3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Disiplin Hükümlerinin Uygulanmamasının Mali Sisteme ve Meslek İtibarına Verdiği Zararlar
Yavuz Selim Durmuş
Vergi Müfettiş Yrd.
yavuzselimdurmus@windowslive.com
İşbu makalede sözde meslek mensuplarının belgelerini ve
şifrelerini neden başkalarına kullandırdıkları, kullandıranlar hakkında
yapılması gerekenler, uygulamadaki aksaklıklar ve tüm bu aksaklıkların mali
sisteme indirdiği darbeler tetkik edilecektir.
Ayrıca belgesini
ve/veya şifresini kullandıran sözde meslek mensupları ile başka birinin belgesi
ve/veya şifresiyle ile meslek mensubu olarak kendini tanıtıp, işlem yapanların
yüksek etik değerleri bünyesinde barındıran ve saygınlığı olan Serbest
Muhasebeci ve Mali Müşavirlik ile Yeminli Mali Müşavirlik mesleklerine ve
mensuplarına verdikleri zararlar bu makalenin bir başka konusunu teşkil
etmektedir. Son olarak da yapılması gerekenler ve önerilerimize yer
verilmiştir.
1-GİRİŞ
Meslek
mensuplarının teşkil ettiği Meslek Odalarının Organları 3568 sayılı kanunun 17.
Maddesi ile Odaların organları Genel Kurul, Yönetim Kurulu, Disiplin Kurulu,
Denetleme Kurulu olarak belirlenmiştir.
Oda Disiplin
Kurulunun görevleri ise mezkûr kanunun 26. Maddesinde,” Disiplin
Kurulunun görevleri, Oda Yönetim Kurulunun disiplin soruşturması açılması
kararı üzerine üyeler hakkında disiplin soruşturması yaparak disiplinle ilgili
kararları ve cezaları vermek ve Kanunla verilen diğer yetkileri kullanmaktır.” Şeklinde
belirtilmiştir.
İlgili kanunun
verdiği yetkiye istinaden çıkarılan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Disiplin Yönetmeliği’nin 9. Maddesi uyarınca
meslekten çıkarma cezası aşağıdaki hallerde uygulanır.
- Beş yıllık
dönem içinde iki defa mesleki faaliyetten alıkoyma cezası ile
cezalandırılmasından sonra bu cezayı gerektiren eylemin yeniden işlenmesi,
- Meslek
mensuplarının kasten vergi zıyaına sebebiyet verdiklerinin mahkeme kararı ile
kesinleşmesi,
-Meslek ruhsatnamesinin
bir başkasına kiraya verilmesi, herhangi bir şekilde bir başkasına
kullandırılması veya meslek mensubunun mesleki konulardaki yetkilerini genel
vekâletname ve/veya düzenleme şeklinde vekâletname ile veya muvazaa yoluyla
yahut da başka kanunlardaki düzenlemeleri kötüye kullanarak, mesleğini bizzat
yapmayıp, yetkilerini devamlı ya da geçici olarak meslek mensubu olmayan
kişilere kullandırması, kendi adına müşteri kabul etmesine, resmî belgelerde
mühür ya da kaşesinin kullanılmasına izin verilmesi.
-Başka meslek
mensuplarının ad ve unvanları kullanılarak, beyanname düzenlenmesi ve
imzalanması,
Yukarıda
bahsedilen disiplin hükümlerinin uygulanmadığını üzülerek takip etmekteyiz.
Hatta daha acı olanı hakkında Maliye Bakanlığı Vergi Müfettişleri tarafından
onlarca sorumluluk raporu yazılan sözde meslek mensuplarının mesleğin onurunu
ayaklar altına aldıkları halde haklarında en fazla uyarma, kınama cezalarının
tatbik edildiğini biliyoruz.
2-Meslek
Odaları Ne İş Yapar
3568 sayılı
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunun amacı
ilgili kanunun 1. Maddesiyle açıkça izah edilmiştir; “ İşletmelerde
faaliyetlerin ve işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini
sağlamak, faaliyet sonuçlarını ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemeye,
değerlendirmeye tabi tutarak gerçek durumu ilgililerin ve resmi mercilerin
istifadesine tarafsız bir şekilde sunmak ve yüksek mesleki standartları
gerçekleştirmek üzere, "Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik" ve
"Yeminli Mali Müşavirlik" meslekleri ve hizmetleri ile Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğinin
kurulmasına, teşkilat, faaliyet ve denetimlerine, organlarının seçimlerine dair
esasları düzenlemektir.
