Yatırım Teşvik Belgesi Nedir? Nasıl Alınır? Nereden Alınır? Gerekli Belgeler Nelerdir?
Dr. Ufuk ÖZDEMİR
Yeminli Mali Müşavir
ufuk@proymm.com
Yatırım
Teşvik Belgesi Nedir?
Yatırım teşvik belgesi; yatırımın
karakteristik değerlerini ihtiva eden, yatırımın belirlenen asgari şartlara
uygun olarak gerçekleştirilmesi halinde üzerinde kayıtlı destek unsurlarından
istifade imkânı sağlayan, Karar’ın amaçları doğrultusunda gerçekleştirilecek
yatırımlar için düzenlenen bir belgedir ve gayri maddi bir haktır.
Kimler
Yatırım Teşvik Belgesi Alabilir?
1.
Gerçek kişiler, adi ortaklıklar, sermaye şirketleri, kooperatifler, iş
ortaklıkları,
2.
Kamu kurum ve kuruluşları,
3.
Kamu kuruluşu niteliğindeki meslek kuruluşları,
4.
Dernekler ve vakıflar,
5.
Yurt dışındaki yabancı şirketlerin Türkiye’deki şubeleri
Yatırım teşvik belgesi
almak için; Ekonomi Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel
Müdürlüğüne veya Genel Teşvik Uygulamaları kapsamında yer alan, sabit yatırım
tutarı 10 Milyon TL’yi aşmayan ve Tebliğle belirlenen yatırım konuları için
tercihe bağlı olarak yatırımın yapılacağı yerdeki Kalkınma Ajansları veya
Sanayi Odalarına (yerel birimler) müracaat edilmelidir.
Daha önce yapılmış mevcut yatırımlar için veya mevcut istihdam için yatırım
teşviklerinden faydalanılamaz. Mevcut tesise
ilave yatırım yapılacak olması ve bu yatırım için YTB alınması halinde yatırım
teşviklerinden faydalanılabilir.
Yatırım
Teşvik Belgesi Alabilmek İçin Yapılacak Müracaatlarda Hangi Belgeler İstenir?
1.
Yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişi veya kişilerce imzalı müracaat
dilekçesi,
2.
Yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişilere ait noter tasdikli imza
sirküleri veya kamu kurumları, şahıs şirketleri ve gerçek kişiler için imza
beyannamesi. Her sayfası yatırımcıyı temsil ve ilzama yetkili kişi veya
kişilerce imzalı ve kaşeli yatırım bilgi formu, taahhütname ve makine-teçhizat
listeleri.
3.
Bakanlığa yapılacak müracaatlarda, dört yüz Türk Lirası tutarındaki
meblağın Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine ait hesaba yatırıldığına dair
belge; yerel birimlere yapılacak müracaatlarda, yukarıda belirtilen meblağın
yüz Türk Lirası tutarındaki kısmının ilgili yerel birim hesabına yatırıldığını
gösterir belge ile bakiye kısmının Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına
yatırıldığına dair belge,
4.
Firmanın ortaklık yapısı, sermaye miktarı ve faaliyet konuları açısından
nihai durumunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi veya Türkiye Esnaf ve
Sanatkârlar Sicil Gazetesi aslı veya noterden veya sicil merciinden tasdikli
örneği.
5.
Kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılacak müracaatlar hariç olmak
üzere, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca
Türkiye genelinde Sosyal Güvenlik Kurumuna muaccel olmuş prim ve idari para
cezası borçlarının bulunmadığına veya tecil ve taksitlendirildiğine ya da
yapılandırıldığına ve yapılandırmanın bozulmadığına dair Sosyal Güvenlik
Kurumunun ilgili birimlerinden alınacak yazı veya Kurumun elektronik bilgi
iletişim ortamından alınacak barkotlu çıktı.
6.
2872 sayılı Çevre Kanununa istinaden, sadece ÇED Yönetmeliği eki listelerde
yer alan “Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı” veya “Çevresel Etki
Değerlendirmesi Gerekli Değildir Kararı” şartı aranması gereken yatırım konuları
için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan alınan Karar veya Karara ilişkin yazı.
7.
Yatırımın Karakteristiğine Bağlı Olarak Teşvik Belgesi Talebinde
Bulunulmadan Önce İlgili Mevzuatı Gereği Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşlarından
Alınması Gereken Bilgi ve Belgeler.
8.
