleri, banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS
cihazları ile diğer çevre birimleri) birlikte ve entegre bir yapıda
kullanan mükelleflerin mevcut eski nesil ÖKC’lerini mali hafızaları
doluncaya kadar kullanmaya devam etme koşullarının belirlenmesi, bütün
satışlarına elektronik ortamda fatura düzenleyen mükelleflere belli koşulları
sağlamaları kaydıyla YN ÖKC kullanımından muafiyet sağlanması ve bu
mükelleflerce gerçekleştirilen perakende mal ve hizmet satışlarına ilişkin mali
bilgilerin Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB)’na elektronik ortamda
bildirilmesi usulü, mükelleflerce kullanılan YN ÖKC’lerin veya bu
cihazlara haricen bağlanacak banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarının
ödeme onayı (provizyon) alma işlemleri ile ÖKC’lerin kullanım ve
uygulamalarına ilişkin diğer usul ve esaslar hakkında bazı açıklamalarda
bulunulmuştur.
Diğer
taraftan 473 sıra No’lu değişiklik Tebliği’nde
· 2014 yılı satışları veya gayri safi iş
hasılatı 150 Bin TL’den az olan mükellefler ile
· Yıllık satış ve gayri safi iş hasılatı
tutarlarına bağlı olmaksızın Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme
Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili 31 Seri
No.lu Genel Tebliğde belirlenmiş olan “Bilgisayar Bağlantılı Ödeme Kaydedici
Cihazları” kullanan mükellefler için
Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz kullanma mecburiyetinin başlama tarihi, 1 Ocak 2017’
den 1 Ocak 2018
tarihine ertelenmişti. Ancak 488 No’lu
VUK Genel Tebliği ile yapılan değişiklikle bu uygulamadan
vazgeçilerek, bu mükelleflerin yeni
nesil ödeme kaydedici cihaz kullanım mecburiyeti, 3100 sayılı Kanun ve ilgili
mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazların mali
hafızalarının dolduğu veya mali hafıza değişimini gerektiren durumun oluştuğu
tarihten itibaren 30 gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde
başlayacağı, dileyen mükellefler bu
tarihten önce de Bakanlıkça onaylanmış yeni nesil ödeme kaydedici cihazları
alarak kullanabilecekleri belirtilmiştir.
Bu defa,
21/12/2017 tarihli ve 30277 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan VERGİ USUL KANUNU
GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 483)’NDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO:
489)’da bu değişikliğe ilişkin yeni düzenlemeler yapılmıştır.
Yapılan
değişiklikler 483 sıra No’lu VUK Genel Tebliği’nin daha önceki hali ile
karşılaştırmalı olarak aşağıda verilmiştir.
483
Sıra No’lu VUK Genel Tebliği düzenlemesi
|
489
Sıra No’lu VUK Genel Tebliği düzenlemesi
|
483
Sıra No’lu VUK Genel Tebliğinin Değişiklikler İşlenmiş Hali
|
Mevcut eski
nesil ÖKC’leri mali hafızaları doluncaya kadar kullanma imkanı getirilen
mükellefler
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer
verilen esaslara göre YN ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen mükelleflerden;
aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda ödeme kaydedici cihazı
kurumsal satış veya muhasebe yazılım sistemleri ve değişik çevre birimleri
(barkod sistemleri, banka vb. kuruluşlara-ödeme kuruluşları, elektronik para
kuruluşları, yemek kartı kuruluşları, belediye yardım kuruluşları vb. diğer
kuruluşlar dahil- ait EFT-POS cihazları ile diğer çevre birimleri) ile
birlikte ve entegre bir yapıda kullanan, bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarih
itibariyle bu fıkranın aşağıdaki bentlerinde belirtilen şartlardan en az
ikisini sağlayan ve toplam 20 ve üzerinde ÖKC’ye sahip olan mükelleflerin, bu
Tebliğin 4 üncü maddesinde belirtilen şartları yerine getirmeleri koşuluyla,
işletmelerinde mevcut eski nesil ÖKC’lerini, cihazın ilk alış faturasının
düzenlendiği tarihten itibaren 10 yılı geçmemek üzere mali hafızaları
doluncaya kadar kullanmaları mümkün bulunmaktadır.
a) 2016 yılı
satışları veya gayri safi iş hasılatı toplamının 10 milyon TL’yi aşması,
b) 2016 yılı
bilanço aktif toplamının 10 milyon TL’yi aşması,
c) 2016 yılı
bilanço öz sermaye veya öz kaynak toplamının 1 milyon TL’yi aşması.