Meslek odalarının amacı yukarıdaki maddeden de görüleceği üzere aidat toplamak,
gelirlerini artırmak değildir. Kanaatimizce yüksek mesleki standartların
önündeki en büyük engel olan, mesleği layıkıyla icra etmeyen ve belgesini/şifresini
kullandıran sözde meslek mensuplarıdır. Bunlar hakkında disiplin hükümlerinin
uygulanmamasının nedenleri işbu makalemizin izleyen bölümlerinde
açıklanacaktır.
Meslek odaları sadece eğitimler tertipleyen, sosyal etkinlikler düzenleyen bir
yapıda kurulmamıştır. Mesleki standartları yükseltmenin yolu iyi niyetli olmak
ve disiplin hükümlerini hakkaniyetle uygulamaktan geçer. Bu, işini layıkıyla
yapan meslek mensuplarının hak ettikleri yaşam standartlarına kavuşmaları,
saygın bir mesleğe sahip olmanın onurunu yaşamaları ve nitelikli insan
kaynaklarını mesleğe yönelmesi için hayati öneme haizdir.
3- Hakkında Sorumluluk Raporları Düzenlenen Meslek Mensupları
213 Sayılı Vergi Usul
Kanunu’nun 359. Maddesi, “Vergi kanunlarına göre tutulan veya düzenlenen
ve saklanma ve ibraz mecburiyeti bulunan;
1) Defter ve kayıtlarda hesap ve muhasebe
hileleri yapanlar, gerçek olmayan veya kayda konu işlemlerle ilgisi bulunmayan
kişiler adına hesap açanlar veya defterlere kaydı gereken hesap ve işlemleri
vergi matrahının azalması sonucunu doğuracak şekilde tamamen veya kısmen başka
defter, belge veya diğer kayıt ortamlarına kaydedenler,
2) Defter, kayıt ve belgeleri tahrif
edenler veya gizleyenler veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenleyenler
veya bu belgeleri kullananlar, Hakkında on sekiz aydan üç yıla kadar hapis
cezasına hükmolunur. Varlığı noter tasdik kayıtları veya sair suretlerle sabit
olduğu halde, inceleme sırasında vergi incelemesine yetkili kimselere defter ve
belgelerin ibraz edilmemesi, bu fıkra hükmünün uygulanmasında gizleme olarak
kabul edilir. Gerçek bir muamele veya duruma dayanmakla birlikte bu muamele
veya durumu mahiyet veya miktar itibariyle gerçeğe aykırı şekilde yansıtan
belge ise, muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belgedir.
(2) b) Vergi kanunları uyarınca tutulan veya
düzenlenen ve saklama ve ibraz mecburiyeti bulunan defter, kayıt ve belgeleri
yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine başka yapraklar koyanlar
veya hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya
kısmen sahte olarak düzenleyenler veya bu belgeleri kullananlar, üç yıldan beş
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Gerçek bir muamele veya durum
olmadığı halde bunlar varmış gibi düzenlenen belge, sahte belgedir.
c) Bu Kanun hükümlerine göre ancak
Maliye Bakanlığı ile anlaşması bulunan kişilerin basabileceği belgeleri,
Bakanlık ile anlaşması olmadığı halde basanlar veya bilerek kullananlar iki
yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. 371 inci maddedeki pişmanlık
şartlarına uygun olarak durumu ilgili makamlara bildirenler hakkında bu madde
hükmü uygulanmaz. Kaçakçılık suçlarını işleyenler hakkında bu maddede yazılı
cezaların uygulanması 344 üncü maddede yazılı vergi ziyaı cezasının ayrıca
uygulanmasına engel teşkil etmez.”
Bu fiillere iştirak ettiklerine dair suç raporu tanzim edilmese dahi, hali
hazırda haklarında mali ve disiplin yönünden işlem yapılan binlerce meslek
mensubu bulunmaktadır. Ancak odaların internet sitelerinden de görülebileceği
üzere, disiplin yönünden işlem yapılan meslek mensubu sayısı çok azdır. Bunlar
da çoğunlukla ceza mahkemesinde sahte belge düzenleme suçuna iştirak
etmediklerini, belgelerini/şifrelerini bir başkalarına kullandırdıklarını
itiraf ederek ispat edenler oluşturmaktadır. Odalar bu durumda meslekten
çıkarma cezası vermek durumunda kalmaktadır.