Stratejik yatırımlar için ayrıca, yatırım yapılacak konu ile ilgili olarak
Karar’ın 8 inci maddesinde belirtilen kriterler ile ilgili teknik, mali ve
sektöriyel analiz ve hesaplamaları içeren fizibilite raporu.
Öncelikli
Yatırım Konuları Nelerdir?
Aşağıda belirtilen
yatırım konularının 1. 2. 3. 4. ve 5. Bölgelerde yapılması durumunda 5. Bölge
için sağlanan bölgesel desteklerden, 6. bölgede yapılması durumunda ise kendi
bölgesinin desteklerinden yararlanabilecektir.
Denizyolu ile yük
ve/veya yolcu taşımacılığına yönelik yatırımlar.
Özel sektör tarafından
yapılacak şehirlerarası yük ve/veya yolcu taşımacılığına yönelik demiryolu
yatırımları ile şehir içi yük taşımacılığına yönelik demiryolu yatırımları.
Test merkezleri, rüzgâr
tüneli ve bu mahiyetteki yatırımlar (otomotiv, uzay veya savunma sanayine
yönelik olanlar).
Kültür ve Turizm Koruma
ve Gelişim Bölgelerinde veya termal turizm konusunda bölgesel desteklerden
yararlanabilecek nitelikteki turizm konaklama yatırımları.
Asgari elli bin
metrekare kapalı alana sahip uluslararası fuar yatırımları (konaklama ve
alışveriş merkezi üniteleri hariç).
Savunma Sanayii
Müsteşarlığından alınacak proje onayına istinaden gerçekleştirilecek savunma
alanındaki yatırımlar.
Maden istihraç
yatırımları ve/veya maden işleme yatırımları (4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı
Maden Kanununda tanımlanan I. grup madenler ve mıcır yatırımları ile
İstanbul ilinde gerçekleştirilecek istihraç ve/veya işleme yatırımları hariç).
Özel sektör tarafından
gerçekleştirilecek olan kreş ve gündüz bakım evleri ile okul öncesi
eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise eğitim yatırımları.
Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı, TÜBİTAK ve KOSGEB tarafından desteklenen AR-GE projeleri
neticesinde geliştirilen ürünlerin veya parçaların üretimine yönelik
yatırımlar.
Motorlu kara taşıtları
ana sanayinde gerçekleştirilecek asgari 300 milyon TL tutarındaki yatırımlar ve
asgari 75 milyon TL tutarındaki motor yatırımları ile asgari 20 milyon TL
tutarındaki motor aksamları, aktarma organları/aksamları ve otomotiv
elektroniğine yönelik yatırımlar.
Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı tarafından düzenlenen geçerli bir maden işletme ruhsatı ve
izni kapsamında 3213 sayılı Maden Kanununun 2 inci maddesinin 4-b grubunda yer
alan madenlerin girdi olarak kullanıldığı elektrik üretimi yatırımları.
Ek4’te yer alan “Teşvik
Edilmeyecek Yatırımlar” hariç olmak üzere Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığının vereceği proje onayına istinaden, yıllık asgari 500 TEP (ton
eşdeğeri petrol) enerji tüketimi olan mevcut imalat sanayi tesislerinde
gerçekleştirilecek, birim ürün başına en az %20 oranında enerji
tasarrufu sağlayan ve yatırım geri dönüş süresi azami 5 yıl olan enerji
verimliliğine yönelik yatırımlar.
Atık ısı kaynaklı
olarak, bir tesisteki atık ısıdan geri kazanım yolu ile elektrik üretimine
yönelik yatırımlar (doğal gaza dayalı elektrik üretim tesisleri hariç).
Asgari 50 milyon TL
tutarındaki, sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) yatırımları ve yer altı doğal gaz
depolama yatırımları.
Karbon elyaf üretimine
veya karbon elyaf üretimi ile birlikte olmak kaydıyla karbon elyaftan mamul
kompozit malzeme üretimine yönelik yatırımlar.
Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Teşkilatı (OECD) teknoloji yoğunluk tanımına göre yüksek teknolojili
sanayi sınıfında yer alan ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar (US-97 Kodu:
2423, 30, 32, 33 ve 353).
Maden Kanununa istinaden
düzenlenmiş geçerli Arama Ruhsatı veya Sertifikasına sahip yatırımcıların
ruhsatlı sahalarında yapacağı maden arama yatırımları.