(2) Bu maddenin
birinci fıkrası uyarınca, işletmelerinde mevcut eski nesil ÖKC’leri kullanma
imkanı getirilen mükellefler, söz konusu cihazların mali hafızalarının
dolması veya cihazın ilk alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10
yıllık sürenin geçmiş bulunması halinde, anılan cihazları mali hafıza
değişimine tabi tutmaksızın 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 60 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici
Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğde
belirlenen esaslara göre hurdaya ayırmak ve yerlerine YN ÖKC satın alarak
kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(3) Bu maddenin
birinci fıkrası kapsamına giren ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında
belirtilen şartları yerine getirerek mevcut eski nesil ÖKC’lerini, cihazın
ilk alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10 yılı geçmemek üzere
mali hafızaları doluncaya kadar kullanmaya devam edebilecek mükellefler; bu
Tebliğin yürürlük tarihinden önce kullanmaya başladıkları YN ÖKC’lerini, ÖKC
fişlerinin veya fatura bilgi fişlerinin (matbu fatura, e-Fatura veya e-Arşiv
Fatura bilgi fişleri) düzenlenmesi işleminde kullanmaya devam edeceklerdir.
(4) Bu Tebliğin
Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren, 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 18 ve 19 uncu maddelerinde belirtilen
birleşme, devir, bölünme, hisse değişimi ile 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümleri uyarınca işletmelerin nevi değişikliği halleri
ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu kapsamında ferdi bir
işletmenin aktif ve pasifi ile kül halinde devri ile ferdi bir işletmenin
sahibinin ölümü halinde, kanuni mirasçıları tarafından işletmenin faaliyetine
devam olunması halleri haricinde, eski nesil ÖKC’lerin devri mümkün değildir.
(5) Bu maddede
zikredilen 10 yıllık sürenin 30/6/2018 tarihinden önce dolması halinde, söz
konusu cihazların YN ÖKC ile değişim zorunluluğu 1/7/2018 tarihi itibariyle
başlayacak olup bu tarihten önce söz konusu eski nesil ÖKC’lerin YN ÖKC ile
değişim zorunluluğu olmayacaktır.
|
MADDE
1 – 30/9/2017 tarihli
ve 30196 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
(Sıra No: 483)’nin 3
üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
3 – (1) Bu Tebliğin 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer verilen
esaslara göre YN ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen mükellefler (3100 sayılı
Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden,
faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol kenarı otopark
hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS özellikli yeni nesil
ÖKC kullanması gereken mükellefler hariç) 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat
hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazlarını, mali
hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya
kadar kullanmaları mümkün bulunmaktadır. Dileyen mükellefler bu tarihten
önce de Bakanlıkça onaylanmış yeni nesil ödeme kaydedici cihazları alarak
kullanabileceklerdir.
(2) Bu
maddenin birinci fıkrası uyarınca, işletmelerinde mevcut eski
nesil ÖKC’leri kullanma imkanı getirilen mükellefler, söz konusu
cihazların mali hafızalarının dolması veya mali hafıza değişimini gerektiren
durumun oluşması halinde, anılan cihazları mali hafıza değişimine tabi
tutmaksızın 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 60 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici
Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğde
belirlenen esaslara göre hurdaya ayırmak ve yerlerine YN ÖKC satın alarak
kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(3)
Mevcut eski nesil ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya kadar
kullanabilecek mükellefler; mevcut eski ve yeni nesil ÖKC’lerini mali
hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya
kadar, ÖKC fişlerinin veya bilgi fişlerinin (fatura, e-Fatura, e-Arşiv
Fatura, e-Bilet vb. bilgi fişleri) düzenlenmesi işleminde kullanmaya devam
edebileceklerdir. Düzenlenen bilgi fişlerinde müşteri adına düzenlenen ve
elektronik ortamda iletilen e-Arşiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelerin
hangi ortamdan ve nasıl temin edilebileceğine, erişilip görüntülenebileceğine
ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.
