İnteraktif Vergi Dairesi Uygulaması
Yusuf Özer
Yeminli Mali Müşavir
Bağımsız Denetçi
Bilim Uzmanı
yusuf@ozerymm.com
Konu
28 Şubat 2018 tarih
ve 30346 sayılı Resmî Gazete’de, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından sunulan
hizmetlerden kişilerin elektronik ortamda yararlanabilmesi; vergisel
yükümlülüklerin mükelleflerce kolay ve hızlı bir şekilde yerine
getirilebilmesi, beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer
belgelerin elektronik ortamda verilebilmesi ve bu belgelere ilişkin yapılan
işlemlerin sonuçlarının ilgililerine elektronik ortamda sunulması amacıyla
oluşturulan İnteraktif Vergi Dairesi uygulamasına ilişkin usul ve esasların
belirlendiği 492 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği yayımlanmıştır.
Günümüzde, mükellefin
vergisel haklarını tam olarak bilse dahi, sırf günlük yoğunluğunu
planlayamamaktan ve vergi dairesi personelinin mükellef odaklı hizmet anlayışı
çizgisinden uzaklaştığı, özellikle keyfi tavır ve davranış sergileyebildiği
(Örneğin memurun haksız ve hukuksuz yere mükellefin dilekçesini işleme
koymaması vb.) vergi dairelerinde, sırf bu tutumla muhatap olmamak için
mükellefin mevcut ve malum olan haklarını kullanmaktan imtina ettiği bir
gerçektir.
Bu türden olumsuzlukları
ortadan kaldıracak İnteraktif Vergi Dairesi uygulaması, VUK’un mükerrer 257’nci
maddesinin Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden, elektronik ortamda
yapılacak vergisel işlemlerle ilgili teknik altyapı kurularak oluşturulmuş ve
böylece mükellef hak ve ödevlerinin ifasını kolaylaştıran ve günümüz teknolojik
imkânlarına paralel olarak uyumlaştıran önemli ve yerinde bir uygulama olarak
mükelleflerin hizmetine sunulmuştur.
* İnteraktif Vergi Dairesi Uygulamasına İlişkin Usul Ve
Esaslar
Uygulama Kapsamında Yapılacak İşlemler
İsteyen kişiler, aşağıda
yer alan işlemleri, İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden
gerçekleştirebileceklerdir.
a) Borç ödeme,
b) e-Tebligat sistemine
dahil olmak için talepte bulunulması,
c) Kanunun 376’ncı
maddesi kapsamında vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında
indirim talebinde bulunulması,
ç) Uzlaşma talebinde
bulunulması,
d) Mükellefiyet durum
yazısı alınması,
e) Borç durum yazısı
talebinde bulunulması,
f) Özelge talep
edilmesi,
g) İşe başlama
bildiriminde bulunulması,
ğ) Adres değişikliği
bildiriminde bulunulması,
h) İş yerlerinin
(şubelerin) sayısında meydana gelen artış veya azalışlara ilişkin bildirimde
bulunulması,
ı) İşi bırakma bildiriminde
bulunulması,
i) İzaha davet müessesi
kapsamında izahta bulunulması,
j) 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 48 inci maddesi kapsamında tecil
talebinde bulunulması,
k) Vergi türü dönem
değişikliğine ilişkin talepte bulunulması,
l) Muhtasar beyanname
verilmeyeceğine dair dilekçe verilmesi,
m) Bu fıkrada sayılmayan
iş ve işlemler için “genel dilekçe” verilmesi,
n) Başkanlıkça uygun
görülen diğer iş ve işlemler.
İnteraktif Vergi
Dairesinde yapılan bir işlem sırasında herhangi bir belgenin mevzuatı gereğince
ek yapılması gerekiyorsa söz konusu belgenin taranmış hali veya çekilen
fotoğrafı Sistem üzerinden verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve
diğer belgelere eklenebilecektir
* İnteraktif Vergi Dairesinde Görüntülenebilecek
Bilgiler
İnteraktif Vergi Dairesi
üzerinden kişiler;
a) Vergi dairesi
sistemlerinde kayıtlı olan kimlik bilgilerini, iletişim bilgilerini,
mükellefiyet bilgilerini ve motorlu taşıtlarına ilişkin bilgilerini,
b) Vergi dairelerince
tahsil ve takip edilen tüm borçlarını,
c) Elektronik ortamda
verilen bildirimleri, beyannameleri ile bu beyannamelere ilişkin
tahakkuklarını,
ç) Emanetler hesabına
kaydedilen tutarları,
d) Haklarında
yapılan elektronik yoklamalara ilişkin tutanakları,
e) Vergi dairesi
tarafından banka hesapları ve/veya taşıtları üzerine uygulanan elektronik
hacizleri,
f) Elektronik tebligat
sistemi kapsamında tebliğ edilen elektronik imzalı tebliğ evraklarını,
g) Adlarına düzenlenen
vergi ve ceza ihbarnamelerini,
ğ) Sistem üzerinden
yaptıkları başvuru, talep ve bildirimlerin sonuçlarını,
elektronik ortamda
görüntüleyebilecektir.