4-Belge/Şifre Kullandırmanın Mali Sisteme İndirdiği Darbeler
Sahte belge kullanma ve
düzenleme fiilleri son yıllarda profesyonelleşerek artmaktadır. Üzülerek
görmekteyiz ki bazı meslek mensupları sahte belge düzenleme şebekelerini
organize etmekteler. Ancak bunların sayısının çok az olduğunu gerçek bir meslek
mensubunun buna tenezzül etmeyeceğini de belirtmek isterim.
Ancak, bir sözde meslek mensubunun belgesini kullanan ve az biraz muhasebecilik
mesleğini öğrenmiş olan kişiler sahte belge düzenleme organizasyon işine
girmekte daha az risk görüyorlar. “Nasılsa benim başıma bir şey
gelmez mali müşavirlik ruhsatı benim değil” diye düşünüyorlar.
Bazı sözde meslek mensupları da suç teşkil edecek bir işe girmeyeceğine
güvendiği birisine belgesini/şifresini kullandırıp, hem ruhsatından kira
geliri elde etmek, hem de dışarıdan firmalara danışmanlık hizmeti vermek yolunu
izlemektedirler. Böylelikle muhasebe işlemleri, yetkin olmayan kişilerce
tatbik edilmekte bu da Hazineyi her yıl milyarlarca TL zararlara sokmaktadır.
Bu tarz kişiler genellikle; kulaktan dolma bilgilerle defter işleyen, beyanname
veren, mükellefe vergi çıkarmamanın en iyi muhasebecilik olduğunu düşünen
kişilerdir. Hâlbuki gerçek bir meslek mensubu Sosyal sorumluluğunda bilincinde
olarak ödenmesi gereken verginin doğruluğunu önemser. Mükellefi için vergi
planlaması yapar. Vergi kaçırmayı değil, gerektiği durumlarda ( kriz, sektör
daralması, finansal olarak şirketin zor durumda olması vb.) vergiden kaçınmayı
mükellef ile birlikte planlar.
5- Belge/Şifre Kullandırmanın Meslek Mensuplarına ve Mesleğe Verdiği Zararlar
Belge/ Şifre kullandırmanın yaygınlaştığı günümüzde işini hakkıyla yapan, zor
süreçlerden geçerek mesleğe kabul edilen genç meslektaşlar hak ettikleri
ücretleri alamamakta, mükellef bulmakta zorlanmaktadırlar. Belgesini/Şifresini
kullandıranların belgelerinin iptal edilmesi durumunda mükellefler mecburen
gerçek meslek mensubu olan işini layıkıyla yapan Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler ile çalışmak zorunda kalacaklardır.
Toplumda oluşan Muhasebeci algısı ve hatta iyi muhasebeci algısı ne yazık ki
kitabına uyduran, az vergi çıkaran muhasebecidir. Vergi inceleme oranlarının
düşük olması da bu muhasebecilerin ve bunlar ile çalışan mükelleflerin
kendilerini haklı hissetmelerine neden olmaktadır.
Tam bir yüksek
etik değerler mesleği olan Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlik mesleği
mensupları ile Asliye Ticaret Mahkemesinde ifa ettiği mesleğin, bir kamu
hizmeti olduğunu bilerek Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarına, mesleki kurallara ve
meslek ahlakına uyacağına mesleğini bağımsızlık, tarafsızlık ve dürüstlükle yerine
getireceğine namusu ve şerefi üzerine yemin eden Yeminli Mali Müşavirlik
mesleği mensupları her şeyden önce, yetkisi olmadan bu mesleği bir başkasının
ruhsatını kullanarak yerine getirmeye çalışanları ve belge/şifre
kullandıranları şikâyet etmeli, bir araya gelerek bunlar hakkında disiplin
hükümlerinin işletilmesi için odalara baskı kurmalıdırlar.