(4) Bu
Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten
itibaren, 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 18 ve 19 uncu maddelerinde belirtilen birleşme, devir, bölünme,
hisse değişimi ile 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümleri uyarınca işletmelerin nevi değişikliği halleri ve 31/12/1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu kapsamında ferdi bir işletmenin
aktif ve pasifi ile kül halinde devri ile ferdi bir işletmenin sahibinin
ölümü halinde, kanuni mirasçıları tarafından işletmenin faaliyetine devam
olunması halleri haricinde, eski nesil ÖKC’lerin devri mümkün
değildir.”
|
Mevcut
eski nesil ÖKC’leri mali hafızaları doluncaya kadar kullanma imkanı getirilen
mükellefler
MADDE
3 – (Değişik:RG-21/12/2017-30277)
(1)
Bu Tebliğin 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer verilen esaslara göre YN
ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen mükellefler (3100 sayılı Kanun ve ilgili
mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde
seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol kenarı otopark hizmeti verenlerin
seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS özellikli yeni nesil ÖKC kullanması
gereken mükellefler hariç) 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine
tâbi mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazlarını, mali hafızaları doluncaya
veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya kadar kullanmaları
mümkün bulunmaktadır. Dileyen mükellefler bu tarihten önce de Bakanlıkça
onaylanmış yeni nesil ödeme kaydedici cihazları alarak kullanabileceklerdir.
(2)
Bu maddenin birinci fıkrası uyarınca, işletmelerinde mevcut eski nesil
ÖKC’leri kullanma imkanı getirilen mükellefler, söz konusu cihazların mali
hafızalarının dolması veya mali hafıza değişimini gerektiren durumun oluşması
halinde, anılan cihazları mali hafıza değişimine tabi tutmaksızın 15/5/2004
tarihli ve 25463 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 60 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti
Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğde belirlenen esaslara göre hurdaya
ayırmak ve yerlerine YN ÖKC satın alarak kullanmaya başlamak
mecburiyetindedirler.
(3)
Mevcut eski nesil ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya kadar kullanabilecek
mükellefler; mevcut eski ve yeni nesil ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya
veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya kadar, ÖKC fişlerinin
veya bilgi fişlerinin (fatura, e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Bilet vb. bilgi
fişleri) düzenlenmesi işleminde kullanmaya devam edebileceklerdir. Düzenlenen
bilgi fişlerinde müşteri adına düzenlenen ve elektronik ortamda iletilen
e-Arşiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelerin hangi ortamdan ve nasıl
temin edilebileceğine, erişilip görüntülenebileceğine ilişkin bilgilere yer
verilmesi gerekmektedir.
(4)
Bu Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihten itibaren, 13/6/2006 tarihli
ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 18 ve 19 uncu maddelerinde
belirtilen birleşme, devir, bölünme, hisse değişimi ile 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümleri uyarınca işletmelerin nevi değişikliği
halleri ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu kapsamında
ferdi bir işletmenin aktif ve pasifi ile kül halinde devri ile ferdi bir
işletmenin sahibinin ölümü halinde, kanuni mirasçıları tarafından işletmenin
faaliyetine devam olunması halleri haricinde, eski nesil ÖKC’lerin devri
mümkün değildir.
|
Mevcut
eski nesil ÖKC’lerin mali hafızaları doluncaya kadar kullanılabilmesinin
şartları
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamına giren mükelleflerin, işletmelerindeki mevcut eski nesil ÖKC’leri,
cihazın ilk alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10 yılı geçmemek
üzere mali hafızaları doluncaya kadar kullanmaya devam edebilmeleri için
aşağıda belirtilen şartları birlikte sağlamaları gerekmektedir.
a) 1/1/2018
tarihinden önce, 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
397 sayılı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde ve 30/12/2013 tarihli ve 28867
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde belirtilen e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına geçerek
faturalarını e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura olarak düzenlemek.
b) 1/1/2018
tarihinden önce, perakende mal satışı ve hizmet ifalarına ilişkin olarak
1/1/2018 tarihinden sonra düzenlenecek ÖKC fişlerine (perakende satış fişleri
dahil) ait günlük mali bilgileri ihtiva eden elektronik raporu, bu
Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen şekilde hazırlamak ve belirtilen
şekilde GİB bilgi sistemine e-Arşiv uygulaması aracılığı ile elektronik
ortamda bildirebilecek teknik alt yapıyı tesis etmek.
c) 1/1/2018
tarihinden önce, başvuru usul ve esasları (www.efatura.gov.tr) internet
adresinde yayınlanan başvuru kılavuzuna göre GİB’e elektronik ortamda
başvurmak.
