SON YAZILAR

1 Haziran 2016 Çarşamba

İş kazalarını SGK’ya bildirmeyi unutmayın!

Unknown | 12:32 | | | | | |


Bünyamin ESEN 
MemurHaber 
ADANA’dan okurumuz Umut Yılmaz soruyor: “Bünyamin bey, işyerimizde iş kazası oldu. Bunu SGK’ya nasıl bildirmemiz gerekiyor? Ceza yeme ihtimalimiz var mı? Ayrıntlı açıklarsanız seviniriz.”

Sayın okurum, ülkemizin iş kazaları ile başı belada… Ne yazık ki çok sık iş kazası yaşanıyor.
İş kazalarının hem sosyal güvenlik hukuku hem de iş sağlığı ve güvenliğini ilgilendiren boyutu var.
İş kazalarının SGK’ya bildirilmesi zorunlu…
SGK’ya bildirmeyenler ise yüksek oranlı cezalarla karşı karşıya kalabiliyor…
İş kazalarının bildirimi nereye yapılmalı, dikkat edilmesi gerekenler neler, bildirilmez ise ne tür cezalar çıkabilir; ayrıntılı olarak açıklayalım…
İŞ YERİNDE MEYDANA GELEN İŞ KAZASI 
Öncelikle kanuna göre iş kazasının ne demek olduğunu açıklayalım…
Kanunlarımıza göre,
a) Sigortalının işyerinde bulunduğu sırada,
b) İşveren tarafından yürütülmekte olan iş nedeniyle sigortalı kendi adına ve hesabına bağımsız çalışıyorsa yürütmekte olduğu iş nedeniyle,
c) Bir işverene bağlı olarak çalışan sigortalının, görevli olarak işyeri dışında başka bir yere gönderilmesi nedeniyle asıl işini yapmaksızın geçen zamanlarda,
d) 4/a’lı (eski tabirle SSK’lı) emziren kadın sigortalının, iş mevzuatı gereğince çocuğuna süt vermek için ayrılan zamanlarda,
e) Sigortalıların, işverence sağlanan bir taşıtla işin yapıldığı yere gidiş gelişi sırasında,
meydana gelen ve sigortalıyı hemen veya sonradan bedenen ya da ruhen engelli hâle getiren olaylar iş kazası sayılıyor.
İşçinin işyerinde kalp krizi geçirmesi bile iş yeri sınırlarında olduğu sürece iş kazası sayılıyor!
İŞVERENLER BİLDİRMEKLE YÜKÜMLÜ
İş kazası ile ilgili ilk yükümlülük sosyal güvenlik açısından var…
Buna göre, 4-a’lı (eski tabirle SSK’lı) çalışan sigortalılar bakımından bunları çalıştıran işveren tarafından, o yer yetkili kolluk kuvvetlerine derhal ve SGK’ya da en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde, iş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi verilmesi zorunlu.
İş kazasının işverenin kontrolü dışındaki yerlerde meydana gelmesi halinde, bildirim yükümlülüğünün başlangıç tarihi iş kazasının öğrenildiği tarihten itibaren başlıyor.
Eğer iş kazası geçiren 4-b’li yani kendi işinde çalışan biri ise bu durumda ise kendisi tarafından, bir ayı geçmemek şartıyla rahatsızlığının bildirim yapmaya engel olmadığı günden sonra üç işgünü içinde bildirim zorunlu.
BİLDİRMEYENE AĞIR YAPTIRIMLAR VAR 
Sosyal güvenlik hukukuna göre iş kazalarının SGK’ya bildirilmemesi halinde SGK tarafından idari para cezası uygulanmıyor.
Ceza yok ama öyle yaptırımlar uygulanıyor ki, iş kazasını bildirmeyen işverenin anasından emdiği süt burnundan geliyor…
Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen veya yazılı olarak bildirilen hususları kasten eksik ya da yanlış bildiren işverene veya 4-b’li sigortalıya, SGK’ca bu durum için yapılmış bulunan masraflar ile ödenmişse geçici iş göremezlik ödenekleri rücû edilmekte.
Yani SGK ne masraf yapmışsa yasal faizi ile birlikte işverenden istiyor.
Dahası...