6-
3568 Sayılı Kanun’un Alt Düzenlemelerindeki Disiplin Hükümleri
Meslek
mensuplarına ve aday meslek mensuplarına uygulanacak disiplin cezaları
şunlardır:
a) Uyarma: Meslek
mensubuna ve aday meslek mensubuna, mesleğin yürütülmesinde daha dikkatli
davranması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Meslek
mensubuna ve aday meslek mensubuna, görevinde ve davranışlarında kusurlu
olduğunun yazı ile bildirilmesidir.
c) Geçici olarak
mesleki faaliyetten alıkoyma: Mesleki sıfatı saklı kalmak koşuluyla altı aydan
az, bir yıldan fazla olmamak üzere, mesleki faaliyetten alıkoymadır.
d) Yeminli
sıfatını kaldırma: Yeminli Mali Müşavirin yeminli sıfatının kaldırılması ve
mührünün geri alınmasıdır.
e) Meslekten
çıkarma: Meslek mensubunun ruhsatnamesinin geri alınarak bir daha mesleği
yürütmesine izin verilmemesidir.
Uyarma
cezası aşağıdaki durumlarda uygulanır:
a) Müşterilerin
işlerine karşı, kayıtsız ve ilgisiz kalınması, müşterilerle mesleki konularda
yapılacak sözleşme hükümlerine aykırı davranılması, sözleşmenin taraflarca fesh
edilmesi hâlinde, iş sahibinin defter ve belgelerinin otuz gün içinde devir ve
teslim tutanağı düzenleyerek teslim edilmemesi (Devir ve teslim işleminin
gerçekleşemediğinin meslek mensubu tarafından Odaya bildirilmesi durumu hariç.)
b) Birlikçe
yayımlanan, genelge ve yönerge hükümlerine aykırı olarak, meslek disiplinini
bozucu hareketlerde bulunulması,
c) Aday meslek
mensubunun, mesleğin vakar ve onuru ile bağdaşmayan işler yapmasına neden
olunması veya bilerek izin verilmesi veya bu eyleme göz yumulması,
d)Mevzuata aykırı
tabela kullanılması
e) Müşteri
bildirim listelerinin tam ve doğru olarak Odaya süresinde verilmemesi,
f) Kanun ve
Yönetmeliklerde öngörülen sosyal sorumluluk hükümlerine uyulmaması,
g) En az iki kez
yazı ile istenmesine rağmen, oda aidat borçlarının haklı gerekçe olmaksızın
ödenmemesi,
h) Adres
değişikliklerinin, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali
Müşavirlerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun
olarak süresinde bildirilmemesi,
i) Mesleğin
yürütülmesi esnasında; görevi ile ilgisi olmayan konularda, çıkar çatışmalarına
taraf olunması,
j) Meslek
mensuplarınca, Oda yönetim, denetim, disiplin kurulu tarafından görevleri ile
ilgili olarak istenen her türlü belge ve bilginin verilmemesi,
k) Bir diğer
meslek mensubunun çalışanlarına her türlü vasıtayla meslektaşın veya
müşterilerinin iş sırlarını ele geçirmeye veya açıklamaya yöneltmesi,
l) Yukarıda
sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna aykırı davranışlarla, görevin
gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunulması.
