SON YAZILAR

4 Temmuz 2015 Cumartesi

Aynı İşverenin Farklı Şubelerinde Çalışan Sigortalının Bildirimi Nasıl Yapılmalı

Unknown | 10:42 | | | | | | | | | | | |
Aynı İşverenin Farklı Şubelerinde Çalışan Sigortalının Bildirimi Nasıl Yapılmalı

Eyüp Sabri DEMİRCİ

Sosyal Güvenlik Kurumu

İşverenler Prim Daire Başkanlığı Şube Müdürü



Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 11. ve 25.  maddeleri uyarınca, sigortalının aynı işverene ait farklı bir işyerinde naklen ve hizmet akdine sona ermeden çalıştırılmaya başlanılması halinde, işten ayrılış ve işe giriş bildirgeleri süresi dışında verilmiş olsa da bahse konu belgelere idari para cezası uygulanmamaktadır.


Yönetmelikte yer alan bu hükümler, sigortalının aynı işverenin bir işyerinden alınarak diğer bir işyerinde sürekli olarak çalıştırılmaya başlanıldığı durumlar için yapılmıştır.

Ancak uygulamada, sigortalıların bir işyerinden alınıp diğer bir işyerinde sürekli çalışmaya başlamasının yanı sıra, sigortalının kimi zaman ayda 3-5 gün, kimi zaman ayınbazı günlerinde, kimi zaman da günün bazı saatlerinde aynı işverene ait farklı işyerlerinde geçici olarak çalıştığı durumlarla da karşılaşılabilmektedir. Hatta bu durumlar, sigortalıların sürekli olarak görevlendirilmelerine veya nakline göre, çok daha fazla karşılaşılan bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır.

Örneğin, inşaat malzemesi satan bir firmanın satış ofisinde görevli olan ve sigortalı bildirimleri bu ofis adına tescil edilmiş işyeri dosyasından yapılan bir personelin, mesaisinin büyük bir bölümü bu ofiste geçse de, malın müşterilere teslimi nedeniyle mesaisinin bir bölümü firmanın malzemelerin bulunduğu ve farklı bir adreste kurulu bulunan depoda geçebilmektedir.

Yine aynı firmanın merkez adresinde çalışan ve sigortalı bildirimleri bu dosyadan yapılan bir personel, aynı firmanın diğer şubelerinde çalışan personelin hafta tatili ve yıllık izinlerini kullandıkları süreler zarfında bu şubelerde görevlendirilebilmekte veya aynı firmanın bir şubesinde görevli personel, aynı firmanın diğer şubelerindeki artan iş yüküne yardım etmek  amacıyla ayın bazı günlerinde veya günün bazı saatlerinde diğer şubelerinde çalıştırılabilmektedir.

Dolayısıyla yukarıda belirtilen örneklerdeki çalışmaları nedeniyle sigortalılara aynı işveren tarafından iki farklı işyerinde çalıştığı gerekçesiyle iki ayrı ücret ödenmesi gibi bir durum sözkonusu olmadığı gibi, ayın bazı günlerinin bazı saatlerinde aynı işverenin bir şubesinde, bazı saatlerinde diğer şubesinde çalışan bir sigortalı için işten ayrılış ve işe giriş bildirgesi düzenlenmesi de fiilen mümkün değildir.

Olayın teşvikler boyutuna bakıldığında, 4447 sayılı Kanunun geçici 10. maddesinde öngörülen  teşvikten yararlanılmakta olan bir sigortalının aynı işverenin farklı bir işyerinde çalıştırılmaya başlanılması halinde, teşvikten yararlanma süresi sona ermemiş olsa da sözkonusu teşvikten ikinci defa yararlanılması mümkün olmadığından 1-2 gün başka bir şubede görevlendirilen bir personel için işten ayrılış ve işe giriş bildirgesi düzenlendiğinde yeni şubedeki çalışmalarından dolayı sözkonusu teşvikten yararlanılması mümkün olamayacağı gibi yeni işyerinde tekrar çalışmaya başladığı tarihten sonra da yine sözkonusu teşvikten yararlanılması mümkün olamayacaktır.

Uygulamada, Kurumun denetim ve kontrolle görevli memurlarınca fiilen yapılan denetimler sonucunda düzenlenen durum tespit tutanlarında kayıtlı sigortalıların, tutanakların değerlendirilmesi aşamasında aynı işverenin farklı bir adreste kurulu işyerlerinden sigortalı bildiriminin yapıldığı anlaşıldığı durumda, 2011/51 sayılı Genelgede yer alan “kamu idarelerince intikal ettirilen listelerde kayıtlı kişilerin aynı işverenin farklı işyeri dosyasında kayıtlı olması durumunda, aynı işverenin birden fazla işyerinden ayrı ayrı bildirim yapılması” gerektiği yönündeki açıklamadan dolayı...