ç) 1/7/2018
tarihine kadar, perakende mal satışı ve hizmet ifalarına yönelik olarak
ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait ilgili bilgileri
(www.efatura.gov.tr) internet adresinde yayınlanacak “Perakende Mal Satışları
ile Hizmet İfalarına İlişkin Mali Rapor Bildirim Kılavuzu”nda yapılan
açıklamalara uygun olarak, güvenli veri depolama ve sorgulama sistemlerinde
(bu sistemlerin yazılım ve donanım alt yapısının Türkiye Cumhuriyeti
sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu
yerlerde bulunması zorunludur) muhafaza etmek ve GİB’in erişimine sunacak alt
yapıyı tesis etmek veya bir dış hizmet sağlayıcı tarafından bu niteliklere
haiz olarak oluşturulan alt yapı hizmetinden yararlanmak. GİB, bu bentte
belirtilen güvenli veri depolama ve sorgulama sistemlerine ilişkin sağlanması
gereken teknik ve güvenlik gerekliliklerini, bunları tevsik eden bilgi ve
belgeleri, bu sistemlerde oluşturulması veya muhafaza edilmesi istenen
elektronik kayıtları ve bu sistemlerin denetim usul ve esaslarını
(www.efatura.gov.tr) internet adresinde yer verilecek teknik kılavuzlarla
belirlemeye ve değiştirmeye yetkilidir.
(2) Bu
Tebliğin 3 üncü maddesi kapsamında yer almayan birinci ve ikinci sınıf
tüccarlar, 213 sayılı Kanuna göre fatura vermek zorunda olmadıkları perakende
mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde, 426 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin (427, 437, 450, 465, 466 ve 473 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile değişen güncel hali) 4 üncü bölümünde
belirtilen süreleri dikkate alarak YN ÖKC kullanmaya başlamak
mecburiyetindedirler.
(
(4) Bu Tebliğin
4 üncü maddesinde belirtilen şartları sağlamak amacıyla, e-Fatura ve e-Arşiv
Fatura uygulamasına geçilmesi, fatura verilme zorunluluğu olmayan perakende
mal satışları ile hizmet ifalarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Faturası
düzenleme mecburiyetini getirmemektedir. Bu tür satışların
belgelendirilmesinde ÖKC fişlerinin düzenlenmesi mümkün bulunmaktadır.
|
MADDE
2 – Aynı
Tebliğin 4 üncü maddesinin başlığı “ÖKC’lerden gerçekleştirilen
satışlara ait mali bilgilerin GİB’e bildirilmesi” olarak
değiştirilmiş, aynı maddenin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1)
Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren mükellefler
(3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan
mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol
kenarı otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS
özellikli yeni nesil ÖKC kullanması gereken mükellefler hariç) mali
hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya
kadar kullanabilecekleri 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi
mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazları ile yeni nesil ödeme kaydedici
cihazlarından düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali
bilgileri; 1/7/2018 tarihinden itibaren,
a) ÖKC
TSM Merkezleri üzerinden,
b)
Başkanlıktan e-Arşiv hizmetleri konusunda izin alan
özel entegratörlerin bilgi işlem sistemleri aracılığıyla e-Arşiv
uygulaması üzerinden bu Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen “Perakende Mal
Satışları ile Hizmet İfalarına İlişkin Mali Rapor Bildirim Kılavuzu”ndaki
esaslara göre,
c)
Başkanlık tarafından internet vergi dairesi üzerinden oluşturulan elektronik
bildirim portalleri üzerinden,
olmak üzere üç yöntemden
birini seçerek GİB’e elektronik ortamda bildirilmesi gerekmektedir.
Yöntem tercihi ve bildirime ilişkin usul ve esaslar www.efatura.gov.tr
internet adresinde Başkanlık tarafından ayrıca duyurulacaktır.”