Bu yatırımlar, 5. Bölge
desteklerinden yararlanmakla birlikte, asgari kapasite ve asgari sabit yatırım
tutarı açısında yatırımın yapıldığı bölge şartlarına tabidirler.
Organize sanayi bölgelerinde (OSB) gerçekleştirilecek yatırımlar ve Aynı
sektörde faaliyet gösteren en az 5 gerçek veya tüzel kişinin ortağı olduğu
yatırımcı tarafından gerçekleştirilecek ve ortak faaliyet gösterilen alanda
entegrasyonu sağlayacak yatırımlar bu kapsamda olup, Vergi İndirimi ve Sigorta
Primi İşveren Hissesi Desteği açısından bir alt bölgede uygulanan oran ve
sürelerde söz konusu desteklerden yararlanırlar.
Asgari sabit yatırım tutarı da dahil olmak üzere, teşvik
belgesindeki kayıt ve koşulları yerine getirmeyen yatırımcıların teşvik
belgeleri iptal edilebilir. Bu durumda sağlanan destekler, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde yatırımcıdan
geri alınır.
Teşvik
Edilmeyecek Yatırımlar
Tarım ve Tarımsal sanayi
1- Un, irmik (makarna
imalatı ile entegre irmik yatırımları ve mısır irmiği yatırımları hariç), yem
(balık unu, balık yağı, balık yemi ve entegre hayvancılık üretimi içindeki yem
üretimi hariç), nişasta ve nişasta bazlı şeker.
2- Dışarıya yemek
hizmeti sunan işletmeler (hazır yemek).
3- Küp şeker.
4- 5 dekarın
altındaki seracılık yatırımları.
5- Bitkisel üretim (5
dekar ve üstü seracılık yatırımları, kültür mantarı yetiştiriciliği ve entegre
hayvancılık yatırımları içerisindeki yem bitkileri yetiştiriciliği hariç).
6- Bölgesel uygulamalar
kapsamında teşvik edilecek entegre hayvancılık yatırımları ve şartlı
desteklenecek hayvancılık yatırımları dışındaki hayvancılık yatırımları.
7- 5 ton/gün ve
altında üretim kapasitesine sahip süt işleme yatırımları.
İmalat, Enerji Ve Madencilik Yatırımları
1- Tuğla ve kiremit
üretimine yönelik modernizasyon cinsi dışındaki yatırımlar.
2- Kütlü pamuk işleme
yatırımları.
3- İplik ve dokuma (yün
ipliği, 15 Milyon Türk Lirasının üzerindeki iplik yatırımları, 5 Milyon Türk
Lirasının üzerindeki dokuma yatırımları, akıllı ve çok fonksiyonlu teknik
tekstil, halı, tafting, dokunmamış/örülmemiş kumaş ve çuval üretimine yönelik
yatırımlar hariç) konularında modernizasyon yatırımları dışındaki yatırımlar.
4- Doğalgaza dayalı
elektrik üretimi yatırımları.
5- Rödovans sözleşmesine
istinaden gerçekleştirilecek madencilik yatırımları (Kamu kurum ve kuruluşları
veya bunların doğrudan iştirakleri ile yapılan anlaşmalara istinaden kamuya ait
maden sahalarında yapılan madencilik yatırımları bu kapsamda değerlendirilmez).
6- Kömür istihracına
yönelik yatırımlar (Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonunun
uluslararası kodifikasyon sistemine göre “düşük C” kategorisinde yer alan
kömürler hariç).
7- Ek-5’de yer alan
demir çelik ürünlerinin üretimine yönelik yatırımlar (Ancak, bu üretim
konularında aşağıdaki kriterleri birlikte sağlayan işletmeler sadece genel
teşvik sisteminden desteklenebilir.
a) Ortaklık yapısındaki
bir veya birden fazla tüzel kişinin veya kamu kurum ve kuruluşunun hisseleri
toplamının %25 veya daha fazla olmaması.
b) Başka bir işletmenin
sermayesinin %25 veya daha fazlasına sahip olmaması.
c) Çalışan sayısı yıllık
250 kişiden az olması.
ç) Yıllık net satış
hasılatı 50 milyon Avro veya mali bilançosu değeri 43 milyon Avro karşılığı
Türk Lirasını aşmaması.
Bu kriterler, 2009/15199
sayılı Bakanlar Kurulu Kararına istinaden düzenlenen belgelere de
uygulanabilir).
