Borç Ödemede Zorlanan Firmalar Konkordato Nasıl İlan Edebilir?
Zekeriya Aslan
Yeminli Mali Müşavir
zekeriyaaslan@finansalymm.com
Aşağıdaki Kanun ile;
2004 Sayılı İcra ve İflas Kanununda Konkordato ile ilgili aşağıdaki
düzenlemeler yapılmıştır:
A-Borca Batan Sermaye Şirketleri, Konkordato Nasıl
Talep Edebilir? (Md.285):
Borçlarını, vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe
tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat
yapılmak suretiyle borçlarını ödeyebilmek veya muhtemel bir iflâstan kurtulmak
için konkordato talep edebilir.
İflâs talebinde
bulunabilecek her alacaklı, gerekçeli bir dilekçeyle, borçlu hakkında
konkordato işlemlerinin başlatılmasını isteyebilir.
Yetkili ve görevli mahkeme; iflâsa tabi olan
borçlu için asliye ticaret mahkemesidir.
B-Konkordato Talebine Hangi Belgeler
Eklenmelidir? (Md.286):
1- Borçlunun borçlarını
hangi oranda veya vadede ödeyeceğini, bu kapsamda alacaklıların alacaklarından
hangi oranda vazgeçmiş olacaklarını, ödemelerin yapılması için borçlunun mevcut
mallarını satıp satmayacağını, borçlunun faaliyetine devam edebilmesi ve
alacaklılara ödemelerini yapabilmesi için gerekli malî kaynağın sermaye
artırımı veya kredi temini yoluyla yahut başka bir yöntem kullanılarak
sağlanacağını gösteren konkordato ön projesi.
2-Borçlunun
malvarlığının durumunu gösterir belgeler; borçlu defter tutmaya mecbur
kişilerden ise Türk Ticaret Kanununa göre hazırlanan son bilanço, gelir
tablosu, nakit akım tablosu, hem işletmenin devamlılığı esasına göre hem de
aktiflerin muhtemel satış fiyatları üzerinden hazırlanan ara bilançolar, ticari
defterlerin açılış ve kapanış tasdikleri ile elektronik ortamda
oluşturulan defterlere ilişkin e-defter berat bilgileri, borçlunun malî durumunu
açıklayıcı diğer bilgi ve belgeler, maddi ve maddi olmayan duran varlıklara ait
olup defter değerlerini içeren listeler, tüm alacak ve borçları vadeleri ile
birlikte gösteren liste ve belgeler.
3- Alacaklıları, alacak
miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste.
4- Konkordato ön
projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar
ile borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı
karşılaştırmalı olarak gösteren tablo.
5-Sermaye Piyasası
Kurulu veya Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca
yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşu tarafından hazırlanan ve konkordato
ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşmesinin kuvvetle muhtemel olduğunu
gösteren finansal analiz raporları ile dayanakları. Şu kadar ki bu şart
3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi kapsamında
küçük işletmeler bakımından uygulanmaz.
Bu madde uyarınca sunulan malî tabloların tarihi, başvuru tarihinden en
fazla 45 gün önce olabilir.
C-Konkordato Talep Eden Firmalara Geçici Mühlet Nasıl
Verilebilir? (Md.287):
1-Konkordato talebi
üzerine mahkeme, derhâl geçici mühlet kararı verir ve borçlunun malvarlığının
muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır.
2-Mahkeme, geçici mühlet
kararıyla birlikte konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmadığının
yakından incelenmesi amacıyla bir geçici konkordato komiseri görevlendirir.
Alacaklı sayısı ve alacak miktarı dikkate alınarak gerektiğinde üç komiser de
görevlendirilebilir.
3-Geçici mühlet 3 aydır. Mahkeme bu
üç aylık süre dolmadan borçlunun veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine
geçici mühleti en fazla 2 ay daha
uzatabilir, uzatmayı borçlu talep etmişse geçici komiserin de görüşü alınır.
Geçici mühletin toplam süresi 5 ayı geçemez.
D-Konkordato Talep Eden Firmalara Kesin Mühlet Nasıl
Verilebilir? (Md.289):
1-Mahkeme, kesin mühlet
hakkındaki kararını geçici mühlet içinde verir.
2-Kesin mühlet hakkında
bir karar verilebilmesi için, mahkeme borçluyu ve varsa konkordato talep eden
alacaklıyı duruşmaya davet eder. Geçici komiser, duruşmadan önce yazılı
raporunu sunar ve mahkemece gerekli görülürse, beyanı alınmak üzere duruşmada
hazır bulunur. Mahkeme yapacağı değerlendirmede, itiraz eden alacaklıların
dilekçelerinde ileri sürdükleri itiraz sebeplerini de dikkate alır.
3-Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun anlaşılması hâlinde
borçluya 1 yıllık kesin mühlet verilir.
E-Kesin Mühlet Alacaklılar Bakımından Hangi Sonuçlar
Doğurur? (Md.294)
1-Mühlet içinde borçlu aleyhine 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanuna göre yapılan takipler de dahil olmak üzere hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur, ihtiyatî tedbir ve ihtiyatî haciz kararları uygulanmaz, bir takip muamelesi ile kesilebilen
zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez.
2-İmtiyazlı alacaklar
için haciz yoluyla takip yapılabilir.
3-Tasdik edilen konkordato projesi aksine hüküm içermediği takdirde kesin
mühlet tarihinden itibaren rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur.
F-Kesin Mühlet, Borçlu Bakımından Hangi Sonuçları
Doğurur? (Md.297)
Borçlu, komiserin
nezareti altında işlerine devam edebilir. Şu kadar ki, mühlet kararı verirken
veya mühlet içinde mahkeme, bazı işlemlerin geçerli olarak ancak komiserin izni
ile yapılmasına veya borçlunun yerine komiserin işletmenin faaliyetini devam ettirmesine
karar verebilir.
Borçlu, mahkemenin izni
dışında mühlet kararından itibaren rehin tesis edemez, kefil olamaz, taşınmaz
ve işletmenin devamlı tesisatını kısmen dahi olsa devredemez, takyit edemez ve
ivazsız tasarruflarda bulunamaz. Aksi hâlde yapılan işlemler hükümsüzdür.
Mahkeme bu işlemler hakkında karar vermeden önce komiserin ve alacaklılar
kurulunun görüşünü almak zorundadır.
Borçlu bu hükme yahut
komiserin ihtarlarına aykırı davranırsa mahkeme, borçlunun malları üzerindeki
tasarruf yetkisini kaldırabilir
G-Hangi Hallerde Kesin Mühlet İçinde Konkordato Talebi
Reddedilir ve İflâsın Açılmasına Karar Verilir? (Md.292)
İflâsa tabi borçlu
bakımından, kesin mühletin verilmesinden sonra aşağıdaki durumların
gerçekleşmesi hâlinde komiserin yazılı raporu üzerine mahkeme kesin mühleti
kaldırarak konkordato talebinin reddine ve borçlunun iflâsına resen karar
verir:
1- Borçlunun
malvarlığının korunması için iflâsın açılması gerekiyorsa.
2-Konkordatonun başarıya
ulaşamayacağı anlaşılıyorsa.
3- Borçlu, komiserin
talimatlarına uymazsa.
4-Borca batık olduğu
anlaşılan bir sermaye şirketi konkordato talebinden feragat ederse.
Kaynaklar:
Resmi Gazete Tarihi ve Numarası
|
Yasal Dayanak
|
15.03.2018 - 30361
|
7101
Sayılı İcra ve İflas Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
|