|
ÖKC’lerden
gerçekleştirilen satışlara ait mali bilgilerin GİB’e bildirilmesi (Değişik
başlık:RG-21/12/2017-30277)
MADDE
4 – (1) (Değişik:RG-21/12/2017-30277) Bu
Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren mükellefler (3100
sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan
mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol
kenarı otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS
özellikli yeni nesil ÖKC kullanması gereken mükellefler hariç) mali
hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya
kadar kullanabilecekleri 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi
mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazları ile yeni nesil ödeme kaydedici
cihazlarından düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali
bilgileri; 1/7/2018 tarihinden itibaren,
a)
ÖKC TSM Merkezleri üzerinden,
b)
Başkanlıktan e-Arşiv hizmetleri konusunda izin alan özel entegratörlerin
bilgi işlem sistemleri aracılığıyla e-Arşiv uygulaması üzerinden bu Tebliğin
5 inci maddesinde belirtilen “Perakende Mal Satışları ile Hizmet İfalarına
İlişkin Mali Rapor Bildirim Kılavuzu”ndaki esaslara göre,
c)
Başkanlık tarafından internet vergi dairesi üzerinden oluşturulan elektronik
bildirim portalleri üzerinden,
olmak
üzere üç yöntemden birini seçerek GİB’e elektronik ortamda bildirilmesi
gerekmektedir. Yöntem tercihi ve bildirime ilişkin usul ve esaslar
www.efatura.gov.tr internet adresinde Başkanlık tarafından ayrıca
duyurulacaktır.
(2)
Bu Tebliğin 3 üncü maddesi kapsamında yer almayan birinci ve ikinci sınıf
tüccarlar, 213 sayılı Kanuna göre fatura vermek zorunda olmadıkları perakende
mal satışları veya hizmet ifalarının belgelendirilmesinde, 426 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin (427, 437, 450, 465, 466 ve 473 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile değişen güncel hali) 4 üncü bölümünde
belirtilen süreleri dikkate alarak YN ÖKC kullanmaya başlamak
mecburiyetindedirler.
(3) (Mülga:RG-21/12/2017-30277)
(4)
Bu Tebliğin 4’üncü maddesinde belirtilen şartları sağlamak amacıyla, e-Fatura
ve e-Arşiv Fatura uygulamasına geçilmesi, fatura verilme zorunluluğu olmayan
perakende mal satışları ile hizmet ifalarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv
Faturası düzenleme mecburiyetini getirmemektedir. Bu tür satışların
belgelendirilmesinde ÖKC fişlerinin düzenlenmesi mümkün bulunmaktadır.
|
|
MADDE
3 – Aynı
Tebliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
üçüncü fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1)
Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren mükellefler
(3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan
mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol
kenarı otopark hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS
özellikli yeni nesil ÖKC kullanması gereken mükellefler hariç) mali
hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya
kadar kullanabilecekleri 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi
mevcut eski nesil ödeme kaydedici cihazları ile yeni nesil ödeme kaydedici
cihazlarından düzenlenen ve 1/7/2018 tarihinden sonra GİB’e elektronik
ortamda bildirilmesi gereken ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali
bilgileri; bu Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen üç
yöntemden birini tercih ederek elektronik
ortamda GİB’e bildireceklerdir.”
|
Perakende
mal satışları ile hizmet ifalarına ilişkin bilgilerin GİB’e bildirilme usulü
MADDE
5 – (1) (Değişik:RG-21/12/2017-30277) Bu
Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren mükellefler (3100
sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC kullanmak zorunda olan mükelleflerden,
faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullananlar ile yol kenarı otopark
hizmeti verenlerin seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS özellikli yeni nesil
ÖKC kullanması gereken mükellefler hariç) mali hafızaları doluncaya veya mali
hafıza değişimini gerektiren durum oluşuncaya kadar kullanabilecekleri 3100
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine tâbi mevcut eski nesil ödeme
kaydedici cihazları ile yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarından düzenlenen
ve 1/7/2018 tarihinden sonra GİB’e elektronik ortamda bildirilmesi gereken
ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait mali bilgileri; bu Tebliğin 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen üç yöntemden birini tercih ederek
elektronik ortamda GİB’e bildireceklerdir.
(2)
Perakende mal satışları ile hizmet ifalarına ilişkin olarak düzenlenen ÖKC
fişlerine ait elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek mali rapor
içeriğinde, düzenlenen e-Fatura ve e-Arşiv Faturalara ait mali bilgilere (söz
konusu fatura bilgilerinin bu uygulamaların işleyişi gereği GİB bilgi
sistemlerinde yer alması nedeniyle) yer verilmeyecektir.