* İnteraktif Vergi Dairesi Hizmetlerinden
Yararlanacaklar
İnteraktif Vergi
Dairesine, kullanıcı kodu ve şifre bilgileri kullanılarak
https://ivd.gib.gov.tr adresi üzerinden veya Başkanlık tarafından oluşturulan
mobil uygulama üzerinden giriş yapılacaktır.
Dolayısıyla İnteraktif
Vergi Dairesi hizmetlerinden;
·
Maliye Bakanlığınca yapılan düzenlemeler kapsamında bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce kullanıcı kodu ve şifresi bulunan,
·
e–Devlet şifresi bulunan,
·
Bu Tebliğ kapsamında şifre edinen,
kişiler
yararlanabilecektir.
* İnteraktif Vergi Dairesi Şifresi Edinme
Daha önce şifre edinmemiş gerçek kişiler;
·
Sistem üzerinden istenen bilgileri girmek suretiyle,
·
Bu Tebliğin EK-1’indeki “İnteraktif Vergi Dairesi Talep Bildirimi (Gerçek
Kişiler İçin)”ni kendileri veya yetkili kılınan kişiler aracılığıyla bağlı
oldukları vergi dairesine, mükellefiyet kaydı bulunmayanların ise herhangi bir
vergi dairesine bizzat vererek de şifre edinmeleri mümkündür.
Daha önce şifre edinmemiş tüzel kişiler ve tüzel kişiliği
olmayan teşekküller;
·
Kanuni temsilcileri/idarecileri aracılığıyla, Sistem üzerinden istenilen
bilgileri girmek suretiyle,
·
Bu Tebliğin EK-2’sindeki “İnteraktif Vergi Dairesi Talep Bildirimi (Tüzel
Kişiler ve Tüzel Kişiliği Olmayan Teşekküller İçin)”ni kanuni
temsilcisi/idarecisi veya yetkili kılınan kişiler aracılığıyla bağlı oldukları
vergi dairesine, mükellefiyet kaydı bulunmayan tüzel kişiliği olmayan
teşekküllerin ise kanuni veya iş merkezinin bulunduğu yer vergi dairesine
bizzat vererek de şifre edinmeleri mümkündür.
Bu Tebliğin eklerinde yer alan İnteraktif Vergi Dairesi Talep Bildirimi ile
ilgili vergi dairesine bildirimde bulunan kişilere vergi dairesince, müracaat
anında Sistemden üretilecek interaktif vergi dairesi şifresini ihtiva
eden kapalı bir zarf verilecektir. Şifre zarfının
mükellefe veya yetki verilen kişiye tesliminde, “...
Vergi Dairesi Başkanlığı/Vergi Dairesi Müdürlüğünün ....... T.C. kimlik
numaralı/vergi kimlik numaralı mükellefi .......’ya İnteraktif Vergi Dairesi
işlemlerinde kullanılmak üzere verilen şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı olarak
teslim edilmiştir.” şeklinde bir “Teslim Tutanağı” tanzim
edilip, ilgililerce imzalanacak ve teslim tutanağı ile talepnamenin birer
örneği ilgili vergi dairesinde muhafaza edilecektir.
* Sistemin Kullanımına İlişkin Özellik Arz Eden Durum ve
Açıklamalar
Kişilerin başvuruları
sonucunda Sistem tarafından oluşturulan doğrulanabilir belgeler, üçüncü
kişilerce belge üzerinde yer alan doğrulama kodu aracılığıyla
https://ivd.gib.gov.tr adresinden görüntülenerek teyit edilebilecektir.
Sistemin kullanımına
yönelik kılavuzlar https://ivd.gib.gov.tr adresi üzerinden duyurulacaktır.
* Ayrıca Güvenli e-İmza Kullanılacak mı?
İnteraktif Vergi Dairesi
kullanıcı denetiminin kullanıcı kodu, şifre ve diğer güvenlik mekanizmaları ile
elektronik ortamda gerçekleştirilmesi, Sistemin kullanımına ilişkin tüm
işlemlerin elektronik olarak yapılması ve her işleme ait logların kayıt altına
alınmasına bağlı olarak kaynağının inkâr edilemezliği söz konusu olduğundan,
Sistem üzerinden verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer
belgelerin güvenli elektronik imza ile imzalanmasına gerek bulunmamaktadır.