Kınama cezası,
aşağıdaki durumlarda uygulanır:
a) Üç yıllık
bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren herhangi bir eylemin yinelenmesi,
b) Meslek
mensuplarınca, sahip olunmayan unvanların kullanılması,
c) Yeminli mali
müşavirlerce, kendisinin, eşinin (boşanmış dahi olsa) usul ve füruundan birinin
ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve sıhri hısımlarının veya
bunların ortak veya yönetiminde oldukları firmaların işlerine bakılması veyahut
bu yakınlıktaki akrabalarından olan Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlerin
baktığı işlerin, tasdik edilmesi,
d) Meslek
mensuplarınca, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte öngörülen yazılı hizmet
sözleşmesi yapmadan iş kabul edilmesi,
e) Meslek
mensuplarınca, sahte veya içeriği itibariyle yanıltıcı belge düzenlediği resmi
kurum ve kuruluşlarca saptanan iş sahiplerinin (zorunlu olarak oda tarafından
görevlendirmeler hariç), odalar ve Birlik tarafından ilanından sonra
defterlerinin tutulması ve işlerinin görülmesi,
f) Meslek
mensuplarınca, reklam yasağına uyulmaması,
g) Meslek
mensuplarınca, asgari ücret tarifesinde yer alan ücretlerin altında iş kabul
edilmesi, ücret yönetmeliğine aykırı olarak, ücretini tahsil etmediği hâlde
daha sonraki yıllarda işin sürdürülmesi,
h) Ücret
Yönetmeliğine aykırı davrandığı için işi geri verilmiş ve oda ve Birlikçe ismi
ilan olunmuş iş sahiplerinin (zorunlu olarak oda tarafından görevlendirmeler
hariç) işlerinin kabul edilmesi,
i) Çalışanlar
listesine kaydolmadan unvan kullanarak, mesleki faaliyette bulunulması,
j) Yeminli Mali
Müşavirlerce, kendi defterleri hariç, defter tutulması, muhasebe bürosu
açılması veya muhasebe bürosuna ortak olunması,
k) Başka bir
meslek mensubu ile sözleşmesi bulunan müşterilere, bilerek iş önerilmesi ve
diğer meslek mensubu hakkında olumsuz yorumlarda bulunulması,
l) Aynı unvan
sahibi meslek mensubunun sorumluluğundaki işlerle ilgili, görev ve sorumluluk
almadan, bir başka meslek mensubunun görüş bildirmesi, uygulamaları hakkında iş
sahiplerine karşı olumsuz eleştiriler yapması,
m) Mesleğin
gereği gibi yürütülmesini sağlayacak şekilde; şubenin bağlı bulunduğu odanın
çalışanlar kütüğüne kayıtlı sorumlu ortak görevlendirmeden ve bu ortak
sayısından fazla şube açılması,
n) Meslek
mensuplarınca, kasıt olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince
gösterilmeden; yasal düzenlemelere ve ilan olunmuş norm ve standartlara aykırı
olarak beyanname ve bildirimlerin imzalanması, denetlenmesi ve tasdik edilmesi,
o) Oda ve birlik
kurulları başkan ve üyelerinin; bu görevleri dolayısıyla kanun ve
yönetmeliklere aykırı davrandıklarının tespit edilmesi,
p) Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlerce; çalışanlar kütüğüne kayıt olmadan birden fazla
beyanname imzalanması,
r) Büro
Tescil Belgesi alınmaması, süresinde vize ettirilmemesi,
s) Birlik
Genel Kurulunca belirlenen "büro standartlarına uyulmaması, açılan işyerlerinin
bağımsız büro şeklinde olmaması, başka bir serbest meslek faaliyeti veya ticari
faaliyet ile iç içe olması, ev olarak kullanılan ikametgâhların aynı zamanda
büro olarak kullanılması, bir meslek mensubunun (ortaklık durumu hariç) birden
fazla bürosunun olması,
ş) Mesleki
bürolarda bağımlı çalışmakta iken bu görevlerinden ayrılan meslek mensuplarının
işten çıkış tarihinden itibaren, stajını tamamlayarak mesleği yapmaya hak
kazanan meslek mensuplarının ise meslek ruhsatlarını aldıkları tarihten
itibaren iki yıl geçmedikçe, ayrıldıkları yahut yanında staj yaptıkları meslek
mensuplarının rızası olmadan onların müşterilerine hizmet vermeleri,
t) Meslek
mensubunun, kendisi, hizmetleri ve faaliyetleri hakkında gerçekdışı veya
yanıltıcı açıklamalarda bulunması,
u)
Üçüncü kişilere ücret ya da herhangi bir çıkar sağlanması veya vaat edilmesi
sureti ile iş alınması,
ü) Mevzuat
hükümlerinin emredici kurallarına aykırı davranmak sureti ile rekabette avantaj
yaratılması,
v) Diğer
meslek mensubu hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikâyette
bulunulması,
y) Bir
diğer meslek mensubunun çalışanlarına ve vekillerine onları işlerini yerine
getirirken yükümlülüklerine aykırı davranmaya yöneltebilecek çıkarlar sağlayarak
veya önererek doğrudan veya dolaylı olarak menfaat sağlaması.
z) Bu
Yönetmelikte yer almayan, 3568 sayılı Kanuna aykırı diğer eylemlerde
bulunulması ve Birlikçe çıkarılmış diğer yönetmelik hükümlerine ve zorunlu
meslek kararlarına uyulmaması.