(3)
Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren ve 4 üncü
maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları yerine getiren mükelleflerin,
elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek mali rapor içeriğinde;
kullanmakta oldukları ÖKC’lerden (YN ÖKC’ler dahil) düzenlenen günlük kapanış
(Z) raporlarına ait mali bilgilere yer vermeleri gerekmektedir. (Mülga
cümle:RG-21/12/2017-30277)(...)
|
|
MADDE
4 – Aynı
Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının ilk cümlesinde yer
alan “2016 yılı” ibaresi “2016 veya müteakip yıllar” olarak değiştirilmiş ve
aynı maddenin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2)
Bu maddenin birinci fıkrası kapsamına girmekle beraber, işletmelerinde kısmen
YN ÖKC kullanmaya başlamış olan mükellefler, mevcut eski ve yeni
nesil ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya veya mali hafıza
değişimini gerektiren durum oluşuncaya kadar, müşteriye düzenlenerek
elektronik ve/veya kağıt ortamda iletilen/verilen e-Fatura, e-Arşiv
Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelere ait tahsilat ve ÖKC Bilgi Fişlerinin
düzenlenmesi işlemlerinde kullanmaya devam edebileceklerdir. Düzenlenen bilgi
fişlerinde müşteri adına düzenlenen ve elektronik ortamda iletilen e-Arşiv
Fatura, e-Bilet vb. elektronik belgelerin hangi ortamdan ve nasıl temin
edilebileceğine, erişilip görüntülenebileceğine ilişkin bilgilere yer
verilmesi gerekmektedir.”
|
Tüm
satışlarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura düzenleyen mükelleflerin ÖKC
kullanım muafiyeti
MADDE
6 – (1)
YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflerden; (Değişik
ibare:RG-21/12/2017-30277) 2016 veya müteakip yıllar satış
veya gayrisafi iş hasılatı 10 milyon TL’yi, bilanço aktif toplamı 10 milyon
TL’yi, bilanço öz sermaye veya öz kaynak toplamı 1 milyon TL’yi aşması
koşullarından en az ikisini sağlayan ve 20’den fazla ödeme kaydedici cihaza
veya fatura vb. belgeleri düzenlemede kullanılan bilgisayar sistemine sahip
olan mükelleflerin, 397 sayılı ve 433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğlerinde belirtilen e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına,
13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 Sıra No.lu
Elektronik Defter Genel Tebliğinde belirtilen e-Defter uygulamasına dahil
olmaları ve perakende mal satışları ve hizmet ifaları dahil tüm satışlarında
elektronik ortamda e-Fatura ve/veya e-Arşiv Faturası düzenlemeyi tercih
ettiğini bağlı olduğu vergi dairesine tevsik edici belgelerle birlikte yazılı
olarak bildirmeleri halinde, perakende mal satışları ile hizmet ifalarının belgelendirilmesinde
ÖKC kullanma mecburiyeti, bildirimin vergi dairesi kayıtlarına girdiği
tarihten itibaren bulunmamaktadır. Bu muafiyet söz konusu koşulları sağlayan
mükelleflerce sonradan açılacak şube işyerleri için de geçerli olacaktır.
Ancak bu imkandan yararlanılabilmesi için (397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde belirtilen e-Fatura Portalı aracılığıyla e-Arşiv Faturası
düzenlenmesi hali hariç) düzenlenen e-Arşiv Faturaların bir örneğinin
belgenin oluşturulmasını müteakiben; gizliliği, bütünlüğü ve değişmezliği
garanti edilerek ve GİB’in erişimine ve sorgulamasına açık olacak şekilde
GİB’den e-Fatura saklama hizmeti verme izni bulunan kurumlarda muhafaza
edilmesinin sağlanması zorunludur. Diğer taraftan, mükelleflere e-Arşiv
Faturalarının düzenlenmesi konusunda GİB’den izin alarak hizmet veren özel
entegratör kuruluşlar, her e-Arşiv Faturasının kendi bilgi işlem sistemleri
aracılığı ile oluşturulmasını e-Arşiv Raporu ile GİB’e raporlanmasını garanti
edecek tedbirleri almak zorundadır.