8- Sentetik elyaf veya
sentetik ipliğin ekstrüzyon yöntemiyle üretimine yönelik modernizasyon cinsi
dışındaki yatırımlar (Ancak, söz konusu modernizasyon yatırımları ile 7 inci
maddede belirtilen kriterleri birlikte sağlayan işletmelerin sentetik elyaf
veya sentetik ipliğin ekstrüzyon yöntemiyle üretimine yönelik yatırımları
sadece genel teşvik sisteminden desteklenebilir).
Hizmetler Sektörü
1- İlkokul, ortaokul, lise,
yüksekokul, üniversite, yükseköğretim ve teknik ve mesleki öğretim dışında
kalan eğitim yatırımları ile yetişkinlerin eğitilmesine yönelik (kurslar,
dershaneler vb.) yatırımlar.
2- Hastane yatırımları,
tıp merkezleri, diyaliz merkezleri, tahlil laboratuvarları ve manyetik
görüntüleme merkezleri dışında kalan sağlık yatırımları.
3- Turizm
yatırım/işletme belgeli oteller, butik oteller, tatil köyleri, özel konaklama
tesisleri ve dağ/yayla evleri dışında kalan turizm konaklama tesisleri.
4- Ülke genelinde yayım
yapan günlük gazete basım hizmetleri, televizyon/radyo yayıncılığı ve baskı,
basım, matbaa ve ambalaj yatırımları dışındaki basın ve yayın yatırımları.
5- Sinema salonu
yatırımları.
6- Müteahhitlik
hizmetleri ve konut üretimine yönelik yatırımlar.
7- Yolcu ve yük
taşımacılığına yönelik otobüs ile çekici ve treyler yatırımları (Belediyelerin
yapacakları yatırımlar hariç).
8- Hipermarket, ticaret
merkezi, alışveriş merkezi ve otopark yatırımları dâhil toptan ve perakende
ticarete yönelik yatırımlar.
9- Kara
taşıtları bakım, onarım ve servis istasyonu yatırımları.
10- Petrol ürünleri (LPG
dâhil) dağıtım yatırımları, akaryakıt istasyonu yatırımları.
11- Karayolları dinlenme
tesisi yatırımları, mola noktaları.
12- Lokantalar,
kafeteryalar, eğlence yerleri, günübirlik tesisler, termal kür tesisleri,
sağlıklı yaşam tesisleri, yüzme havuzları.
13- Yat ithali
yatırımları.
14- Taşıt kiralama
yatırımları.
15- Halı yıkama
yatırımları.
16- Gayrimenkul kiralama
ve iş faaliyetleri (Yazılım, AR-GE faaliyetleri, veri tabanı faaliyetleri, veri
işleme, teknik test ve analiz faaliyetleri, ambalajlama faaliyetleri ile
gösteri, sergi ve kongre faaliyetleri hariç).
17- Finansal kiralama
faaliyetleri hariç olmak üzere mali aracı kuruluşların yatırımları.
18- Kapalı alanı 500
m2’nin altında olan soğuk hava deposu yatırımları.
19- Komple yeni ve tevsi
niteliğindeki tersane yatırımları.
Teşviki
Belirli Şartlara Bağlı Yatırım Konuları
Tarım Ve Tarımsal Sanayi
1- Süt yönlü büyükbaş
entegre yatırımlarında asgari 150 büyükbaş.
2- Et yönlü büyükbaş
entegre yatırımlarında asgari 150 büyükbaş.
3- Damızlık büyükbaş entegre hayvan yetiştiriciliğinde (et/süt yönlü) asgari
150 büyükbaş/dönem.
4- Kanatlı entegre
yatırımlarında 100.000 adet/dönem.
5- Süt ve et yönlü
küçükbaş entegre yatırımlarında (damızlık dâhil) 1.000 küçükbaş/dönem şartı
aranır.
İmalat Sanayi
1- Düz örme konusunda
yapılacak yatırımlarda toplam makine sistem sayısının asgari 60 olması şartı
aranır.
2- Hazır beton
yatırımlarında asgari 100 m3/saat ve üzerindeki komple yeni yatırımlar için
teşvik belgesi düzenlenebilir.