* Sistem Üzerinden Düzenlenip Gönderilen Belgelerin
Hukuki Sonuçları
Kâğıt ortamında
düzenlenip verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler
ile elektronik ortamda düzenlenip gönderilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak,
rapor ve diğer belgelerin hukuki sonuçları itibariyle hiçbir farkı
bulunmamaktadır. Dolayısıyla Sistem üzerinden verilen bildirim, yazı, dilekçe,
tutanak, rapor ve diğer belgeler için ilgili vergi dairesine posta yoluyla veya
elden ayrıca başvuru şartı da aranmayacaktır.
Uygulama üzerinden
verilen “genel dilekçe”, başvuru sahibinin Sistemde tanımlı mobil telefon
numarasına gönderilen şifrenin Sistem tarafından doğrulanmasını müteakip ilgili
vergi dairesi başkanlığının/vergi dairesi müdürlüğünün ilgili birimine
aktarılacaktır. Ancak dilekçenin kayıtlarına intikal ettirildiği birim, aşağıda
sayılan hallerde dilekçeyi işlem yapmaksızın hıfz edebilir veya gerekçesini
belirterek red edebilir:
a) Konusu itibarı ile
Başkanlığın görev ve sorumluluk alanına girmeyen dilekçeler,
b) Başvuru sahibi
dışındaki kişilere ilişkin dilekçeler,
c) Başvuru usulü
yürürlükte bulunan mevzuat gereğince belli bir format, standart, kural ve usule
bağlanmış iş ve işlemlere ilişkin dilekçeler
ç) İnteraktif Vergi
Dairesi üzerinde tanımlı iş akışı bulunan iş ve işlemlere ilişkin dilekçeler.
Bildirim, yazı, dilekçe,
tutanak, rapor ve diğer belgelerin İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden
alınmasından sonra yapılacak işlemler için Tebliğde özel düzenleme bulunmayan
hallerde, konunun düzenlendiği ilgili mevzuat düzenlemeleri geçerli olacaktır.
* Kullanıcı Kodu Ve Şifrenin Saklanması
İnteraktif Vergi Dairesi
kullanıcı kodu ve şifresi edinmiş olan gerçek kişiler, tüzel kişilikte kanuni
temsilciler, tüzel kişiliği olmayan teşekküllerde ise bunları idare edenler
kendilerine verilen kullanıcı kodu ve şifrenin kullanımından sorumludurlar.
Kullanıcı kodu ve şifrenin yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri anda
(kullanıcı kodu ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dahil) Gelir
İdaresi Başkanlığının 444 0 189 numaralı Vergi İletişim Merkezine (VİMER)
telefonla veya ilgili vergi dairesine dilekçe ile derhal bilgi vereceklerdir.
Söz konusu kişiler
bildirim anına kadar yapılan işlemlerden ve taraflarına verilen kullanıcı kodu
ve şifrenin kullanımından sorumlu olacaklardır. Bu nedenle kullanıcı kodu ve
şifrelerini; başka amaçlarla kullanamazlar, herhangi bir üçüncü kişiye
açıklayamazlar ve kullanımına izin veremezler, işyerinin satışı, transferi ve
işi bırakmada üçüncü kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve satamazlar.
İnteraktif Vergi Dairesi
kullanıcı kodu ve şifresinin özel yetki içeren noterde verilmiş vekâletnameyle
yetkili kılınan kişilere teslimi, kullanıcı kodu ve şifre edinen gerçek kişiye,
tüzel kişiliğe veya tüzel kişiliği olmayan teşekküllere teslim hükmünde
sayılır.
Tüzel kişiliğin veya
tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin, yetki verdiği kişinin bu yetkilerini
iptal etmesi halinde durumu derhal ilgili vergi dairesine yazılı olarak
bildirmesi gerekmektedir. Bu bildirimin ilgili vergi dairesi kayıtlarına
girdiği ana kadar yapılan işlemlerden doğacak hukuki ve mali sorumluluk tüzel
kişiliğe veya tüzel kişiliği olmayan teşekküllere ait olacaktır. Söz konusu
yetkinin sona erdirildiğine dair ilgili vergi dairesine yazılı bildirim
yapılmadığı takdirde yetki verilen kişinin, tüzel kişiliği veya tüzel kişiliği
olmayan teşekkülleri temsil yetkisinin devam ettiği kabul edilecektir.