(2) (Değişik:RG-21/12/2017-30277) Bu
maddenin birinci fıkrası kapsamına girmekle beraber, işletmelerinde kısmen YN
ÖKC kullanmaya başlamış olan mükellefler, mevcut eski ve yeni nesil
ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya veya mali hafıza değişimini gerektiren
durum oluşuncaya kadar, müşteriye düzenlenerek elektronik ve/veya kağıt
ortamda iletilen/verilen e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Bilet vb. elektronik
belgelere ait tahsilat ve ÖKC Bilgi Fişlerinin düzenlenmesi işlemlerinde
kullanmaya devam edebileceklerdir. Düzenlenen bilgi fişlerinde müşteri adına
düzenlenen ve elektronik ortamda iletilen e-Arşiv Fatura, e-Bilet vb.
elektronik belgelerin hangi ortamdan ve nasıl temin edilebileceğine, erişilip
görüntülenebileceğine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.
(3)
Bu maddenin birinci fıkrası kapsamına dahil olarak tüm satışlarında e-Fatura
veya e-Arşiv Fatura düzenleyen mükelleflerin, söz konusu e-Fatura ve e-Arşiv
Faturalarında, mal satışları ile hizmet ifalarının tahsilat işlemlerinde
kullandıkları banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarından
gerçekleştirilen tahsilata ilişkin müşteri slibinde yer alan temel bilgilere,
e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına ilişkin teknik kılavuzlarda
belirtildiği şekilde yer vermeleri gerekmektedir.
(4)
1/1/2017 tarihinden sonra ilk defa işe başlayan/başlayacak olan mükelleflerin
bu madde kapsamında YN ÖKC kullanımından muaf olmaları için, birinci fıkrada
belirtilen diğer koşullara sahip olmaları şartıyla, işe başlama anı
itibariyle, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen satış, gayri safi iş
hasılatı, bilanço aktif büyüklüğü, bilanço öz sermaye veya öz kaynak toplamı
tutarları yerine sadece ÖKC veya fatura vb. belgeleri düzenlemede kullanılan
bilgisayar sistemi sayısının 20 ve üzerinde olması yeterlidir. Ancak; işe başlanılan
yılı (hesap dönemini) izleyen yıla ait yıl sonu bilanço ve gelir tablolarına
göre bu maddede belirtilen işletme büyüklüğü ölçülerinden en az ikisini
sağlayamayan mükelleflerin, bu yılı izleyen yılın altıncı ayı sonuna kadar
faaliyetlerinde YN ÖKC kullanmaya başlamaları zorunlu olacaktır.
|
|
MADDE
5 – Aynı
Tebliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1)
Bu Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca, perakende mal
satışları ve hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden düzenlenen
ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait elektronik ortamda hazırlanıp
belirtilen yöntemlerden biri ile GİB’e iletilme zorunluluğu
getirilen mükellefler, mali raporların içeriğinde yer verdikleri mali
bilgilerin doğruluğundan sorumludurlar. İstenilen mali bilgileri bu
Tebliğin 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanan kılavuzda belirlenen format,
standart ve iletim yöntemine uygun olarak ve belirlenen süreler içinde
elektronik ortamda GİB bilgi sistemlerine iletilmediğinin veya yapılacak
denetimler neticesinde söz konusu rapor ile bildirilmiş olan mali bilgilerin
eksik veya yanlış bildirildiğinin tespiti hallerinde mükelleflere, her bir
tespite ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinde yazılı
özel usulsüzlük cezası tatbik edilecektir.”
|
Sorumluluk
ve cezai müeyyide
MADDE
13 – (1) (Değişik:RG-21/12/2017-30277) Bu
Tebliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca, perakende mal satışları
ve hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış
(Z) raporlarına ait elektronik ortamda hazırlanıp belirtilen yöntemlerden
biri ile GİB’e iletilme zorunluluğu getirilen mükellefler, mali raporların
içeriğinde yer verdikleri mali bilgilerin doğruluğundan sorumludurlar.
İstenilen mali bilgileri bu Tebliğin 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanan
kılavuzda belirlenen format, standart ve iletim yöntemine uygun olarak ve
belirlenen süreler içinde elektronik ortamda GİB bilgi sistemlerine
iletilmediğinin veya yapılacak denetimler neticesinde söz konusu rapor ile
bildirilmiş olan mali bilgilerin eksik veya yanlış bildirildiğinin tespiti
hallerinde mükelleflere, her bir tespite ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik
edilecektir.