Hizmetler Sektörü
1- Bir veya birkaç yerde
gümrükleme ve sigortacılık hizmetlerinin de sunulduğu antrepo,
elleçleme-paketleme ve otomasyon hizmetlerini birlikte içeren, asgari toplam
kapalı alanı 10.000 m2 olan entegre lojistik yatırımları için, Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından alınmış L2 belgesinin yatırım süresi
sonuna kadar ibraz edilmesi kaydıyla, teşvik belgesi düzenlenebilir. Söz
konusu teşvik belgeleri kapsamına yük taşımacılığına yönelik araçlar dâhil
edilmez.
2- Boru hattıyla
taşımacılık, petrol ve doğalgaz ürünleri, dolum ve depolama tesisi
yatırımlarında dağıtım araçları ve tüpler hariç olmak üzere, sadece sabit
tesise yönelik harcamalar için teşvik belgesi düzenlenebilir.
1.
Kültür yatırımları için, Kültür ve Turizm Bakanlığından alınacak kültür
belgesine istinaden teşvik belgesi düzenlenebilir. Ancak, münhasıran bu amaçla
inşa edilenler dışında, yeme-içme, spor, eğlence ve satış üniteleri gibi
birimler kapsama dâhil edilmez.
2.
Kültür ve Turizm Bakanlığından alınacak turizm belgesini haiz eğlence
merkezi ve temalı tesis gibi konaklama içermeyen turizm yatırımları teşvik
belgesine bağlanabilir. Ancak, münhasıran bu amaçla inşa edilenler dışında,
yeme-içme, spor, eğlence ve satış üniteleri gibi birimler kapsama dâhil
edilmez.
3.
Kültür ve Turizm Bakanlığından alınacak Kültür veya Turizm Belgesini haiz
fuar, kongre, sergi ve gösteri merkezi yatırımları için teşvik belgesi
düzenlenebilir. Fuar ve sergi merkezlerinde, otopark hariç asgari kapalı
alanın 5000 m2, kongre merkezlerinde asgari koltuk sayısının 1000, gösteri
merkezlerinde ise asgari koltuk sayısının 2500 olması şartı aranır.
6- Spor tesisi
yatırımlarında asgari 10 Milyon TL sabit yatırım şartı aranır.
7- Havaalanı yer hizmeti
yatırımlarında teşvik belgesi kapsamına trafiğe çıkmayan ve sadece apronda
kullanılan motorlu taşıtlar dâhil edilebilir. Binek otomobilleri proje
kapsamına dâhil edilmez.
8- Havayolu
işletmeciliği ve kargo taşımacılığı yatırımlarında temin edilecek uçaklarda
birim başına asgari kapasitenin 50 koltuk, kargo uçaklarında ise asgari kargo
kapasitesinin 30.000 kg olması şartı aranır. Faaliyet konusu bizatihi
havayolu işletmeciliği ve/veya kargo taşımacılığı olan yatırımlar dışında genel
amaçlı ve hava taksi işletmeciliği amaçlı yatırımlar için teşvik belgesi
düzenlenmez.
9- Uydu, telsiz, kablo
vb. iletişim ortamlarından gelen haberleşme, radyo, televizyon ve veri
sinyallerini birleştirip tek bir paket halinde nihai tüketiciye iletimini
sağlayan hizmet yatırımlarında nihai hizmeti alanlar tarafından kullanılan
yatırım malları destek unsurlarından faydalandırılmaz.
10- Kamu kurum ve
kuruluşları, belediyeler, il özel idareleri, birlik, kooperatif vb.
kuruluşların görev alanlarına yönelik olarak yapacakları yatırımlar proje
bazında değerlendirilerek teşvik belgesi düzenlenebilir.
11- Sadece vinç
hizmetlerine yönelik yatırımlarda her bir vinç için asgari 100 ton kaldırma
kapasitesi aranır. 500 ton kaldırma kapasitesinin altında kullanılmış vinç
ithaline izin verilmez.
12- Çamaşır yıkama ve
kurutma yatırımlarında asgari 2 Milyon TL sabit yatırım şartı aranır.
13- Yat inşa
yatırımlarında teşvik belgesi düzenlenebilmesi için yat boyunun asgari 24 metre
olması şartı aranır.