Geçici olarak
mesleki faaliyetten alıkoyma cezası, her bir eylem için altı aydan az, bir
yıldan çok olmamak üzere aşağıdaki hâllerde uygulanır:
a) Üç
yıllık bir dönem içinde kınama cezası gerektiren herhangi bir hâl ve eylemin
yinelenmesi.
b) Çalışanlar listesinde kayıtlı bulunan meslek mensuplarınca sahip olunan
unvanla Kanunun 2’inci maddesinde yer alan işlerin yürütülmesi amacıyla gerçek
veya tüzel kişilere bağlı ve onların işyerlerine bağımlı olarak açık veya gizli
hizmet sözleşmesi ile çalışılması.
c) Meslek mensuplarınca; meslek mensubu olmayan veya mesleği yapmaları
yasaklanmış kişilerle Kanun ve yönetmelik hükümlerine aykırı olarak işbirliği
yapılması.
d) Müşterilerden makbuz düzenlemek veya her türlü yöntem ile topladıkları para
veya para hükmündeki değerleri kendisine veya bir başkasına mal edilmesi veya
emanetin inkâr edilmesi.
e) Ticari faaliyet yasağına uyulmaması.
f) Meslek mensuplarınca, beyanname ve bildirimlerin imzalanması ve
denetimi ile ilgili yasal düzenlemelerdeki ilke ve kurallarla, ilan olunmuş
norm ve standartlara kasten aykırı davranılması veya beyanname imzalama ve
denetim yetkisinin kasten gerçeğe aykırı olarak kullanılması.
g) Yeminli mali müşavirlerce, tasdike ilişkin yasal düzenlemelerdeki ilke
ve kurallarla, ilan olunmuş norm ve standartlara kasten aykırı davranılması
veya tasdik yetkisinin kasten gerçeğe aykırı olarak kullanılması.
h) Geçici olarak mesleki faaliyetten alıkoyma cezası kesinleştiği hâlde,
mesleki faaliyete doğrudan devam edilmesi.
Yeminli
sıfatını kaldırma cezası aşağıdaki durumlarda uygulanır:
Yeminli Mali
Müşavirlerin, mükerrer şekilde, tasdike ilişkin yasal düzenlemelerdeki ilke ve
kurallarla, ilan olunmuş norm ve standartlara kasten aykırı davrandıklarının
veya tasdik yetkilerini mükerreren kasten gerçeğe aykırı olarak
kullandıklarının anlaşılması ve bu durumun mahkeme kararı ile kesinleşmesi
halinde, Yeminli sıfatını kaldırma cezası verilir ve mührü geri alınır.
Meslekten çıkarma
cezası aşağıdaki hallerde uygulanır:
a) Beş yıllık
dönem içinde iki defa mesleki faaliyetten alıkoyma cezası ile
cezalandırılmasından sonra bu cezayı gerektiren eylemin yeniden işlenmesi,
b) Meslek
mensuplarının kasten vergi zıyaına sebebiyet verdiklerinin mahkeme kararı ile
kesinleşmesi,
c) Meslek
ruhsatnamesinin bir başkasına kiraya verilmesi, herhangi bir şekilde bir
başkasına kullandırılması veya meslek mensubunun mesleki konulardaki
yetkilerini genel vekâletname ve/veya düzenleme şeklinde vekâletname ile veya
muvazaa yoluyla yahut da başka kanunlardaki düzenlemeleri kötüye kullanarak,
mesleğini bizzat yapmayıp, yetkilerini devamlı ya da geçici olarak meslek
mensubu olmayan kişilere kullandırması, kendi adına müşteri kabul etmesine,
resmî belgelerde mühür ya da kaşesinin kullanılmasına izin verilmesi.
d) Başka meslek
mensuplarının ad ve unvanları kullanılarak, beyanname düzenlenmesi ve
imzalanması,
7- Odaların Disiplin Hükümlerini Yerine Getirmemelerinin Sebepleri
Odaların disiplin hükümlerini yerine getirmemelerin en önemli sebebinin oda
aidatlarından mahrum kalmamak olduğu kanaati bizde kuvvetle mevcuttur. Ayrıca
oda seçimlerinde koz olarak kullanılması adına disiplin raporları sümen altı
edilebiliyor. Bir önemli neden de, meslek mensuplarının ellerindeki ekmekten
olmaması yönünde işlem tesis edilmesi. Ancak gereken disiplin hükümlerinin
uygulanmaması Hazinemize her yıl milyarlarca TL zarar vermekte ve meslek
mensuplarının hak ettiği yaşam standartlarına ulaşamamalarına sebep olmaktadır.