(2)
Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren ve 4 üncü
maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları yerine getiren mükellefler,
perakende mal satışları ve hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden
düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait elektronik ortamda
hazırlanıp GİB’e iletilecek “Perakende Mal Satışları ile Hizmet İfalarına
İlişkin Mali Rapor”larını 213 sayılı Kanunun defter, kayıt ve belgeler için
öngördüğü muhafaza süreleri içerisinde değişmezliği ve bütünlüğü korunacak
şekilde elektronik ortamda saklamak ve istenildiğinde elektronik araçlar ve
ortamlar vasıtası ile ibraz etmekle yükümlüdürler. Belirtilen yükümlülüğü
yerine getirmediği tespit edilen mükelleflere; her bir tespite ilişkin olarak
213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası
tatbik edileceği gibi ayrıca işlenen fiile uygun olarak 213 sayılı Kanunda
öngörülen diğer cezai müeyyideler uygulanabilecektir.
(3)
Bu Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrası uyarınca, e-Fatura,
e-Arşiv Fatura ve e-Defter uygulamalarına geçerek perakende mal satışları ve
hizmet ifaları dahil tüm satışlarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Faturası
düzenlemeyi tercih ettiğini bağlı olduğu vergi dairesine yazılı olarak
bildiren ve bu kapsamda YN ÖKC kullanımından muaf olan mükelleflerin, ilgili
maddede belirtilen şartları taşımadığının, tüm satış işlemlerinde e-Fatura
ve/veya e-Arşiv Fatura düzenlemediğinin veya e-Arşiv faturalarının bir
örneğinin mezkur fıkra hükümlerine göre gizliliği, bütünlüğü ve değişmezliği
garanti edilerek GİB’in erişimine ve sorgulamasına açık olacak şekilde
GİB’den e-Fatura saklama hizmeti verme izni bulunan kurumlarda muhafaza
edilmediğinin tespiti halinde, her bir tespit için 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik edileceği
gibi ayrıca GİB tarafından kendilerine verilen uygulamadan yararlanma izni
iptal edilebilecektir. İzni iptal edilen mükellefler, izin iptalinin
kendilerine tebliği tarihinden itibaren 30 (kalkınmada öncelikli yörelerde
60) gün içinde perakende mal satışları ve hizmet ifalarında YN ÖKC’leri
kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(4)
Perakende mal ve hizmet satışlarının gerçekleştirilmesinde yararlanılan satış
uygulama yazılımları ile bunların üzerinde çalıştığı bilgisayar vb.
donanımların (sipariş alma işlemlerinde kullanılan mobil el terminalleri ile
sipariş bilgilerini gösteren ve mali geçerliği olmayan fiş veya belgeler
üreten cihazlar dahil) ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan
mükellefler tarafından; ÖKC’lerle bu Tebliğde belirtilen esaslara göre
bağlantısının gerçekleştirmeden kullandığı tespit olunması halinde; bu fiili
işleyen mükelleflere her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere 213 sayılı
Kanunun mükerrer 355 inci maddesine göre özel usulsüzlük cezası
uygulanacaktır.
(5)
ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflerin, banka vb. kuruluşlara ait
EFT-POS cihazlarını bu Tebliğde belirtilen esaslara göre, ÖKC’lerle uyumlu,
entegre veya bağlantılı bir yapıda kullanmadığının tespiti halinde,
mükelleflere her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355 inci maddesine göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
(6)
YN ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamına giren ve faaliyetlerinde seyyar EFT-POS
cihazı yerine EFT-POS özellikli YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan
mükelleflerin, EFT-POS özellikli YN ÖKC kullanması gerektiği halde bu
işlemlerinde seyyar EFT-POS cihazı kullandığının tespiti halinde, mükelleflere
her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355
inci maddesine göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
(7)
ÖKC firmalarının veya YN ÖKC TSM Merkezlerinin bu Tebliğde kendilerine
verilen zorunlulukları yerine getirmediklerinin tespiti halinde, her bir
tespit için ayrı ayrı olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci
maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik edileceği gibi ayrıca ÖKC
firmalarının cihaz üretim, mühürleme veya satış izinleri GİB tarafından
süreli veya süresiz olarak durdurulabilir.
|
Buna
göre organize perakende sektöründe
kullanılan eski nesil ödeme kaydedici cihazların da mali hafızasının dolacağı
zamana kadar kullanılabilmesi olanağı getirilerek alım tarihinden sonra azami
10 yıllık süre ile kullanılabilme şartı kaldırılmıştır.
Saygılarımızla…
Kaynak ► TÜRMOB