Yeni
yatırım teşvik programı kapsamında tasarlanan dört farklı teşvik uygulaması, dokuz
farklı teşvik aracı ile değişen şekillerde desteklenmektedir. Teşvik
araçlarının yatırımcıya sağladığı katkılar, yatırımın niteliğine ve tabi
olacağı uygulamalara göre değişkenlik göstermektedir. Yatırımcıların teşvik
araçlarından sağlayacakları katkıları netleştirmek için bu bölümde teşvik
araçlarının kapsamı hakkında detaylı bilgiler sunulmaktadır. Bu amaçla teşvik
araçlarının uygulanmasına ilişkin bilgilendirme amaçlı ve varsayımsal örnekler
verilmiştir.
|
Destek
Unsurları
|
||||
|
KDV İstisnası
|
•
|
•
|
•
|
•
|
|
Gümrük Vergisi Muafiyeti
|
•
|
•
|
•
|
•
|
|
Vergi İndirimi
|
-
|
•
|
•
|
•
|
|
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği
|
-
|
•
|
•
|
•
|
|
Gelir Vergisi Stopajı Desteği*
|
•
|
•
|
•
|
•
|
|
Sigorta Primi Desteği*
|
-
|
•
|
•
|
•
|
|
Faiz Desteği**
|
-
|
•
|
-
|
•
|
|
Yatırım Yeri Tahsisi
|
-
|
•
|
•
|
•
|
|
KDV İadesi***
|
-
|
-
|
-
|
•
|
* Yatırımın 6. Bölgede
gerçekleştirilmesi halinde sağlanır
** Bölgesel teşvik uygulamalarında, yatırımın 3., 4., 5. veya 6 . bölgelerde
gerçekleştirilmesi halinde sağlanır.
*** 500 Milyon TL üzerindeki stratejik yatırımlara sağlanır.
KDVK 13/d kapsamında teşvik belgesinde sağlanan kriterlere göre, Yerli ve
ithal makine teçhizat listesinde yer alan makine ve teçhizat teslimleri KDV
istisnası içerisindedir, bu istisnadan faydalanmak için öncelikli olarak yurt
içi teslimler ile ilgili düzenlenen yerli makine ve teçhizat listesinde olan
makine veya teçhizat olmalıdır, akabinde 26.07.2017 tarih ve 30135
sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında
Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ ile 2012/1 sayılı Tebliğde yapılan
değişiklikler ile İthal ve yerli makine ve teçhizat listelerinde her bir makine
ve teçhizat için belirtilen miktarın aşılmaması kaydıyla, listede belirtilen
tutarın üzerinde veya altında kalan alımlarda liste tadilatı yapılmaksızın
doğrudan işlem yapılabilir. Yatırım teşvik belgelerinde, makine ve
teçhizatların miktarlarında aşım olmaması şartıyla, tutarsal farklılıklar
herhangi bir yüzdesel sınırlama olmaksızın belgede belirtilen tutarların
üzerinde veya altında kalan alımlar kabul edilecek ve liste tadilatı olmaksızın
işlem yapılabilecektir. Yatırım teşvik belgesi sahibi her yatırımcı KDV
istisnasından yararlanır diye genel bir kanı var ama bu doğru değil.KDV
istisnasından yararlanmak için satın alınacak makine ve teçhizatın yatırım
teşvik belgesi eki olan harcama listelerinde yer alması gerekiyor.
Yatırım teşvik belgesi almak için başvururken, verilen fizibilite raporunda alınacak makine ve teçhizat ithal ve yerli olarak detaylı olarak listelenir ve bu listeler teşvik belgesinin eki olur.
İşte ancak bu listede yer alan ve Hazine Müsteşarlığınca KDV istisnası teşviğinden yararlanabileceği belirtilmiş olan makine ve teçhizatın alımında ya da ithalinde istisnadan yararlanılabilir.
Yerli listede yer alan makine ve teçhizat yurtiçinden, ithal listede yer alanlar ise mutlaka yurtdışından alınmalıdır. Aksi takdirde istisna yine uygulanamaz.
Bu nedenle yatırımın iyi planlanması ve listelerin buna göre hazırlanması çok önemlidir. Ancak listeler kolay bir prosedürle revize edilebilmektedir. İstisnadan yararlanmak için zorunlu unsurlardan birisi de yatırımcıların kendi vergi dairelerinden istisnadan yararlanabileceklerine dair bir yazı almalarıdır.