8- Devletin Yapması Gerekenler
-Meslek
mensupları acilen incelemeye alınmalı, beyannamelerini verdiği, tam tasdik
raporu tanzim ettiği, iade raporu tanzim ettiği, muhasebecilik hizmeti verdiği
mükelleflerini tanımayan meslek mensuplarının tespit edilmesi ve bunların
belgelerinin iptalinin sağlanması,
-Meslek sürekli
gelişim ve teknolojiye uyum gerektirdiğinden, 65 yaşından sonra yalnız
danışmanlık ve eğitim hizmetlerinin verilmesinin sağlanması, beyanname verme ve
rapor yazma hususunda bunlara kısıtlamalar getirilmesi,
-Belge
kullandıran sözde meslek mensuplarının son 5(beş) yıl içerisinde beyanname
verdiği, rapor tanzim ettiği mükelleflerin iadelerinin geri istenmesi ve acilen
tam olarak incelemeye alınması
-Kayıt dışılıkla
mücadelede bir nevi kamu hizmeti üstenen meslek mensupları ile mükelleflerin
parasal ilişkilerinin minimize edilmesi için çalışmalar yapmak, örneğin
sözleşmede belirtilen ücretin vergi dairesine yatırılması aksi takdirde
beyannamelerin kabul edilmemesi, meslek mensubu adına tahsil edilen ücretlerin belli
periyotlarla meslek mensubuna aktarılması,
-Kamuda görev
yapmakta iken, görevinden ayrılarak meslek mensubu olanların oda yönetimlerinde
yer almalarının kolaylaştırılması,
·
Disiplin hükümlerini yerine getirmeyen odaların gerekli
idari/cezai yaptırımlarla karşılaşması
·
Serbest Muhasebeci ve Mali Müşavirlerin ve Yeminli Mali
Müşavirlerin şahıs olarak çalışmaları, şirket olarak çalışmaları, personel
sayıları, demirbaş ve bilgisayar sayısı, görev yaptığı mahal vb. kıstaslar ile
muhasebecilik faaliyetini ifa edebileceği, sözleşme imzalayabileceği,
beyannamesini verebileceği, mükellef sayısı, yıllık tanzim edebileceği tam
tasdik raporu, iade raporu sayısının kapasitesinin bilimsel ölçütlerle
oluşturulması ve Meslek Mensuplarının kapasitesinin üzerinde işlem yapmalarının
önüne geçilmesi,
9-SONUÇ
Tıp fakültesini
bitirmemiş, uzmanlığını yapmamış ancak bir doktorun yanında kendisini
geliştirmiş birisine canımızı, sevdiklerimizi emanet eder miyiz? Serbest
Muhasebecilik ve Mali Müşavirlik mesleği ile Yeminli Mali Müşavirlik meslekleri
de teknik ve uzmanlık isteyen alanlardır. Bunun için mükelleflerin, meslek
mensuplarıyla anlaşırken onların mesleki kimlik kartlarını görmeleri önem arz
etmektedir. Vergi Denetim Kurulu Risk Analiz Sistemi ile riskli görülen meslek
mensupları tarafından beyannameleri verilen mükelleflerin vergi incelemesine
alınmaları daha kolay olabilmektedir. Yetkin olmayanların verdikleri
beyannameler, yazdıkları raporlar ile Hazinemiz her yıl milyarlarca TL zarara uğratılmaktadır.
Vatandaşlarımız da dikkatli olmalı belge/şifre kullandıran ve kullananları
gerekli mercilere şikâyet etmelidir. Son olarak belirtmek isterim ki; bir
mesleğin standartlarını ve hak ettiği saygınlığını o mesleğin mensupları
belirler. Siz bir meslek mensubu olarak mesleğinize sahip
çıkmaz, bir başkasının aslında hak etmeden para kazanmasına göz yumarsanız hem
mesleğinizi hem geleceğimizi tehdit eden bu sorun asla çözülmeyecektir.
Kaynakça:
·
213 Sayılı Vergi Usul Kanunu
·
3568 Sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu
Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik Ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Disiplin
Yönetmeliği