Satıcıların KDV siz makine ve teçhizat satabilmek için bu yazının noter ya da yeminli mali müşavir onaylı bir örneğini mutlaka istemeleri gerekmektedir. İthalatta ise bu yazı gümrük idaresine ibraz edilir. Satıcılar istisna belgelerini gördükten sonra sattıkların malın teşvik belgesi ekindeki tanıma ve miktarına uygunluğunu kontrol ettikten sonra satış yapmalıdırlar. İstisna yazısı dışında teşvik belgesi ve eklerinden de birer örnek alıp saklamalıdırlar. Ayrıca satıcılar harcama listesindeki ilgili bölümü de kaşe ve imzalayarak onaylarlar. Yeni düzenlemede satıcıların sadece sattıkları miktara yönelik bir kontrol yapmaları gerekiyor. Yani yatırım teşvik belgesi eki harcama listesinde örneğin iki adet makine öngörülmüşse sadece iki adet makine KDV siz olarak satılabiliyor.
Örnek
fatura kesilmesi;
|
XXXX
A.Ş.
FATURA
22.1.2018
Seria
A no:22254
XXXXX
MAKİNASI
40.000 TL
Yalnız
KırkBin TL.
Makinalar
yeni ve kullanılmamışlardır
Makinalar
2017 modelidir.
…/../..
Tarih ve… Sayılı Teşvik belgesi
kapsamında 3065 sayılı KDV kanunun 13/d maddesi gereğince istisna uygulanmıştır. |
Satanın
muhasebe kaydı;
|
Mad. No
|
AÇIKLAMA
|
BORÇ
|
ALACAK
|
|
1
|
....................................28.01.2018......................................
600-yurt içi satışlar hs.
120-Alıcılar
|
40.000
|
40.000
|
Alanın
Muhasebe kaydı;
|
Mad. No
|
AÇIKLAMA
|
BORÇ
|
ALACAK
|
|
1
|
....................................28.01.2018......................................
258-devam etmekte olan yatırımlar
320-satıcılar
|
40.000
|
40.000
|
Makine ve teçhizatı Alan kullanıma başlamadan sakın
amortisman ayırmasın, çok hata yapılıyor, ezbere iş yapan çok arkadaş var,
faturayı demirbaş programına girip hemen amortisman ayırmak doğru değil,
kullanmaya başladığınız zaman ihtimal teşvik belgesi alımları tamamlanıp
,kullanmaya başlanması, tamamlama vizesi ile olacağından, o zaman ki muhasebe
kaydı;
|
Mad. No
|
AÇIKLAMA
|
BORÇ
|
ALACAK
|
|
1
|
....................................28.01.2018......................................
258-devam etmekte olan yatırımlar
253-Makine ve tesisler hs.
|
40.000
|
40.000
|
Kaydı yapıp, artık tesisi kullanmaya başladığınız için
amortisman da ayırmaya başlayabilirsiniz. Aman dikkat! Aksi takdirde fatura var
diyerek amortisman ayırmayın!
Satan KDV bildiriminde, KDV beyannamesinde arka yüzde;
8 nolu tabloda, 308 kodu 13/d ile bildirimi yapılacak
ve tam istisna kapsamında yapılan teslimle ilgili yüklenilen KDV var ise
belirtilecektir.
İade ve mahsup işlemi şartları aynen ihracat daki iade
mahsup şartları mantığı içerisinde düşünülecektir. Farklılık teşvik belgesi,
global liste, teşvik sahibinin kendi vergi dairesinden aldığı KDV istisna
yazısı da eklenecektir,191 listelerinin yüklenmesi, diğer yüklenim listesi ve
tablolardan sonra iade/mahsup işlemlerine geçilecektir.
Beyanname verildikten
sonra iadenin alınabilmesi için,
- Standart iade talep dilekçesi
- İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi
- İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
- İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
- Satış faturaları listesi
- Makine ve Teçhizat istisnası bildirim formu (Tebliğ ek 9/B)
-Alıcının KDV istisnasından yararlanma hakkı bulunduğunu gösterir istisna belgesinin onaylı örneği (Tebliğ ek 9/A)
- Yatırım teşvik belgesi ile eki global listenin onaylı örneği
- Standart iade talep dilekçesi
- İstisnanın beyan edildiği döneme ilişkin indirilecek KDV listesi
- İade hakkı doğuran işleme ait yüklenilen KDV listesi
- İadesi talep edilen KDV hesaplama tablosu
- Satış faturaları listesi
- Makine ve Teçhizat istisnası bildirim formu (Tebliğ ek 9/B)
-Alıcının KDV istisnasından yararlanma hakkı bulunduğunu gösterir istisna belgesinin onaylı örneği (Tebliğ ek 9/A)
- Yatırım teşvik belgesi ile eki global listenin onaylı örneği
